האם אלכסיי נבלני חוסל בבית הכלא רגע לפני שחרורו במסגרת עסקת חילופי אסירים עם ארה"ב והמערב? זו לפחות טענתה של מריה פבצ'יך, מקורבת של נבלני ובכירה ב"קרן נגד השחיתות" שנבלני עמד בראשה. פבצ'יך טענה שהנשיא פוטין שקל לשחרר את נבלני מבית הכלא בימים שקדמו למותו.
3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
מנהיג האופוזיציה נבלני. על הפרק בעסקת האסירים: עיתונאי ה"וול סטריט ג'ורנל"
(צילום: AP)
בסרטון שפרסמה פבצ'יך היא טענה שנבלני אמור היה להשתחרר לחופשי במהלך חודש פברואר. לדבריה בנוסף אליו אמורים היו להשתחרר מבית הכלא "שני אזרחים אמריקנים עלומים" בתמורה לשחרורו של ואדים קרסיקוב, איש שירות הביון הרוסי שמרצה בגרמניה עונש מאסר עולם לאחר שהורשע בהתנקשות בזלימחאן קנגושווילי, אזרח גאורגי ממוצא צ'צ'ני, בעברו מפקד בכוחות הצ'צ'ניים שלחמו ברוסים.
פבצ'יך הוסיפה כי היא קיבלה אישור שהמשא ומתן לעסקה היה בשלב הסופי בערב ה-15 בפברואר, יום לפני הדיווח על מותו של נבלני. היא הוסיפה כי המשא ומתן החל בתחילת פברואר, כאשר איל ההון הרוסי רומן אברמוביץ' מסר לנשיא פוטין את ההצעה לשחרר את נבלני במסגרת עסקת חילופי אסירים. פבצ'יך כתבה: "בצעד בלתי הגיוני לחלוטין החליט פוטין להיפטר מנבלני למרות השימוש האפשרי בו כקלף מיקוח. פוטין השתגע משנאתו לנבלני – הוא כל כך שונא אותו שהוא פועל לרעתו שלו ונגד האינטרסים הרציונליים שלו".
3 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני שימוע ב משפט ב רוסיה
אלכסיי נבלני שימוע ב משפט ב רוסיה
נבלני במהלך שימוע, והנשיא פוטין, שלדברי האופוזיציה החליט להיפטר ממנו
(צילום: AFP, AP)
ואילו דובר בממשלת גרמניה אישר היום ש"ממשלת גרמניה מודעת לדיווחים על חילופי אסירים שהיו מתוכננים עבור האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני לפני מותו, ואינה יכולה להגיב על הדיווחים בשלב זה".
חיזוק לטענתה של המקורבת לנבלני אפשר למצוא דווקא בדברים שאמר פוטין עצמו בריאיון שלו לטאקר קרלסון לפני שבועיים. בסופו של הריאיון אז שאל אותו קרלסון על כליאתו של העיתונאי האמריקני אוון גרשקוביץ', כתב ה"וול סטריט ג׳ורנל" במוסקבה, שנעצר בסוף מרץ אשתקד בחשד לביצוע עבירות ריגול ומאז כלוא ללא משפט.
3 צפייה בגלריה
ואדים קראסיקוב שהורשע בהתנקשות בברלין  ב-2019 ו הקורבן זלימחאן חנגושבילי
ואדים קראסיקוב שהורשע בהתנקשות בברלין  ב-2019 ו הקורבן זלימחאן חנגושבילי
הצ'צ'ני קנגושווילי שחוסל בגרמניה (מימין), ואיש הביון הרוסי קרסיקוב
בתשובה לשאלת קרלסון העלה הנשיא פוטין את האפשרות לביצוע עסקת חילופין שבמסגרתה ישוחרר גרשקוביץ' מכלאו בתמורה ל"פטריוט שחיסל אדם באירופה". פוטין לא פירט את זהותו של אותו "פטריוט", אך הוא התכוון, בסבירות גבוהה מאוד,לשחרורו של קרסיקוב, הכלוא בגרמניה לאחר שהורשע ברצח קנגושווילי.
קנגושווילי לחם נגד רוסיה במלחמת צ'צניה השנייה בשנים 2005-2001, ופוטין טען כי הוא היה אדם אכזר וצמא דם, שהיה מעורב במעשים מזוויעים ובאחת המתקפות הרג 98 איש.
אחרי שגופתו של נבלני הוחזרה ביום שבת לאמו, חבריו ועמיתיו מחפשים כעת מקום מתאים להביא אותו לקבורה, "כדי שתומכיו יוכלו להיפרד ממנו גם ציבורית", הסבירה אתמול הדוברת של נבלני, קירה יארמיש. היא סיפרה כי הרעיון הוא לקיים אירוע, בנפרד מהלוויה עצמה, עד לסוף השבוע הזה. לפי יארמיש, הפרטים המדויקים לגבי הסדרי הלוויה יימסרו בהמשך, אבל ההערכה היא כי הוא ייקבר במוסקבה. בהמשך דווח ברוסיה כי ההלווייה תתקיים ביום חמישי בעיר הבירה.