הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מעריכה כי צפון קוריאה החלה להפעיל מחדש את הכור הגרעיני שבו היא מייצרת פלוטוניום ביונגביון, צעד שיוכל לסייע לדיקטטורה המבודדת להרחיב עוד יותר את ארסנל הנשק הגרעיני שלה.
2 צפייה בגלריה
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און נראה עוד יותר רזה
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און נראה עוד יותר רזה
קים. הפעילות נעצרה ב-2018, והתחדשה עכשיו
(צילום: AFP)
ההערכה פורסמה ביום שישי האחרון בדו"ח שנתי שהפיצה סבא"א בעניין הפעילות הגרעינית של צפון קוריאה. "מאז תחילת יולי יש אינדיקציות לפעילות בכור, כולל שחרור של נוזל קירור", נכתב בדו"ח. לפי הערכת סבא"א, הכור ביונגביון הפסיק את פעילותו בדצמבר 2018 – וחזר לפעול בתחילת החודש שעבר.
סבא"א ציינה בדו"ח כי סימן נוסף לחידוש הפעילות בכור הוא הפעלתה של מעבדה סמוכה ליונגביון, שבה צפון קוריאה מפרידה פלוטוניום מפסולת גרעינית שפונתה מהכור. "מדובר בממצאים מטרידים מאוד", מסרה סבא"א. בארה"ב לא התייחסו לפי שעה לדו"ח של סבא"א, וגם מטעמה של צפון קוריאה לא נמסרה תגובה לטענות.
ההערכה של סבא"א מתפרסמת על-בסיס תמונות לוויין בלבד, מאחר שצפון קוריאה גירשה את פקחי הסוכנות עוד ב-2009 – ומאז התקדמה בקצב שיא בתוכנית הגרעין שלה ואף ערכה כמה ניסויים גרעיניים. האחרון שבהם, לפי מעקבים אחרי הדיקטטורה המבודדת, התרחש ב-2017.
2 צפייה בגלריה
המתקן ביונגביון בתמונת לוויין, 2012. הפקחים של סבא"א גורשו, המעקב נעשה רק מהחלל
המתקן ביונגביון בתמונת לוויין, 2012. הפקחים של סבא"א גורשו, המעקב נעשה רק מהחלל
המתקן ביונגביון בתמונת לוויין, 2012. הפקחים של סבא"א גורשו, המעקב נעשה רק מהחלל
(צילום: AP)
לפני חודשיים אמר שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און כי ארצו צריכה להיערך לדיאלוג עם ארה"ב, אבל בעיקר להיערך לעימות אפשרי מולה. בדיווח של סוכנות הידיעות הממלכתית של צפון קוריאה מכינוס הוועידה המרכזית של מפלגת השלטון הצפון קוריאנית נכתב כי "קים סיפק ניתוח מפורט של מדיניות ביידן כלפי פיונגיאנג, והדגיש את הצורך להתכונן לדיאלוג ולעימות".
דבריו של קים הגיעו אחרי שבינואר האחרון הוא הציג את תוכניתו להפיכת היכולות הגרעיניות של צפון קוריאה למודרניות יותר. קים אמר שהוא מתכנן בין היתר לפתח נשק גרעיני מזערי ולייצר גם צוללות גרעיניות.

ב-2018, נזכיר, נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה קים ג'ונג און הפתיעו את העולם כשנפגשו בפסגה היסטורית בסינגפור, בניסיון להביא לפירוזה של צפון קוריאה מגרעין. בהמשך נפגשו בווייטנאם – פגישה שהסתיימה בכישלון בעקבות מחלוקת על הסנקציות האמריקניות. השניים נפגשו גם באזור המפורז בין צפון קוריאה לדרום קוריאה בניסיון להגיע להסכמה – אולם לא הצליחו להגיע לכזו. צפון קוריאה דרשה מארה"ב "ויתורים משמעותיים", אך האמריקנים סירבו.
צפון קוריאה סובלת מאז פרוץ מגפת הקורונה ממשבר כלכלי חמור. המדינה המבודדת טוענת כי לא היו נדבקים בנגיף בשטחה, טענה שבה מומחים זרים מטילים ספק רב. השליט קים ג'ונג און נזף לאחרונה בבכירים במשטרו על טעויות "קריטיות" במאבק במגפה שגרמו ל"משבר גדול", אולם בפיונגיאנג ממשיכים לטעון כי אף אדם לא נדבק בנגיף במדינה.
בנאומיו האחרונים קרא קים ג'ונג און לאזרחים להיערך להגבלות קורונה ממושכות – וציין כי המדינה עדיין לא מוכנה לפתוח את גבולותיה למרות הנזק האדיר שנגרם לכלכלה שלה. כלכלת צפון קוריאה סופגת מכות קשות כבר שנים כתוצאה מהתנהלות לקויה של השלטון, ומהסנקציות של ארה"ב ומדינות נוספות בגלל תוכנית הגרעין שלה. המחסור הכבד במזון והמשבר הכלכלי נוצרו בין היתר בשל קיצוץ בסחר עם סין במהלך המגפה. קים עצמו השיל ממשקלו, ולפי המודיעין הדרום קוריאני לא מדובר בבעיה בריאותית אלא בדיאטה יזומה.