4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מציג את ׳מתווה העם׳ לשינויים במערכת המשפט
נשיא המדינה יצחק הרצוג מציג את ׳מתווה העם׳ לשינויים במערכת המשפט
הנשיא הרצוג
(צילום: חיים צח\לע"מ)
מתקרבים להידברות אחרי ההחלטה על השהיית החקיקה? נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח אמש (יום שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ובירך על היוזמה להתחיל בהליך הידברות על המהפכה המשפטית. הרצוג ביקש להקים צוותי עבודה מטעם כל צד, והבהיר כי הוא מתכוון להמשיך לאפשר הצגת עמדות מצד ארגונים אזרחיים וסיעות הכנסת. אחרי הודעת נתניהו על השהיית חקיקת המהפכה המשפטית, התגובות באופוזיציה חלוקות. בעוד גנץ ולפיד הצהירו כי הם "נכונים להידברות", אחרים סבורים שנתניהו "קונה זמן" ולא מתכוון לגנוז את החקיקה.
גנץ שוחח אמש עם נתניהו לאחר נאומו של ראש הממשלה, ובירך על עצירת החקיקה. במהלך השיחה קרא גנץ לנתניהו להשאיר את שר הביטחון יואב גלנט בתפקידו, שכן לדבריו הדבר "חיוני לביטחון הלאומי ולהרגעת הרוחות בעת הזו". מלבד זאת, במחנה הממלכתי כבר גיבשו צוות למו"מ בבית הנשיא: ח"כ גדעון סער, ח"כ חילי טרופר, ח"כ אורית פרקש הכהן ועו"ד רונן אביאני.
בהצהרה שמסר אחרי נאום נתניהו, ולפני ששוחח עמו, אמר גנץ כי "אני מברך על החלטתו לעצור. טוב מאוחר מאשר אף פעם. אני מתכוון להגיע לחדר להידברות בלב פתוח ונפש חפצה. לא במטרה להכניע, אלא במטרה להצליח. אנחנו נתייצב מיידית בבית הנשיא ונושיט את ידנו. אני קורא לנתניהו להסיר את האיומים, האולטימטומים והאמירות הקיצוניות שמרחיקות אותנו מהיעד. לעצור הכול ולשלוח צוות לשם. נפעל לחזק את הדמוקרטיה, לשפר את המשילות ולשמור על עצמאות מערכת המשפט. לא נתפשר על עקרונות הדמוקרטיה, על שירות לאזרח ועל חוק יסוד חקיקה מקיף וכולל. נהפוך כל אבן כדי להצליח".


לפיד אמר כי "אם החקיקה אכן תיעצר, עצירה אמיתית ומוחלטת - אנחנו נכונים ללכת להידברות אצל נשיא המדינה". לדבריו, "אם הממשלה תבוא להידברות אמיתית והוגנת נוכל לצאת מנקודת השבר הזו חזקים יותר, מאוחדים יותר ולהפוך את הרגע הזה לרגע מכונן בחיים המשותפים. עלינו לתת לנשיא לקבוע מנגנון הידברות ולסמוך עליו כמתווך הוגן. זה כל מה שדרשנו בחודשיים האחרונים: הידברות אמיתית, קונסטרוקטיבית, של מנהיגות שמוכנה לקחת אחריות. למודי ניסיון מר מן העבר, אנחנו נוודא קודם כל שאין פה שום תרגיל או אחיזת עיניים. שמענו בדאגה את הדיווח לפיו נתניהו אמר למקורביו, 'אני לא באמת עוצר, אני רק מרגיע את הרוחות'".
לפיד הוסיף: "אם הוא ינסה לעשות לנו תרגילים, הוא שוב ימצא מולו מאות אלפי פטריוטים ישראלים שנחושים להלחם על הדמוקרטיה שלנו. נחושים להיות חומת המגן של המדינה היהודית והדמוקרטית. מצד שני, אם הממשלה תבוא להידברות אמיתית והוגנת נוכל לצאת מנקודת השבר הזו חזקים יותר, מאוחדים יותר, ולהפוך את הרגע הזה לרגע מכונן בחיים המשותפים. זהו המשבר הגדול בתולדות המדינה. יש לנו אחריות לפתור אותו ביחד, כדי שנוכל לחיות פה ביחד".
4 צפייה בגלריה
הצהרת ראשי האופוזיציה
הצהרת ראשי האופוזיציה
גנץ בירך, לפיד: "לתת לנשיא לקבוע מנגנון הידברות"
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
"אין לנתניהו שום כוונה לקדם הידברות אמיתית". מיכאלי וליברמן
"אין לנתניהו שום כוונה לקדם הידברות אמיתית". מיכאלי וליברמן
"אין לנתניהו שום כוונה לקדם הידברות אמיתית". מיכאלי וליברמן
(צילום: קובי קואנקס)
מנגד, יו"ר העבודה מרב מיכאלי אמרה שנתניהו לא מתכוון לגנוז את החקיקה. "ביום שבו מתברר שנתניהו למד מהפולנים איך לדכא הפגנות, הוא שוב פונה לתומכים שלו בלבד, בנאום מלא שקרים והסתה כלפי חצי מהעם. לא השהיה ולא שום תרגיל אחר", אמרה מיכאלי. "כמה פעמים עוד אפשר ליפול בפח של שיתוף פעולה עם נתניהו? אמרנו לאורך הדרך - רק גניזה מוחלטת של חוקי ההפיכה המסוכנים. נתניהו לא גונז אותם, הוא קונה זמן על חשבון הדמוקרטיה שלנו. המאבק והמחאה חייבים להמשיך ולהתעצם".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר לאחר הצהרת נתניהו כי "הנאום של ראש הממשלה מוכיח שנתניהו נחוש יותר מאי פעם להשלים את כל החקיקה, כולל חוק יסוד השפיטה והשתלטות על בית המשפט העליון". לדברי ליברמן, "אין לו שום כוונה לקדם הידברות אמיתית, אלא כוונתו להמתין לעיתוי נוח, למסמס את המחאה ולהטיל את כל האשמה על האופוזיציה כגורם שלא הסכים לפשרה. לכן אנו חייבים להמשיך במחאה, במטרה להקים קואליציה חדשה על בסיס המפלגות הציוניות ולסיים את המשבר עם הסכמה רחבה על נושא השוויון בנטל, כינון חוקה והקמת בית משפט לחוקה".
4 צפייה בגלריה
מחאה תל אביב
מחאה תל אביב
המחאה בתל אביב, אמש
(צילום: EPA)
בינתיים, מובילי המחאה מסרו שאין כוונה לעצור את ההפגנות. "לאחר הפגנת הענק בשבת, הלילה ההיסטורי אמש וההפגנה בכנסת היום – בשעה זו נמשכות ההפגנות ברחבי הארץ", מסרו מובילי המחאה. "המוקד המרכזי הוא בקפלן בתל אביב, ומובילי ההתנגדות לדיקטטורה קוראים לציבור להגיע לשם. מחר צפויות פעולות מחאה מקומיות לאורך היום במסגרת המאבק. בשבת יתקיימו ההפגנות ברחבי הארץ ובמרכזן ההפגנה בקפלן".
מול ביתו של שר הביטחון יואב גלנט, שטרם קיבל מכתב פיטורים רשמי, ייפסקו בינתיים ההפגנות. מ"מטה התמיכה בשר יואב גלנט" נמסר כי "אנחנו בהפסקת אש, אבל שומרים על מוכנות. בתמונה הגדולה, המאמץ שנטלנו בו חלק חשוב, נשא פירות. עדיין, כל עוד נושא מעמדו של גלנט ועניין תיק הביטחון לא הסתיים, יש לנו עניין להמשיך ולהביע בו תמיכה. לכן, משמרות התמיכה למחר ולימים הקרובים לא יתקיימו, אבל בשישי כן נרצה לקיים הפגנה".

בנאומו אמש אמר נתניהו: "אינני מוכן לקרוע את העם לגזרים. במשך שלושה חודשים קראתי פעם אחר פעם להידברות, וגם אמרתי שאהפוך כל אבן כדי להגיע לפתרון. כי אני זוכר, אנחנו זוכרים, שאיננו עומדים מול אויבים. אנחנו עומדים מול אחים. ואני אומר כאן ועכשיו - אסור שתהיה מלחמת אחים. אנחנו נמצאים בנתיב של התנגשות מסוכנת בחברה הישראלית. אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר שמסכן את האחדות הבסיסית בינינו. משבר כזה מחייב את כולנו לפעול באחריות. אתמול קראתי את מכתבו של בני גנץ, בו הוא מתחייב להיכנס בתום לב להידברות על כלל הסוגיות. אני יודע שיש עוד אנשים שתומכים בגישה הזאת. להם אני מושיט את ידי. ואני עושה זאת לאחר שקיבלתי אתה סכמתם של רוב חבריי".
נתניהו הוסיף כי "כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות - אני כראש ממשלה לוקח פסק זמן להידברות. אני נותן הזדמנות אמתית להידברות אמתית. אנחנו עומדים על הצורך להביא את התיקונים הנחוצים במערכת המשפט, וניתן הזדמנות כדי להשיג אותם בהסכמה רחבה. זו מטרה ראויה מאין כמוה. ולכן מתוך אחריות לאומית, מתוך הרצון למנוע את הקרע בעם, החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק במושב הזה של הכנסת, כדי לתת זמן לנסות להגיע לאותה הסכמה רחבה לקראת החקיקה במהלך הכנסת הבאה. כך או כך, נביא רפורמה שתחזיר את האיזון שאבד בין הרשויות, תוך שימור, ואני מוסיף אף חיזוק של זכויות הפרט".
פורסם לראשונה: 22:55, 27.03.23