3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
ח"כ נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
יום הבחירות לכנסת ה-25 עדיין רחוק, אולם הקרבות הפנים-מפלגתיים ובתוך הגושים כבר עולים שלב. כמה מהמפלגות עוסקות בפריימריז להרכבות הרשימות שלהן - והמתח בתוכן עולה בהתאמה. לצד הסקרים המעודדים שמנבאים הצלחה לליכוד, ניכר כי במפלגה מורגשת תסיסה גדולה לקראת הבחירות המקדימות להרכבת הרשימה.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2022 במקום אחד
בימים האחרונים הובאו בפני יו"ר הליכוד ויו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו שלל הצעות לקיום הבחירות המקדימות להרכבת הרשימה לכנסת, ובכללן שימור הרשימה הקיימת וביטול הפריימריז למועמדים עד המקום ה-30 (וקיום פריימריז רק מהמקום ה-30 ואילך), ובנוסף ביטול הבחירות במחוזות - רעיון שיוצר מתיחות במפלגה.
יו"ר מרכז הליכוד ח"כ חיים כץ אמר בהתייחסו לבחירות המקדימות של המפלגה: "יש להתגאות במפלגת הליכוד, המפלגה הדמוקרטית הגדולה בישראל. נעשים מרב המאמצים כדי לייצר בהקדם ודאות למתמודדים והכול לטובת התנועה והצלחת הליכוד בבחירות הכלליות ובהתאם לחוקת הליכוד. בימים הקרובים תוגש לאישור ועדת החוקה וחברי המרכז הצעתו של יו"ר התנועה לשיטת הבחירות המקדימות".
3 צפייה בגלריה
היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ)
במקביל, בסביבת ח"כ נתניהו ערכו בימים האחרונים בקרת נזקים בעקבות התבטאויות שנויות במחלוקת של חברי כנסת מהליכוד שהעמידו אותו תחת ביקורת ציבורית.
תחילה היה זה ח"כ דודי אמסלם שאמר כי רע"מ יכולה להיות שותפה בממשלת הליכוד אך לא להשלים 61 חברי קואליציה, ואחריו היה זה ח"כ יואב קיש שצייץ בחשבון הטוויטר שלו את מה שהתפרש כאיום על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כשכתב כי אם תתיר את מינוי הרמטכ"ל בתקופת הבחירות - היא תוחלף על ידי הליכוד בחזרה לשלטון.
אתמול (שני) לאורך היום העבירו בליכוד דף מסרים שנגע מצד אחד ברצון לערוך רפורמות גדולות במערכת המשפט כפי שחלק גדול ממצביעי המפלגה מאמין בו, ומצד שני הודגש כי יש לעשות זאת באחריות. כמה מחברי הכנסת של המפלגה הגדולה באופוזיציה התראיינו בנושא והתנערו מהדברים.
בינתיים מנסים בליכוד להמשיך להפעיל לחץ על היריב הגדול בבחירות: ראש הממשלה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד. מפלגתו של נתניהו הגישה אתמול עתירה לוועדת הבחירות המרכזית, לרשות השנייה וליועצת המשפטית לממשלה בדרישה "לוודא שלפיד יימנע מלהשתמש במשאבי המדינה לטובת קמפיין הבחירות שלו, ולהבטיח ששני המועמדים לראשות הממשלה יקבלו זמן מסך שווה בערוצים ללא הטיות פוליטיות".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער ואיילת שקד
גדעון סער ואיילת שקד
השרים סער ושקד. קרבות בימין
(צילום: יואב דודקביץ', מוטי קמחי)
גם בתוך הגושים, כמו למשל זה שממנו מורכבת ממשלת המעבר, מחדדים את הקרבות. שר המשפטים ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמר אתמול בבוקר כי "כל מי שיצביע לאיילת שקד יודע שהיא תלך עם נתניהו". יו"ר ימינה מיהרה להגיב: "אם זה מפריע לך, למה ניהלת משא ומתן עם אנשי נתניהו במשך שבועות?"
סער נשאל אם אם שקד פוסלת ישיבה בקואליציה עתידית - והשיב: "היא לא, ולא רק שהיא לא פוסלת - היא גם חתרה גם עד היום האחרון לפני פיזור הכנסת להקמת ממשלה בראשות נתניהו. מטרתה הייתה גלויה, וזו דעתה. זו דעה לגיטימית, אבל שגויה לדעתי. לכן, כל מצביע שהולך לבחירות וחושב שהוא רוצה בחזרתו של נתניהו יכול להצביע לה. אני חושב שמי שחושב אחרת ייזהר מלהצביע לה".
שרת הפנים, שהפכה ליו"ר ימינה לאחר הודעת הפרישה של נפתלי בנט מתפקיד ראש הממשלה, הגיבה בציוץ: "גדעון, אם אתה מאשים אותי בכך שהפכתי עולם למנוע הליכה לבחירות - אני מודה באשמה. אני תמיד מתנהלת באחריות כלפי המדינה שלי. הנה הכלל: בכל מצב, עם ה'קלפים' שיש, אעשה מה שהכי טוב למדינה".
ההתגוששות בין השניים, מראשי האגף הימני בקואליציה, נמשכה. סער צייץ: "גברת שקד, אני עמדתי במבחן שאף פוליטיקאי לא עמד בו. את יודעת היטב, כמי שפעלה לשכנע אותי, שסירבתי לפני כשנה להצעת גוש נתניהו לכהן כראש ממשלה ראשון ברוטציה. הכול - בשביל להקים את הממשלה שאת יושבת בה. גם עתה קיבלתי הצעות מפתות - וסירבתי. האם יש אדם אחד שמאמין שאת היית עומדת במבחן כזה?"

למרות העימות בין יושבי הראש של תקווה חדשה וימינה, נדמה כי בליכוד לא ינסו לסייע לשקד לעבור את אחוז החסימה. בסקרים האחרונים קיבלה שקד ארבעה מנדטים, ולא מן הנמנע שבמצב כזה יוכל נתניהו לעבור את רף 61 המנדטים שיחזירו אותו לשלטון.
ח"כ קיש כינה את שקד בריאיון לאולפן ynet "הפוליטיקאית הכי צינית, אגואיסטית ומסוכנת שיש במדינת ישראל". קיש אמר עוד בהתייחסו ליו"ר ימינה: "אני לא רוצה לראות אותה אפילו בשיח על קואליציה. אני מתרחק ממנה, לא סומך עליה ועל אמירות הסרק שלה. אסור לאף איש ימין להצביע עבורה". בליכוד סבורים שהתמודדות של שקד בבחירות הקרובות עלולה לסכן קולות ימין.
פורסם לראשונה: 22:06, 04.07.22