2 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
הדיון ייערך בהרכב מלא לראשונה בהיסטוריה. בג"ץ
(צילום: רויטרס)
לקראת דיון תקדימי בירושלים: בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ ידון בהרכב מלא, לראשונה בהיסטוריה, בעתירות הנוגעות לחוק לביטול עילת הסבירות בעוד כחודש וחצי. בהודעה שיצאה מטעם הנהלת בתי המשפט נמסר כי כל 15 שופטי העליון ידונו בעתירות נגד החוק, שאושר סופית בכנסת לפני שבוע בדיוק, ב-12 בספטמבר.
בראש ההרכב תעמוד הנשיאה אסתר חיות, ולצדה המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן ושופטי העליון יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, ענת ברון, דוד מינץ, יוסף אלרון, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין, גילה כנפי-שטייניץ, חאלד כבוב, יחיאל כשר ורות רונן.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
סירב להתחייב שיציית לפסיקת בג"ץ. נתניהו
(צילום: רויטרס, אמיר כהן )
החוק לביטול עילת הסבירות, שאושר כאמור בשבוע שעבר סופית בכנסת, נכנס לתוקף כבר ביום רביעי האחרון. בג"ץ החליט כי לא יעכב את המהלך ולא נתן צו ביניים בנושא. בהחלטה נקבע עוד כי המשיבים בעתירה - בהם הכנסת, היועצת המשפטית לממשלה, שר המשפטים יריב לוין והממשלה עצמה - יידרשו להשיב לה עד 10 ימים לפני מועד הדיון שייקבע.
אמנם בג"ץ עושה הכול שלא להתערב בחוקי יסוד, אך יש לציין כי אם יחליט אכן לפסול חלק מהתיקון לחוק, תקל עליו העובדה שהחוק עבר בניסוחו הקיצוני ביותר - ללא ריכוך משמעותי.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין ביום חמישי האחרון לתקשורת האמריקנית וסירב להתחייב שיציית לפסיקת בג"ץ במקרה שיפסול את החקיקה לביטול עילת הסבירות. "זה סוג של ספירלה. אני מקווה שלא נגיע לכך", אמר נתניהו בריאיון ל-CNN. הוא גם הזהיר מפני כניסה של המדינה לטריטוריה "לא נודעת", כלשונו.
(צילום: ירון ברנר)

נתניהו התייחס למשמעות ביטול עילת הסבירות, וטען כי "אנחנו רוצים בית משפט עצמאי, לא בית משפט עם כל העוצמה. וזה התיקון שאנחנו עושים". נתניהו הודה כי הביטול גרם לטלטלה בישראל, או כלשונו, "עורר דיון גדול". "אני לא רוצה להקטין את זה. אני גם לא רוצה להקטין את החששות שיש לאנשים, כי רבים מהם נלכדו ב'ספירלת פחד'". כמו בכל ריאיונותיו לתקשורת הבינלאומית הוא המשיך להבהיר כי "ישראל תישאר דמוקרטיה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד חשף הבוקר בריאיון ל-ynet Live כי היה קרוב להסכמות עם נתניהו סביב ביטול עילת הסבירות, שהתפוצצו, ודחה אפשרות לממשלת אחדות: "אי אפשר לעשות את זה עם נתניהו". לפיד אמר כי "אני והנשיא הרגשנו שהיו הסכמות שהיו מצילות אותנו ממה שקרה באמת, מהחוק (ביטול עילת הסבירות) האנטי-דמוקרטי שעבר. למה ההסכמות פוצצו? כי ברגע האחרון לוין ובן גביר נכנסו לחדר של נתניהו, דפקו לו על השולחן והוא ברח".