יממה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע שהקואליציה תוביל "צעדים מעשיים לקידום השינויים במערכת המשפט" כבר השבוע, לוח הזמנים מתחיל להתבהר. באופוזיציה הכחישו שהגיעו להסכמות בבית הנשיא - אך בקואליציה אומרים שמתווה סולברג לצמצום עילת הסבירות בבג"ץ הוסכם בשיחות, ומתכוונים להתחיל קדמו בוועדת החוקה כבר ביום רביעי הקרוב. גלולת ההמתקה - משיכת הצעת החוק לשינויים בוועדה לבחירת שופטים בחזרה לוועדת החוקה, לצורך תיקונים שבמסגרתם אף צד לא ייהנה מרוב בוועדה.
אחת האפשרויות שנבחנת כעת לגבי השינויים בוועדה לבחירת שופטים, היא שהיא תורכב מחמישה נציגי קואליציה, חמישה נציגי אופוזיציה ושופט בדימוס שאותו ימנה שר המשפטים. ההחלטה למשוך ולשנות את הצעת החוק המקורית - שכבר הייתה מוכנה לקריאה שנייה ושלישית במליאה - התקבלה אחרי שנתניהו סירב לקדם שינויים דרמטיים בוועדה לבחירת שופטים, מחשש שיצית מחאה חריפה.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
בנימין נתניהו בני גנץ ויאיר לפיד בהצהרה
גנץ ולפיד נגד נתניהו. "הביא לפיצוץ השיחות"
(צילום: שלו שלום, EPA)

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בצהריים כי "הסיבה היחידה שנתניהו חוזר לחקיקה, היא שהוא איבד שליטה על הקואליציה, איבד שליטה על חבורת יריב לוין". הוא המשיך: "אנחנו לא נשב בבית הנשיא רק כדי שנתניהו יוכל להתראיין ב-CNN ולטעון שיש הידברות בזמן שיריב לוין מעביר חוקים שיהרסו את הדמוקרטיה שלנו".
לדברי לפיד, ההשלכות של החזרת המהפכה המשפטית לשולחן על ידי נתניהו "ברורות". "השיחות יסתיימו, הכאוס יחזור. הכלכלה תחזור להתרסק, המחירים יעלו, הביטחון הלאומי ייפגע בתקופה קריטית. נתניהו טען אתמול שהיו הסכמות בבית הנשיא על עילת הסבירות ועל היועצים המשפטיים. זה לא נכון. זה לא היה, זה לא נברא, זה שקר".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס עוד קודם לכן להצהרת נתניהו ואמר כי מדובר ב"צעד הרסני". לדבריו, "לנתניהו היו שתי ברירות: להקים את הוועדה לבחירת שופטים כפי שסוכם, להמשיך בהידברות ולחתור להסכמות שימנעו כאן אסון. הברירה השנייה היא להיכנע לקיצוניים, לבחור באינטרס הפוליטי הצר שלו על פני מדינת ישראל ולהביא לפיצוץ השיחות - נתניהו לצערי, בחר באפשרות השנייה".
גנץ ביקר את נתניהו בחריפות: "חקיקה חד-צדדית, תהפוך להתנתקות חד-צדדית של נתניהו מהעם. התנתקות, שתסתיים בכישלון". שר הביטחון לשעבר טען כי "נתניהו יודע שאין למהלך הזה רוב בעם. כבר היינו שם, על סף התהום, על סף מלחמת אחים. אני קורא לנתניהו לא להיות זה שזורק את הגפרור ביער".
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"נתניהו איבד שליטה על חבורת לוין". לפיד
(צילום: שלו שלום)
7 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
 ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
"היינו על סף מלחמת אחים". גנץ
(צילום: שלו שלום)
עוד הוסיף יו"ר המחנה הממלכתי כי "אם נתניהו יחליט על הפיכה זוחלת – הוא יתנפץ בקיר המציאות". עם זאת, הוא לא מוותר על המשך ההידברות ופנה לראש הממשלה: "אני שב וקורא לו לגלות אחריות לאומית. למנות את הוועדה לבחירת שופטים כפי שסוכם, לחזור לחדר, ולמצוא פתרונות שישמרו על הדמוקרטיה חזקה, ועל מדינת ישראל מאוחדת". גם לפיד לא ויתר על אופציית ההידברות, אך ציין כי "ההודעה של נתניהו אתמול הייתה ניסיון לאיים עלינו. הוא אומר: 'תחזרו לבית הנשיא בלי שנבחרה וועדה לבחירת שופטים, אחרת נחוקק באופן חד-צדדי'. איומים לא יעבדו עלינו. הוא צריך לעצור את החקיקה, לסיים את בחירת הוועדה, ואז נוכל לחזור לבית הנשיא כדי להציל את הכלכלה ואת החברה הישראלית".
לעומת גנץ ולפיד, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טען כי היו הסכמות בבית הנשיא - והודיע כי יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן, הונחה לקדם את צמצום הסבירות במתווה שמכונה "סבירות סולברג". לדברי סמוטריץ', "בנושא הזה היו הסכמות בבית הנשיא - וגם האופוזיציה מבינה שהתיקון הזה הכרחי". השופט סולברג, שנחשב לשמרן, קרא בעבר לצמצם את עילת הסבירות בכדי לשמר את עקרון הפרדת הרשויות, כך שהרשות השופטת לא תזלוג בעבודתה לזו של הרשות המבצעת.
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס דווקא לדבריו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק שאמר כי הוא בעד לצמצם את עילת הסיבות בהחלטות מרכזיות של הממשלה, ועקץ: "הוא הצטרף בפועל לצוות ההסברה של נתניהו ולוין". בנוסף העריך ליברמן כי בבחירות לנציגי הוועדה לבחירת שופטים, שבהן נבחרה קארין אלהרר כנציגת האופוזיציה בסיוע קולות של מורדים מהקואליציה וטען: "אני מעריך שדרעי ונתניהו הצביעו לה".
7 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישאל ביתנו
ישיבת סיעה ישאל ביתנו
"אהרן ברק הפך לצוות ההסברה של נתניהו". ליברמן
(צילום: שלו שלום)
7 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"היו הסכמות בבית הנשיא בנושא הסבירות". סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
אתמול בפתח ישיבת הממשלה האשים נתניהו את לפיד וגנץ בכישלון השיחות בבית הנשיא, והבהיר כי "נתחיל השבוע בצעדים מעשיים לתיקון למערכת המשפט". נתניהו הזכיר את הסוגיה הדרמטית כלאחר יד, כמעט בסוף דבריו - ובהודעה מטעם לשכתו הנושא הושמט לחלוטין. לטענת הלשכה, הסיבה היא שמדובר בדברים פוליטיים.
דבריו של נתניהו הגיעו לאחר ששיחות ההידברות הוקפאו על ידי נציגי האופוזיציה, לאחר ניסיון הקואליציה לדחות את בחירות נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. כעת, מי שמנצל את הכאוס הזה הוא שר המשפטים יריב לוין, שמתכוון להתמקד בשלוש משימות להנעת המהפכה המתוכננת שלו: הסניורטי והרכב הוועדה לבחירת שופטים, חוק היועמ"שים וצמצום עילת הסבירות.
בישיבת הממשלה אתמול בבוקר ובישיבת ראשי הקואליציה שהתקיימה לאחר מכן נתן נתניהו אור ירוק למהלכי חקיקה חד-צדדיים, אבל באופן מתון - צמצום עילת הסבירות וחוק היועצים המשפטיים. אבל, ביום חמישי נחשף כי לוין מעוניין לקדם את שינוי הרכב הוועדה באופן שבו לאף אחד מהצדדים - קואליציה ואופוזיציה - לא יהיה רוב. זאת באמצעות שתי דרכים אפשריות: האחת, להוציא מהוועדה את השופטים ולהכניס במקומם גורם מקצועי שיכריע בין הצדדים, והאפשרות השנייה - מספר נציגים זהה לאופוזיציה ולקואליציה וייצוג קטן יותר לשופטים ללא זכות וטו.
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"נתניהו איבד שליטה על חבורת יריב לוין"
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
גנץ ולפיד לא ויתרו על ההידברות, וקוראים לנתניהו: "אל תהיה זה שזורק את הגפרור ביער"
(צילום: AP)
בקרב סביבתו של שר המשפטים היה חשש שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תתערב ותתנגד לתזכיר חוק היועמ"שים של לוין. בקואליציה מתכננים לעשות "מעקף" ליועמ"שית, ולהגיש באופן פרטי את חוק היועמ"שים. את חוק הסבירות, כך הם מתכננים, תקדם ועדת החוקה. בימים האחרונים מופעלים לחצים רבים על נתניהו מצד גורמים בכירים בקואליציה, שאמרו כי האירוע מנוהל על ידי האופוזיציה עם רוח גבית מצד המחאה, ולדבריהם, "אסור לזנוח את הרפורמה המשפטית". בנוסף נתניהו חשש כי אם הרעיון ייגנז - שר המשפטים לוין יתפטר מהממשלה.
ביש עתיד הכחישו כי במהלך השיחות היו הסכמות מסוימות על צמצום עילת הסבירות וחוק היועמ"שים. "יש עתיד לא הסכימה לשום מתווה, לא העבירה מסמכים ולא תסכים לפגיעה בדמוקרטיה. אל תקנו את הספינים של אף אחד. נתניהו נסחט בידי רוטמן ולוין, כל היתר זה פייק ניוז", מסרו במפלגה.
בהמשך הוציאו במפלגה הודעה משותפת יחד עם המחנה הממלכתי, שבה נכתב: "לא היו הסכמות - לא בנושא חוק היועמ"שים ולא בנושא עילת הסבירות. מעולם לא הועבר באישורנו או בידיעתנו שום נייר שמביע הסכמה. קיימים פערים גדולים בין הצדדים גם בעילת הסבירות וגם בייעוץ המשפטי. נתניהו צריך לסיים את תהליך בחירת הוועדה לבחירת שופטים ולשוב להידברות. צעדים חד-צדדיים יקברו את תהליך ההידברות ויגרמו נזק בל ישוער לכלכלה הישראלית, לביטחון הלאומי ולאחדות העם".