2 צפייה בגלריה
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
אהוביה סנדק והרכב שנפגע מהניידת
(צילום: דוברות איחוד הצלה, באדיבות המשפחה)
סגן ראש מח"ש לשעבר, משה סעדה, אישר בקולו את ממצאי התחקיר ב"ידיעות אחרונות" על כשלי חקירת מותו של הנער אהוביה סנדק, שנהרג בהתהפכות רכב במהלך מרדף משטרתי אחרי משליכי אבנים.
סעדה אמר בריאיון לעמית סגל בחדשות קשת כי "הגעתי בבוקר למחלקה ואמרו לי שלא חקרו אותם. ידעתי שהם שיבשו את החקירה כל היום כי הם לא כתבו דו"חות פעולות בניגוד למקובל. קראתי לאחראי שאמר לי שהביא אותם למח"ש, ומנהלת מח"ש החליטה לשחרר אותם כי לא הוגשה נגדם תלונה". סעדה ציין כי בניגוד לזירת הפיגוע בשער שכם - ממנה נלקחו שוטרי מג"ב לחקירה באזהרה אחרי שירו במחבל - במקרה של סנדק איש לא נלקח לחקירה. "הם זיהמו את החקירה, יש חשד לשיבוש, והגיעו למח"ש עם עורכי דין - ומשחררים אותם".
סעדה התעקש כי "מח"ש חזקה על חלשים. כמו שוטר מג"ב שלא מעניין אף אחד. בסוף יש פה משפחה, ויש להם ילד, ובמקום שהדבר ייחקר - הילד הלך אל מותו ולעולם הם לא ידעו, כי לא אפשרו את החקירה", אמר.
"התיק שוכב פה חודשים על גבי חודשים, ואף אחד לא נוגע בו", אמר אז ל"ידיעות אחרונות" מקור במשרד המשפטים. "מפחדים לקבל החלטה. רוצים למשוך כמה שיותר זמן, ולא רוצים לזעזע את הספינה. ככה עובדים במח"ש. יש רצון שלא להתנגד יותר מדי למשטרה ולגרום לחוסר אמינות כלפיה. מההתחלה החקירה כאן נוהלה בצורה רשלנית ולא מקצועית, ולכן יהיה קשה להגיע לראיות מספיקות נגד השוטרים, ככל שיש כאלה. וככה, לא מנהלים תיק".
ההתנהלות התמוהה של החוקרים החלה כבר באותו יום. האירוע התרחש בסביבות השעה 12:00 בצהריים, ולפי גרסתו של אחד מחוקרי מח"ש, הדיווח על כך התקבל רק בסביבות 14:00, כשעה לאחר שגופתו של הנער התגלתה.
בהגיעם לזירה, בסביבות 14:30, ביקשו חוקרי מח"ש מהשוטרים המעורבים באירוע לכתוב דוחות פעולה וזימנו אותם לחקירה. חוקרי מח"ש שהו בזירה עוד שעות ארוכות, מלבד יציאה אחת כדי לאסוף ראיות ממצלמות בסביבה. רק ב-20:30 בערב, אנשי מח"ש חזרו למשרדיהם בירושלים, ואז גילו להפתעתם שדוחות הפעולה של השוטרים טרם הגיעו. יותר משמונה שעות חלפו ממות אזרח, ודוחות הפעולה טרם התקבלו. החוקרים במח"ש חוששים מאפשרות לשיבוש הליכים – למשל, מהאפשרות שהשוטרים יתאמו ביניהם עדויות – ומחליטים לזמן אותם מיד לחקירה. במסמך פנימי נטען כי במח"ש התרשמו שהשוטרים "מרחו" את הזמן בכתיבת הדוחות. נוסף על כך עלה חשד לרשלנות לאחר שגופת המנוח נמצאה בזירה רק כעבור זמן רב.
סעדה סיפר גם על תרגיל החקירה שנעשה לעד המדינה בתיקי נתניהו, ניר חפץ, ואמר כי הגיע אליו מידע מחוקר בכיר בפרשות של ראש האופוזיציה שפנה לגורם במח"ש וסיפר על כך שהתבצעה עבירה פלילית במהלך החקירה. "הוא לא מסר את כל המידע, אמר שמתבצעת חקירה פלילית וביקש חסינות", סיפר סגן ראש מח"ש לשעבר.
2 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
"לדעתי זה מגיע לרף הפלילי". משה סעדה וניר חפץ
(צילום: מוטי קמחי, אלעד גרשגורן)
סעדה אמר כי המקור בחקירה ביקש חסינות תמורת המידע, והודה שהוא מאשר פניות כאלה כדבר שבשגרה. "הרי על זה מח"ש בנויה", הסביר סעדה. "חלק גדול מהניצבים 'נפלו' על מידע שקיבלנו, ובדרך כלל זה מידע אינטרסנטי. אבל ככה זה עובד". סעדה הפנה את המקור לראש מח"ש - שדרשה שיגיע להתלונן. "פניתי למישהו שאני מכיר, בכיר מאוד בפרקליטות, כשהייתי מ"מ ראש מח"ש, וביקשתי שייתן החלטה. הוא אמר לי 'אתה מבין שלא יאפשרו לך לחקור את זה. זה קשור לתיקי נתניהו'".
הוא ציין כי "היה לי מקרה דומה, שבעיניי הרבה יותר קל, ולא אפשרו לי לעשות את התרגיל. הסתכלו עליי ואמרו לי: 'משה, את רוצה לסחוט?', ואני אמרתי מה פתאום, זאת עבירה פלילית. אבל אמרו לי שזו סחיטה. בניר חפץ, ממה שאני מכיר, ניסו לייצר סוג של סחיטה כזאת וזה ממש מגיע לגבול של חקירה שלא כדין. לדעתי זה מגיע לרף הפלילי".