על רקע חידוש המשא ומתן עם הסתדרות המורים הבוקר (ראשון) והטענות הקשות מצד המזכ"לית יפה בן דויד כלפי אנשי האוצר, סגן הממונה על השכר משה בכר אמר לאולפן ynet כי התחושה במשרד היא שההסתדרות היא זו שגוררת את המערכת לשביתה בעוד ארבעה ימים.
"אנחנו כל הזמן שמים על השולחן הצעות קונקרטיות מאוד נדיבות, הצעות שאנחנו חושבים שישפרו את מערכת החינוך", אמר משה בכר - אך הדגיש כי מבחינת המשרד לא מדובר רק על מחלוקות כלכליות כמו קידום סוגיות שחשובות למשרד.
2 צפייה בגלריה
משה בכר
משה בכר
"שמים על השולחן הצעות מאוד נדיבות". משה בכר
(צילום: אלי מנדלבראום)
לדברי בכר, האוצר מעוניין לקדם את התאמת לוח החופשות לימי החופש במשק, וכן על אפשרות לפטר מורים ולתגמל עובדים מצטיינים לא רק בשל הוותק אלא לפי יוזמות בבתי הספר.
על הימשכות המשא ומתן עד לרגע האחרון אמר בכר כי ההצעות של האוצר הוגשו לפני שבועות - ולכן הוחלט לפרסם אותן לציבור. "אנחנו מציעים הצעות כבר מספר שבועות ובגלל שראינו ששום דבר לא זז בחדר המו"מ החלטנו לפני כמה שבועות פשוט לפרסם אותן", אמר.
"אני חושב שהוויכוח פה הוא בכלל על עקרונות, זה לא עניינים רק של כסף", אמר בכר. לדבריו, למרות שתקציב משרד החינוך כיום עומד על 70 מיליארד שקל, הוא לא נותן את התמורה הראויה. "זה תקציב שכמעט הכפיל את עצמו בעשור האחרון, ועדיין, זה לא מוכיח את עצמו במדדים של המבחנים הבינלאומיים", אמר בכר. "אני חושב שזו תחושה של הרבה מאוד אזרחים. המערכת לא נמצאת במקום שהיא צריכה להיות ולכן אנחנו רואים בהסכם הזה הזדמנות לשפר את הדברים שחשובים כל כך למשק כולו".
2 צפייה בגלריה
יפה בן דוד
יפה בן דוד
"נראה שהמורים גוררים לשביתה". יפה בן דויד
(צילום: קובי קואנקס)
יפה בן דויד אומרת כבר חודשים ארוכים שהיא רוצה להיכנס למו"מ עם האוצר והאוצר נפנף אותה. למה חיכיתם לדקה ה-90? "ממש לא חיכינו עד הדקה ה-90", אמא בכר. "אנחנו מדברים כבר חודשים ארוכים, מאפריל. התחלנו מלדבר על העקרונות ולצערי עד היום אין הסכמה על העקרונות האלה. אנחנו לא רואים תזוזה מספקת מבחינת הסתדרות המורים, לא בנושא של התאמת החופשות, לא בגמישות ניהולית כדי לפטר מורים פחות מוצלחים ולא בצורך החיוני לשים דגש על קידום מצוינות וגם על מורים צעירים. נעשה הכול כדי למנוע שביתה, אבל לפי איך שהדברים נראים עכשיו, הסתדרות המורים היא זו שדווקא גוררת רגליים ואולי רוצה להגיע לשביתה בראשון לספטמבר".
בכר הוסיף כי הוא לא מאמין שיש פתרונות קסם כדי להרגיע את ההורים, אך אמר כי נציגי המורים "צריכים להבין שאנחנו לא רוצים עוד הסכם מאותו הדבר", כלשונו. "המערכת לא נמצאת במקום שהיא צריכה להיות בו, ולכן צריכים להוביל את השינויים הכה חיוניים האלה שדיברתי עליהם".
יש סיכוי שגם ארגון המורים יצטרף לשביתה? "רן ארז כבר אמר בקולו בשבוע שעבר שהוא לא מעוניין לעשות עכשיו מו"מ על הסכם שכר, אבל בסוף השבוע הוא החליט לשנות את דעתו ונראה שגם הוא רוצה לעשות שביתה בראשון לספטמבר. לפעמים אני מתרשם שיש באמת רצון של ארגוני המורים להגיע לשביתה, זה פשוט נראה ככה".
הוא ציין כי "אנחנו עושים הכול כדי למנוע שביתה, אבל אני לא רוצה להשלות את הציבור. אין התקדמות מספיק טובה במו"מ", הודה. "אנחנו נמצאים גם בתקופת בחירות אז הדבר הזה קצת מקשה עלינו. היה דיבור שנשלם משהו חד-פעמי ונמשיך הלאה ונחכה לאחרי הבחירות. אנחנו מציעים כל הזמן הצעות יצירתיות כאלה, אבל אני רוצה לחזור לנקודת הבסיס, חשוב לנו בהסכם הזה לקדם את הנושאים שיקדמו את מערכת החינוך, אנחנו לא רוצים להשאיר את מערכת החינוך במצב שהיא היום, שהיא לא מספיק טובה ולא נותנת שירות מספיק טוב למשק הישראלי".