ארצות הברית הובכה מ"החלטתו הפתאומית" של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את המשלחת הישראלית לוושינגטון, שם היו אמורים הצוותים לדון עם האמריקנים על אופי הפעולה המתקרבת ברפיח. כך אמר גורם אמריקני בתדרוך לכתבים, וטען כי מדובר ב"תגובה מוגזמת" של נתניהו - שנובעת ככל הנראה מ"מתחים פוליטיים פנימיים בישראל".

2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של רוה"מ בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה אולף שולץ
הצהרה לתקשורת של רוה"מ בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה אולף שולץ
בארה"ב מעריכים שהפעולה ברפיח לא תהיה "מיידית". נתניהו
(‏צילום: אוליבייה פיטוסי, הארץ)
ראש הממשלה, נזכיר, הודיע מוקדם יותר היום כי המשלחת - שכוללת את ראש המל"ל צחי הנגבי ואת השר רון דרמר - לא תצא לוושינגטון אם ארה"ב לא תטיל וטו על הצעת ההחלטה במועצת הביטחון, שדורשת הפסקת אש מיידית ברמדאן ו"שחרור מיידי וללא תנאי" של החטופים. למרות זאת, ארה"ב בחרה רק להימנע מהצבעה - שלא קושרת בין שחרור החטופים להפסקת האש - שכן ההצעה לא כוללת גינוי לחמאס. בכך אפשרה ארה"ב להחלטה לעבור בתמיכה של 14 מדינות, לקול מחיאות כפיים במועצת הביטחון.
הגורם האמריקני הדגיש כי "פעולה ישראלית ברפיח לא נראית מיידית, אז יש לישראל עוד זמן לעבוד על הדברים ביחד עם ארה"ב. בינתיים, השיחות על הפסקת האש ועסקת החטופים התקדמו במהלך סוף השבוע הקרוב. נחפש הזדמנות אחרת לדבר עם המשלחת הישראלית שביקורה בוושינגטון בוטל".
ובמקביל, מחלקת המדינה האמריקנית אמרה כי ארה"ב ההחלטה של נתניהו "מפתיעה ומצערת", והוסיפה גם אזהרה שלפיה "פלישה בקנה מידה מלא לרפיח תהיה טעות שתחליש את ביטחון ישראל".

לשכת רה"מ: פגיעה בחטופים ובמלחמה

גם בדרג המדיני בישראל הופתעו לא מעט אנשים מהאולטימטום של נתניהו לאמריקנים. כעת טוען גורם מדיני בכיר כי נראה שנתניהו כלל לא רצה להוציא את המשלחת הזו - ורק "חיפש תירוץ" לחולל משבר.
2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
"נתניהו הקצין את הבעיה". מועצת הביטחון
(צילום: REUTERS/Mike Segar)
לדברי הגורם הישראלי "נראה שנתניהו הוא זה שהחליט להפוך את האירוע למשבר, כי ברגע שהוא הציב אולטימטום לאמריקנים - הוא מסגר את זה ככה. ההחלטה אמנם לא טובה, אבל לא מאוד רחוקה מההצעה שלהם - ולכן הם לא הטילו וטו".
ארה"ב לא הצביעה בעד ההחלטה, שכן זו לא כללה גינוי לחמאס, אך הגורם המדיני טוען כי בכל זאת "לא היה נכון לעשות על זה משבר". לדבריו, "ההחלטה הזו לא עוצרת את המלחמה, ישראל הייתה יכולה להגיד שהקריאה היא לשני הצדדים להפסיק את האש - והנה חמאס לא הפסיק, ולא שחרר חטופים. זה לא כופה עלינו כלום, זו הפסקת אש 'זמנית' ברמדאן".
הגורם הציע להתמקד בכך ש"ההחלטה הרוסית להפסקת אש קבועה לא התקבלה", והבהיר כי בהצעה שעברה נשמרה הזיקה המפורשת בין הפסקת האש המיידית לבין שחרור החטופים הישראלים.
לדברי גורם מדיני בכיר אחר, מנגד, "ההחלטה מורכבת ומסוכנת. אנחנו טענו שהפסקת אש היא פועל יוצא של שחרור חטופים, וההחלטה בעצם אומרת שהפסקת אש היא ערך בפני עצמו". לדבריו, "ברגע שיש גינויים לצד השני, אז יש וטו של רוסיה וסין. ועכשיו אין לנו וטו אמריקני בכיס. ההחלטה לא טובה כי הקריאה להפסקת אש מנותקת מכל פעולה של הצד השני, הלחץ מופעל עלינו - ועלינו בלבד". עם זאת, גם הוא טען כי התגובה של נתניהו "מקצינה את הבעיה", שכן ראש הממשלה "מכניס אותנו יותר לפינה בזה שהוא מבטל את המשלחת לארצות הברית".
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי הסיבה להחלטה של נתניהו היא שההצעה שאושרה באו"ם לא קושרת בין הפסקת האש לשחרור החטופים. "בהחלטה הקודמת סין ורוסיה הטילו וטו בין השאר משום שהן תמכו בהפסקת אש בלי שחרור החטופים", נמסר. "בהחלטה הנוכחית רוסיה וסין תמכו, יחד עם אלג'יריה ומדינות אחרות. ארה"ב לא הטילה היום וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התניה בשחרור החטופים".
"זו נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה"ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה", הוסיפו בלשכת ראש הממשלה. "נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו. ראש הממשלה הבהיר כבר אמש שאם ארה"ב תיסוג מעמדתה העקרונית הוא לא ישלח את המשלחת הישראלית. לאור השינוי בעמדה האמריקנית, נתניהו החליט שהמשלחת לא תצא".