אחרי עשרות נרצחים, עמנואל מקרון מכריז מלחמה נגד סוחרי הסמים בצרפת. "המטרה היא לגרום לחייהם של סוחרי הסמים להיות בלתי אפשריים", הכריז הנשיא הצרפתי בביקור פתע שערך אתמול (שלישי) ברובע קסטלן שבצפון העיר מרסיי.
1 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון מבקר במרסיי כחלק מהמלחמה בסמים
עמנואל מקרון מבקר במרסיי כחלק מהמלחמה בסמים
עמנואל מקרון מבקר במרסיי כחלק מהמלחמה בסמים
(צילום: Christophe Ena/Pool via REUTERS)
מרסיי היא אחת ממוקדי הסחר הקשים ביותר של הפצת ומכירת סמים. בשבועות האחרונים מתחוללת בעיר השנייה בגודלה בצרפת מלחמה בין שתי כנופיות על השליטה בנקודות המסחר המשגשג. הכנופיות שלחו את זרועותיהן גם לערים אחרות, כדוגמת נים ואפילו רן בצפון-מערב צרפת. חבר באחת הכנופיות נעצר לפני כשבוע במרוקו, ו-13 חברי הכנופייה השנייה נעצרו בגין ניסיון רצח בצרפת.
הנגע בשכונות מגורים בפרברי הערים הגדולות מייאש את התושבים, חלקם מפחדים לצאת מבתיהם או לתת לילדיהם לשחק ללא השגחה מכיוון שהסוחרים מוכרים את הסמים בכניסה לבניינים ובחדרי מדרגות. בחיסולי חשבונות בשנה שעברה נרצחו 49 בני אדם, בהם ארבעה קורבנות חפים מפשע שמצאו את עצמם במקום הלא נכון. עוד 123 בני אדם, רובם חברי הכנופיות היריבות, נפצעו.
נשיא צרפת מקרון החליט לשים קץ לתופעה. כבר ביום שני נעצרו במרסיי 98 בני אדם, ואתמול הכריז כאמור הנשיא על "מבצע חסר תקדים" שיתבצע ב-12 ערים גדולות או בינוניות. "המבצע יימשך כמה שבועות במרסיי, ומטרתו לגדוע את רשתות סוחרי הסמים שהופכות את חייכם לבלתי אפשריים", אמר מקרון.
לפי הדיווחים מצרפת, כ-4,000 שוטרים ואנשי ביטחון לוקחים חלק במבצע שבמסגרתו נתפסו כבר עשרות כלי נשק, 386 אלף אירו וסמים מסוגים שונים. בשנים האחרונות משתמשים סוחרי הסמים יותר ויותר בצעירים ובנשים כדי להזהיר אותם מפני נוכחות המשטרה או לצורך העברת החומרים האסורים.
בעוד השופטת שממונה על חקירת הפשע המאורגן במרסיי הצהירה כי "אנו מפסידים במלחמה נגד סוחרי הסמים", אמר הנשיא מקרון בביקורו בעיר: "אין מקום להיכנע לתבוסתנות. לא נוותר מול הרעה החולה הזו".
כמה מהתושבים שהקיפו את הנשיא הצרפתי שלווה בשר הפנים ושר המשפטים שלו, ניסו לאתגר אותו מול ההתפתחויות במזרח התיכון. אחד מהם תהה: "מה אתה עושה עבור פלסטין, מר מקרון? הסיוע ההומניטרי שלכם הוא טיפה בחול". אחרת אמרה לו: "תעשה משהו עבור הפלסטינים כדי למנוע מהילדים למות".

חשש מפיגועים בזמן האולימפיאדה

מרסיי, שממוקמת בדרום-מזרח צרפת, תארח בקיץ כמה מתחרויות הספורט במסגרת האולימפיאדה והמשחקים הפרלימפיים. בעיר הוקם גם מרכז אימון גדול שיעמוד לרשות הספורטאים שיגיעו לצרפת בזמן התחרויות.
הצרפתים מודאגים מהאתגר הביטחוני לקראת התפרסות התחרויות ב-10 ערים שונות ובאיי טהיטי. לנוכח קיום מרבית התחרויות באזור הבירה פריז, יתרכזו כוחות הביטחון בעיקר באזור זה. השלטונות חוששים מפיגועי דריסה או מהתקפות טרור מאורגנות, כמו זו שאירעה באזור פריז בנובמבר 2015. בנוסף קיים חשש ל"פיגועי בודדים" עם נשק קר. גם חשש מעימותים בין אוהדים או דוחק בכניסה לאצטדיונים לא נותן מנוח לרשויות.
לצד הגבול עם ספרד, מרסיי נחשבת לשער הכניסה של קרטלי הסמים לצרפת, בעיקר לסוחרי קנביס שמגיע מצפון אפריקה. הדבר האחרון שהשלטונות רוצים לעסוק בו בתקופת המשחקים האולימפיים זה חילופי יריות בין כנופיות.