השירות הפסיכולוגי-ייעוצי של משרד החינוך פרסם אמש (יום ב') מסמך מיוחד ובו הנחיות למורים והמחנכים, על-רקע נתוני הצפייה המאמירים בסדרה "משחק הדיונון" של נטפליקס. במסמך, מעודד השירות להפנות תלמידים לאנשי טיפול במקרה שנראה שהם מושפעים מהתוכן המורכב בסדרה.
2 צפייה בגלריה
מתוך "משחק הדיונון"
מתוך "משחק הדיונון"
מתוך "משחק הדיונון". במשרד מבהירים: זה לא לילדים
(צילום: באדיבות נטפליקס)
"משחק הדיונון" מביאה את סיפורו של סאנג גי האן, קוריאני בטלן, מכור להימורים על סוסים שחי על חשבונה של אימו הזקנה. יש לו בת שחיה עם גרושתו ובעלה החדש, ושאיתה היא מתקשה לשמור על קשר. הוא חייב המון כסף לבנקים ולנושים בשוק האפור ועדיין, הוא מצליח להיחלץ בעור שיניו מצרות שהוא מועד אל תוכן. יום אחד הוא מקבל הצעה – להצטרף למשחק הישרדותי לא ברור, שכולל שישה סיבובים. מי שינצח בכל ששת הסיבובים יצא מהמשחק עם הון מכובד חזרה אל חייו, אך מי שלא ינצח ישלם בחייו.
בסדרה נראים תכנים קשים שאינם בהכרח מומלצים לצפיית ילדים, ועל כן בשירות ממליצים כי "בכל מקרה שבו ישנה צריכה מוגברת של התוכן המורכב והשפעות על התנהגות, לרבות מצבים של חרדות, התנהגויות סיכון, חיקוי והשפעות נוספות - נדרשת היוועצות מקצועית ופנייה לאיש טיפול על מנת לסייע לאותו תלמיד להישאר מוגן ולהתמודד עם השלכות החשיפה".
השירות ממליץ למחנכים לעודד את ההורים להגביר את השמירה על הילדים, ולפקח על התכנים שאליהם נחשפים הילדים. במקרה שהם החלו לצפות במשחק מאיים או מפחיד, מציע השירות להורים לשוחח עם ילדיהם, ובעתיד לערוך "חוזה" שלפיו לפני שיתחילו לשחק במשחק או לצפות בסרט שיש בהם אלימות או תוכן שאסור לגילם, יתייעצו איתם – ולא יצפו ללא אישור ההורים.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. המורים התבקשו לשוחח עם התלמידים
אילוסטרציה. המורים התבקשו לשוחח עם התלמידים
אילוסטרציה. המורים התבקשו לשוחח עם התלמידים
(צילום: shutterstock)
השירות הפסיכולוגי גם מנחה את המורים והיועצים החינוכיים לקיים שיחות אישיות עם תלמידים צעירים שדיווחו כי נחשפו לתוכן מורכב. "חשוב שנשוחח באופן אישי עם תלמידים שנחשפו לתוכן המפחיד והמציף", נכתב במסמך. "בעזרת השיח האישי נעניק לתלמיד מקום לשתף בתחושות, מקום לעבד את הרגשות והזמנות לזהות כלים לשמירה על עצמם".
"לא אחת צריכת החוויה הופכת לאינטנסיבית מאוד ומשתלטת על תחומי חיים נוספים, על שעות הפנאי, על הפניות ללמידה ועל העולם החברתי", נכתב עוד במסמך. "המדאיגה בבשורות היא שלא אחת תכני החשיפה הם קשים לעיכול, מעוררים תחושות קשות ומאתגרים מבחינה ערכית. כאנשי חינוך בכוחנו ללוות את תלמידינו בתקופות קשות של חשיפה מוגברת לתוכן מסוים. אנו יכולים לנהל עמם שיחות התעניינות אודות אותה חווית צפייה ואודות התכנים ולצייד אותם בכלים נכונים לצפייה ביקורתית ומודעת".
בשירות הפסיכולוגי הדגישו שאף שקשה לפקח על התכנים שאותם צורכים התלמידים, עדיין מדובר בחובה של אנשי החינוך להעביר מסר שבמסגרתו יאמרו לתלמידים: "ילדים, זה לא לגילכם". עוד נכתב במסמך כי כאשר התוכן מציג באופן מורכב תכנים שקשורים לעולם הילדות, כמו משחקי ילדים, הדבר עלול להשפיע על חוויית המשחק של הילדים.
המורים התבקשו גם לקיים שיחה קבוצתית או כיתתית עם תלמידים בוגרים שדיווחו כי נחשפו לתוכן מורכב במשחקי רשת, סדרות, סרטים וסרטונים. המורים התבקשו לקיים את השיח באופן ישיר, ללא שיפוטיות, לשאול שאלות מתעניינות שיאפשרו לתלמידים להרחיב את נקודת המבט – ולשאול את התלמידים אילו פעולות הם נוקטים כדי לוודא שהם מוגנים.