3 צפייה בגלריה
התכנסות הקבינט המדיני בטחוני
התכנסות הקבינט המדיני בטחוני
חברי הקבינט המדיני-בטחוני
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בשל הביקורת על אי-כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני לאישור מבצע עלות השחר, טוענים בלשכת ראש הממשלה כי ביום שישי בבוקר, לפני חיסולו של תייסיר אל ג'עברי ותחילת המבצע, המזכיר הצבאי של לפיד, האלוף אבי גיל, התקשר בהנחייתו לכל חברי הקבינט ועדכן אותם במבצע הצפוי, לאור הקושי בהסרת איום הפיגוע מצד הג'יהאד האיסלאמי.
ואולם, משיחות עם חברים בקבינט עולה תמונה שונה לגמרי לגבי תוכנה של אותה שיחה של המזכיר הצבאי של ראש הממשלה. שרים אומרים כי אכן גיל התקשר אליהם ביום שישי בבוקר ואמר להם שממשיכים בסגר בדרום, משום שיש מידע על כוונות להוציא פיגוע. מי מהשרים ששאל כמה זמן זה עוד יימשך, השיב גיל ש"זה לא יימשך עוד הרבה זמן".
3 צפייה בגלריה
יירוט כיפת ברזל אשקלון
יירוט כיפת ברזל אשקלון
לפיד ואחד היירוטים
(צילום: אריק מרמור, מארק ישראל סלם)
שרים אחרים אומרים שגיל אומנם לא אמר במפורש שיש מבצע בדרך אך רמז שמשהו הולך לקרות. אחד השרים העריך שעניין ההבנה תלוי בניסיון הצבאי של השומע. מי שיש לו ניסיון ביטחוני הבין למה גיל מתכוון אבל מי שאין לו – לא יכול היה להבין שום דבר על העומד לבוא.
אחד משרי הקבינט אמר: "המזכיר הצבאי לא אמר שום דבר על מבצע, חיסול או פעולה. פשוט שום דבר. רק עדכון על המצב שלא היה בו שום דבר. הרי ידעו שהתושבים יושבים בעוצר כבר כמה ימים. אולי ציפו שאם יגידו שהדרום בעוצר כי הג'יאהד עומד להוציא פיגוע – צריך להבין שישראל יוצאת למבצע, אבל זה לגמרי לא היה ברור".
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
היועמ"שית גלי בהרב-מיארה
(צילום: מוטי קמחי)
בלשכת רה"מ מתעקשים שהמזכיר הצבאי אמר שצפוי מבצע אך מאשרים שלא נכנס לפרטים כדי לשמור על חשאיות הפעולה.
כזכור רה"מ לפיד התייעץ עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה וקיבל את אישורה לא לכנס את הקבינט מבעוד מועד מאחר ולפי חוות הדעת הביטחוניות, המבצע ברמת סבירות גבוהה לא אמור להוביל למלחמה ולכן לא נדרש אישור של הקבינט. עם זאת, לפיד הנחה לעדכן את השרים מבעוד מועד. ואולם שרי הקבינט טוענים ששמעו לראשונה על החיסול מכלי התקשורת ורק לאחר מכן קיבלו עדכון מלשכת רה"מ במסרון.
שרים בקבינט מותחים ביקורת על ראש המל"ל איל חולתא והיועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה שאפשרו את אישור הפעולה מבלי לכנס את הקבינט. "זה לא תקין", אמר בישיבת הקבינט שר הבריאות ניצן הורוביץ לרה"מ וליועצת המשפטית לממשלה. "אני שמח שהמבצע לא הסתבך ואם היו מביאים את זה לקבינט סביר שהייתי בעד. לא הייתי מצביע נגד לנטרל איומים על מדינת ישראל, אבל צריך לעשות את זה בדרך שקבועה בחוק. היום זה ככה ומחר סיפור אחר. עשו את החוק הזה כי לא רצו אדם אחד שיקבל החלטה כזאת. בעבר נתניהו ניסה לשנות את החוק ולהעביר אליו את הסמכות אבל זה לא הלך".
שר הביטחון בני גנץ התייחס היום לנושא בריאיון שהעניק ל-ynet ואמר כי הוא חושב שהקבינט היה מעודכן כל הזמן, וכונס כשהיה צריך. "בסיטואציה שנוצרה דאגנו שחברי הקבינט יהיו מעודכנים בפרטים ובהתפתחויות האפשריות. ראש הממשלה התייעץ עם היועמ"שית אם יש לו חובה מיידית, והקבינט כונס ברגע הראשון שהיה אפשר, במוצ"ש. אני חושב שהתנהלנו נכון עם הקבינט. באופן עקרוני, אני בכלל הייתי שמח אם הייתי יכול לגרום למצב שהקבינט יהיה קצת יותר קטן, אז גם יהיה יותר קל לתפקד בעניין הזה. אבל זה עם הפנים קדימה. כשאתה מכנס קבינט, באופן טבעי אתה חושף צעדים וחושף מוכנות".