החקירה נגד לוחם ולוחמת מג"ב - רס"ר ל' ורש"ט ש' - שחיסלו בשבת את המחבל מוחמד סלימה שביצע את פיגוע הדקירה בשער שכם בירושלים, נסגר מחוסר אשמה. בהודעת הפרקליטות הבוקר (יום ה') נמסר שפרקליט המדינה, עמית איסמן, אימץ את המלצת מח"ש והמשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים.
בהודעה צוין כי "בהתאם להנחיה שלפיה ככלל, במקרי מוות שאירעו כתוצאה מירי במהלך פעילות משטרתית תיפתח חקירה, למעט מקרים חריגים שבהם מובהק כי לא בוצעה עבירה, הוחלט על דעת פרקליט המדינה והמשנה לעניינים פליליים לפתוח בחקירה כדי לבחון האם כל מקטעי הירי בוצעו כדין.
"לאחר חקירה ובירור הדברים נמצא כי הסבריהם של לוחמי מג"ב שלפיהם הם פעלו מתוך הגנה עצמית עלו בקנה אחד עם יתר ממצאי החקירה, לרבות סרטון אשר תיעד את האירוע במלואו. מדובר היה באירוע שנמשך שניות בודדות בלבד, בנסיבות שבהן קמה סכנה ממשית ומוחשית לחיי הלוחמים והאזרחים במקום, ולנוכח זאת, לרבות נחישותו של המחבל להביא לפגיעה בנפש, נמצא כי הייתה הצדקה חוקית לשימוש בנשק".
2 צפייה בגלריה
אמיר כהן עם הלוחמים שנטרלו את המחבל בפיגוע הדקירה בשער שכם בירושלים
אמיר כהן עם הלוחמים שנטרלו את המחבל בפיגוע הדקירה בשער שכם בירושלים
מפקד מג"ב עם רש"ט ש' ורס"ר ל'
(צילום: דוברות המשטרה)
מהמשטרה נמסר שהמפכ"ל יעקב שבתאי צפוי לזמן את שני הלוחמים בימים הקרובים לקבל תעודות הוקרה על פועלם באירוע: "למדנו שחייבים להביא לנטרול מלא של מחבל במהלך אירוע שמתרחש. באירוע טרור הלוחמים והשוטרים נדרשים לקבל החלטה בשבריר שניה והם קיבלו את ההחלטה הנכונה".
מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, מסר: "החלטה נכונה של המחלקה לחקירות שוטרים. הלוחמים גילו נחישות, אומץ לב, חתירה למגע ומקצועיות ובכך הצילו חיי אדם נוספים. נמשיך לגבות את הלוחמים שלנו שפועלים ברחבי הארץ נגד טרור ופשיעה חמורה תוך שהם מסכנים את חייהם".
2 צפייה בגלריה
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
(צילום: דוברות המשטרה )

בשבת אחר הצהריים התנפל סלימה על אברהם אלמליח, צעיר חרדי שחצה את הכביש ליד שער שכם, דקר אותו ופצע אותו באורח בינוני. לוחם מג"ב שעמד בסמוך רץ לעברו, וסלימה ניסה לדקור אותו ולוחמת נוספת. הם ירו בו עד שנפל לארץ וגם לאחר מכן. גורמים במשמר הגבול אמרו כי "ראינו לא מעט מקרים בעבר שמחבלים קמו על הרגלים וניסו לפגוע באזרחים ובכוחות הביטחון, בין אם בסכין או עם חגורת נפץ. הלוחמים חתרו למגע וסיימו את האירוע כמה שיותר מהר".
לאחר הפיגוע נחקרו שני הלוחמים באזהרה ונשקם נלקח מהם. רש"ט ש', מירושלים, משרתת במג"ב שנה וארבעה חודשים, שמונה מתוכם כלוחמת. היא התעקשה לשרת כלוחמת ועברה לשם כך פעמיים טירונות. גם אחותה התאומה משרתת כלוחמת ביחידה אחרת. נ', אביה, אמר על ההחלטה לחקור אותה באזהרה: "לחקור אותם על דבר כזה? איך אפשר בכלל לשפוט אותם? שכל הורה ישים את הילד שלו בסיטואציה הקשה הזאת, כשמגיע מחבל עם סכין ביד שבא לרצוח. הם הוכשרו בדיוק למצבים כאלו. זה הזוי שמח"ש מעורב פה. זה מבזה את המדינה שלנו".
אמו של רס"ר ל', שהיה מפקד האירוע, הוסיפה: "הם פשוט אלופים. אנחנו בעיקר שמחים שזה נגמר כך, והלוואי שהם לא יעמדו במצבים כאלה יותר".
בימים שאחרי הפיגוע זכו השניים לגיבוי הן מצמרת הממשלה והן מצמרת המשטרה. השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר: "הם פעלו כנדרש. בתוך השתיים-שלוש שניות שהם פתחו בירי, לא היה מקום להטיל ספק האם יש חגורת נפץ למחבל או אין, ולכן הם פעלו בצורה ראויה ונכונה".
המפכ"ל שבתאי שוחח עם הוריהם של הלוחמים, שיבח את פועלם – והבטיח שיקבלו סיוע משפטי צמוד: "אני רוצה לשבח בפניכם את ילדיכם, הלוחמת ש' והלוחם ל', שפעלו באופן נחוש, מקצועי ומהיר, ובזכותם ניצלו חיי אדם. אין לי ספק שלעם ישראל התווספו עוד שני גיבורים בחג החנוכה".