1 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג, בצלאל סמוטריץ'
יצחק הרצוג, בצלאל סמוטריץ'
נשיא המדינה הרצוג והשר סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום, אלכס קולומויסקי)
שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף הבוקר (שלישי) את נשיא המדינה יצחק הרצוג שממשיך לנסות לפעול להידברות בין הקואליציה לאופוזיציה בסוגיית קידום המהפכה המשפטית מצד הממשלה. "הרצוג הוא איש שמאל, הוא לא מצליח להיות מתווך הוגן", אמר השר סמוטריץ' בריאיון לרדיו "קול ברמה".
דבריו של השר סמוטריץ' נאמרו יום אחרי שהקואליציה עדכנה באופן רשמי על חזרתה של החקיקה להחלשת מערכת המשפט. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, חברי ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ שמחה רוטמן ממפלגתו של סמוטריץ' הוזמנו לדיון מחר בחוק יסוד: השפיטה, כשעל הפרק צמצום עילת הסבירות בהתאם למתווה של שופט בית המשפט העליון נעם סולברג.

הנשיא הרצוג עצמו התייחס אתמול בפעם הראשונה לפיצוץ השיחות בין הקואליציה לאופוזיציה על-רקע סערת בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, והבהיר כי בניגוד לטענות הקואליציה - לא הושגו הסכמות. "אני ממליץ שלא לפגוע בהגינות וביושרה של התהליך", אמר הרצוג. "בשיחות שהתקיימו תחת חסותי לא הועברו טיוטות מחייבות מטעם בית הנשיא למי מן הצדדים ומובן שלא הושגו הסכמות מלאות באף נושא".
נשיא המדינה אמר עוד: "מטבע הדברים הועלו רעיונות הן בדיונים הפנימיים והן בציבור הכללי בנוגע לנושאים שעל הפרק, אך הם טרם התגבשו לכדי הבנות וסיכומים כלשהם. אני סבור שניתן להגיע להסכמות וכי גם נושאי ליבה אפשר ליישב בשיח ודרכי שלום. כך אנחנו צריכים לנהוג כלפי העתיד המשותף שלנו".
שר האוצר סמוטריץ' אמר הבוקר בהתייחסו למעורבות הנשיא בהידברות בין הצדדים: "אני מלכתחילה סברתי שהכניסה לשיחות בבית הנשיא היא לא נכונה דמוקרטית. אנחנו בדמוקרטיה פרלמנטרית. יש כנסת, היו דיונים במשך חודשים רבים בוועדת חוקה, כל מי שרצה יכל לקחת חלק, לשמוע, להשפיע, לשנות, לתקן.
"עצם העובדה שהוציאו את הדיון מהפרלמנט, לקחו אותו לאיזשהו מקום צדדי, לא היה הליך דמוקרטי. יחד עם זאת, ראש הממשלה החליט שזה המהלך הנכון ובסוף הוא ראש הממשלה ואנחנו גיבינו אותו באופן מלא. כולנו באמת עם ידיים נקיות, עם נכונות אמיתית להידבר, כולל להגיע לפשרות, להגיע למתווה שגם הצעד השני יכול לחיות איתו. לצערנו, אין פרטנר בצד השני. המטרה של האופוזיציה הייתה למוסס את הרפורמה, להשהות".

על השאלה מדוע הנשיא בחר להתייחס לפיצוץ השיחות רק אחרי שהקואליציה הודיעה על קידום חד-צדדי של צמצום עילת הסבירות, השיב השר סמוטריץ': "אני מזכיר שהנשיא פרסם את המתווה שלו באופן חד-צדדי, מתווה שהוא מאה אחוז מתיישר עם האופוזיציה ועם השמאל ורוצה להרע את המצב מתוך המצב הקיים. אני כמובן יכול לחדד את דעתו של הנשיא, צריך לזכור - הוא לא צמח בימין".
יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ אמר בתגובה לדבריו של סמוטריץ': "נשיא המדינה עושה לילות כימים כדי למנוע את הרס הדמוקרטיה, את הקרע בעם וגם את הפגיעה הקשה בכלכלת ישראל. טוב יעשו שרי הממשלה אם יעצרו את הפגיעה הקשה באזרחי ישראל שהם מחוללים בהפיכה המשטרית - במקום להאשים את מי שעושה הכול כדי למנוע אותה".
ח"כ אורית פרקש הכהן, אף היא מהמחנה הממלכתי, אמרה: "זו בתמצית הטרגדיה של הממשלה הזו. אף שר לא נאמן לתפקידו. שר אוצר - שקיבל אזהרה מהממונה על התקציבים, מהנגיד, מהכלכלנית הראשית, מכלכלנים בארץ ובעולם, מראשי ההייטק, מקרן המטבע העולמית, מחברות הדירוג ובעצם ממי לא? מעדיף את הפוליטיקה על פני לקיחת אחריות".
גם בקואליציה יש מי שלא מסכים עם הסגנון של סמוטריץ'. יו"ר סיעת עוצמה יהודית ח"כ יצחק קרויזר אמר: "אפשר להסכים לרפורמה המשפטית ואפשר להתנגד לה. אבל מה שבטוח, שנשיא המדינה הוא מחוץ למשוואה, הנשיא הרצוג הוא איש עתיר זכויות שמדינת ישראל חשובה לו. הנשיא הוא מחוץ לשיח הפוליטי. סומכים על נשיא המדינה שינהג ביושרה ובאמונה".

ח"כ דני דנון מהליכוד אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet בהתייחסו להתפתחויות בסוגיית המהפכה המשפטית: "אני חושב שצריך לקחת את הדברים בפרספקטיבה. אנחנו קצת מקצינים, גם בוועדה לבחירת שופטים. מייצגים דרמות. בסופו של דבר המערכות בישראל עובדות, הדמוקרטיה חזקה. בואו ניקח את הדברים בפרופורציות".
אתה שלם עם החקיקה החד-צדדית? "אני מההתחלה קראתי למשא ומתן ודיאלוג. אני חושב שזו הדרך הנכונה לקדם כל שינוי בנושא המשפטי, ואני חושב שכרגע מתווכחים כדי להתווכח. בפועל, במבחן התוצאה, נבחרה נציגה של האופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים, יבחרו גם נציג או נציגה של הקואליציה. מה שמוצג כרגע בנושא הרפורמה זה מאוד סמלי, אין פה שום דבר מהותי. הנושא של עילת הסבירות הוא לא בליבת הרפורמה.
"ברור לנו שאם בית המשפט ירצה להתערב בהחלטה של דרג נבחר, הוא ימצא את הדרך. בית המשפט יודע תמיד למצוא את הדרכים להיכנס אם הוא רוצה להיכנס. לכן אני חושב שאין פה דרמה. בנוגע לוועדה לבחירת שופטים, אני תומך בלהביא הצעה מוסכמת יחד עם האופוזיציה, שבה יהיה ייצוג גובר לנציגי הציבור, גם של האופוזיציה וגם של הקואליציה. לתת פחות לשופטים וללשכת עורכי הדין את המשקל שיש להם היום".
אתה חושב שניתן לחזור למשא ומתן בהידברות? "אין לי ספק שניתן, ואין לי ספק שצריך. אני חושב שזו החובה הציבורית של כל המנהיגים בשני הצדדים. לחזור לחדר המשא ומתן ולהמשיך לדבר. במבחן התוצאה נבחרה נציגת אופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים. אין לאופוזיציה מה להלין ומה לבוא בתלונות לאף אחד. החקיקה שכרגע מקודמת היא של סעיף שולי ברפורמה, זה איזשהו מס שפתיים שכרגע מעבירים אותו. יש לי תחושה שיש חלקים באופוזיציה שרוצים לריב בשביל לריב".