צפון קוריאה הודיעה הלילה (ב') כי ערכה ניסויים מוצלחים בטילי שיוט ארוכי טווח חדשים. סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית הרשמית KCNA דיווחה כי הטילים פגעו במטרות במרחק של 1,500 ק"מ בים, במים הטריטוריאליים של המדינה.
העיתון "Rodong Sinmun" הצפון קוריאני פרסם תמונות של הטיל החדש מהניסויים. לא נמסר המיקום המדויק שבהם נערכו הניסויים, וככל הנראה שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און לא נכח בהם.
2 צפייה בגלריה
"לא מאיימים פחות מטילים בליסטיים". תמונות שפורסמו מהניסויים
"לא מאיימים פחות מטילים בליסטיים". תמונות שפורסמו מהניסויים
"לא מאיימים פחות מטילים בליסטיים". תמונות שפורסמו מהניסויים
(צילום: AP)
לפי KCNA גורמים בכירים צפו בניסויים, שנערכו ביום שבת ואתמול, וכי הנשק היה בפיתוח במשך שנתיים. בדיווח נמסר כי הטילים הם "נשק אסטרטגי בעל משמעות רבה עבור מערך ההגנה של המדינה ונגד התמרונים הצבאיים של הכוחות העוינים". שלא כמו טילים בליסטיים, טילי שיוט מונעים על ידי מנועי סילון. בדומה למטוס, הם נשארים קרובים יותר לקרקע, מה שמקשה לאתר אותם.
צבא דרום קוריאה לא חשף אם זיהה את הניסויים, אך אמר כי הוא עורך ניתוח מפורט בשיתוף עם ארה"ב. גורם במשרד ההגנה הדרום קוריאני אמר כי "צפון קוריאה כבר ערכה השנה שני ניסויים בטילי שיוט, אך לא חשפנו זאת משום שאנחנו לא חושפים את כל ניסויים בטילי השיוט שאנחנו מזהים".
הפנטגון מסר כי ניסויי הטילים מהווים איום על שכנותיה של צפון קוריאה. בהודעת הפנטגון נמסר כי "פעילות זו מדגישה את המשך הפיתוח של תוכנית הגרעין של צפון קוריאה ואת האיומים הנובעים מכך לשכנותיה ולקהילה הבינלאומית". ממשלת יפן מסרה כי היא מודאגת מהודעת צפון קוריאה, והוסיפה כי תמשיך לפעול בשיתוף פעולה הדוק עם ארה"ב ודרום קוריאה כדי לעקוב אחר המצב.
טילי השיוט של צפון קוריאה מעוררים בדרך כלל פחות עניין מטילים בליסטיים משום שהשימוש בהם לא נאסר במפורש על פי החלטות מועצת הביטחון של האו"ם. "זה לא בגלל שטילים בליסטיים מאיימים יותר מאשר טילי שיוט, אלא בגלל שלאדריכלי ההחלטות לא היה את הדמיון שיש לקים ג'ונג און ולאקדמיה הלאומית שלו למדעי ההגנה", הסביר ג'פרי לואיס, חוקר טילים במרכז ג'יימס מרטין בקליפורניה.

2 צפייה בגלריה
צפון קוריאה מצעד צבאי ב פיונגיאנג
צפון קוריאה מצעד צבאי ב פיונגיאנג
לא נכח בניסויים. קים במצעד צבאי בפיונגיאנג, בשבוע שעבר
(צילום: AP)
הניסויים אתמול ושלשום הם הראשונים שפיונגיאנג ערכה מאז מרץ, אז שיגרה שני טילים בליסטיים לעבר הים ליד שטחה הימי של יפן. צפון קוריאה ערכה ניסוי בטילי שיוט גם בסוף ינואר, שעות ספורות לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן נכנס לתפקידו.
פיונגיאנג ממשיכה בשנים האחרונות לפתח את תוכנית הגרעין והטילים הבליסטיים שלה – שבעקבותיה היא נתונה לסנקציות בינלאומיות. לפני כשבועיים פרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דו"ח שבו העריכה כי צפון קוריאה חידשה את הפעילות בכור הגרעיני שבו היא מייצרת פלוטוניום ביונגביון, צעד שיוכל לסייע לה להרחיב עוד יותר את ארסנל הנשק הגרעיני שלה.
המדינה המבודדת מאשימה את דרום קוריאה ואת ארה"ב ב"מדינות עוינת" כלפיה. הדיווח על הניסויים הגיע יום לפני פגישתם הצפויה של נציגי ארה"ב, דרום קוריאה ויפן בטוקיו, כדי לבחון דרכים חדשות להתמודדות מול צפון קוריאה. ממשל ביידן אמר כי הוא פתוח לדיפלומטיה כדי לפרק את צפון קוריאה מגרעין, אך לא גילה נכונות להקלה בסנקציות.