שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס הבוקר (ראשון) לפרויקט המטרו, ואמר בפתח ישיבת הממשלה כי "אנחנו משחררים סוף-סוף את הפרויקט החשוב במטרופולין גוש דן". שרת התחבורה מירי רגב, בתגובה, מיהרה לדבר אחריו - ואמרה כי "הבהרתי לו ולראש הממשלה בנימין נתניהו שהמטרו ישוחרר אם יהיה קו רכבת בין קריית שמונה לאילת". התוכנית הזו אושרה הבוקר בישיבת הממשלה, למרות בעיות המימון שלה, ובצהריים אף תתכנס מסיבת עיתונאים בנושא.
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
סמוטריץ' הודיע על שחרור המטרו, אך רגב הבהירה: "רק אם תהיה רכבת מק"ש לאילת"
(צילום: מארק ישראל סלם)
לדברי סמוטריץ', "המדינה נערכת ליותר מ-20 מיליון תושבים שיחיו ברחבי הארץ בערים עם תשתיות חזקות שיחברו אותם". הוא הוסיף כי "עובדים במקביל על קידום מהיר של תשתיות חשמל וגז. בשנים הקרובות נשחרר את הפרויקט ונחבר את הפריפריה למרכז, וכבר בשנה הבאה יהיו כ-3,000 אנשים שיקדמו את קווי המטרו".
אבל, מיד אחרי דבריו לקחה ממנו רגב את המיקרופון, ואמרה: "לא רציתי לדבר על זה (על המטרו, ג"כ)" - ונתניהו וסמוטריץ' חייכו במבוכה. "המטרו ישוחרר רק אם יהיה קו בין קריית שמונה לאילת. ברגע שיש החלטת ממשלה שמחברת את ישראל ושמה 2.5 מיליארד שקלים על תכנון וקידומי זמינות, מנהלת המטרו הרדומה תתעורר לחיים". השר יואב קיש, אגב, צחק במהלך דבריה ואמר לה: "זהו מירי, לקחת את הכסף לחינוך המיוחד".
3 צפייה בגלריה
מטרו ראשון לציון
מטרו ראשון לציון
הדמיה של תחנת מטרו בראשון לציון
(צילום: אדר׳ טל אייל ושרון שפירא עריכה גרפית: שירה שטינברג)
פרויקט המטרו הוא אחד הפרויקטים הגדולים והשאפתניים ביותר בישראל שעלותו נאמדת בכ-150 מיליארד שקל והוא אמור לשנות באופן דרמטי את הרגלי הנסיעה, ואף להקל על העומסים ולחבר את הפריפריה למרכז. הממשלה החדשה בחרה להעלותו כבר בישיבה הראשונה, אחרי שמנעה במכוון את קידומו בכנסת הקודמת - אז היו חבריה באופוזיציה.
רגב, נציין, תמיד הסתייגה מהפרויקט - והדבר כבר הוביל בעבר למתיחות גדולה בינה לבין סמוטריץ', שאף ביקר אותה בחריפות על כך בקדנציה הקודמת שלה כשרת תחבורה, אז היה ח"כ באופוזיציה. לטענת רגב, הפרויקט יעמוד לבדו לטובת תושבי גוש דן, בשעה שלתושבי הפריפריה היכולת להגיע למרכז עדיין ארוכה ומסורבלת. בכירי משרד האוצר חולקים על עמדתה, על רקע הפקקים בגוש דן שעלותם למשק מיליארדי שקלים מדי שנה, והצורך האדיר בתחבורה ציבורית נגישה ובסיסית למקומות העבודה בישראל, כזו שיש בכל מדינה מתוקנת בעולם.
3 צפייה בגלריה
נוסעים מתרגשים לקראת הנסיעה הראשונה של הרכבת בקו תל אביב- ירושלים
נוסעים מתרגשים לקראת הנסיעה הראשונה של הרכבת בקו תל אביב- ירושלים
תוכנית הרכבת כוללת קו מב"ש לאילת שיסע במהירות של עד 250 קמ"ש
(צילום: עמית הובר)
תוכנית הרכבת של רגב עברה הבוקר כאמור בממשלה, ונתניהו אף אמר כי "תהיה מהפכה בתחום התחבורה. נשיק את פרויקט חיבור המדינה כולה עם רכבת מקריית שמונה ועד אילת, ובעתיד נוכל לחבר את ישראל גם לסעודיה ולחצי האי ערב".
התוכנית כוללת בין היתר קו רכבת חדש שיחבר את קריית שמונה ואזור הצפון לרשת הרכבות הארצית, רכבת מהירה בין תל אביב לבאר שבע דרך נתב"ג וקו מהיר מבאר שבע ועד אילת דרך דימונה. בנוסף המסילה בין באר שבע לאילת תאפשר נסיעה במהירות של עד 250 קמ"ש של "רכבת קליע".
לטובת שלב תכנון התוכנית לחיבור ישראל יוקצו באופן חד-פעמי מתקציב משרד התחבורה 70 מיליון שקל בשנה הנוכחית ו-130 מיליון שקל בשנה הבאה. בהצעת ההחלטה נקבע כי משרדי התחבורה והאוצר הנחו את נציגי הממשלה כהגדרתם בהסכם המסגרת שנחתם בין הממשלה לבין חברת רכבת ישראל, לקבוע בהתאם להוראות ההסכם את הפרויקטים שיופחתו מתוכנית הפיתוח הרב שנתית לרכבת ישראל - אשר סוכמה בין משרדי הממשלה – בעלות של 2.4 מיליארד שקל לטובת קידום חלק מהפרויקטים.