מגיש הטלוויזיה האמריקני טאקר קרלסון, איש מחנה הימין הרדיקלי שהואשם בהפצת תיאוריות קונספירציה, פרסם לפנות בוקר (יום ו') ריאיון יוצא דופן שערך במוסקבה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין – הריאיון הראשון שהעניק פוטין לעיתונאי אמריקני מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. בריאיון, שמבקרי קרלסון טענו מלכתחילה כי הוא צפוי לשרת את האינטרסים של הנשיא הרוסי ושל מפיצי קונספירציות מסוגו של קרלסון, הדגיש פוטין כי רוסיה תילחם למען האינטרסים שלה "עד הסוף", אבל טען כי לארצו אין אינטרס בהרחבת המלחמה למדינות נוספות, כמו פולין ולטביה.
11 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בראיון לטאקר קרלסון
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בראיון לטאקר קרלסון
פוטין וקרלסון בריאיון במוסקבה. "זה טוק-שואו או ריאיון רציני?"
(Gavriil Grigorov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
11 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ריאיון ל טאקר קרלסון
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ריאיון ל טאקר קרלסון
"אין לנו שום אינטרס בפולין או בלטביה". פוטין טוען שלא יפלוש
(EPA/GAVRIIL GRIGOROV/SPUTNIK/KREMLIN POOL MANDATORY CREDIT)
את הריאיון לקרלסון העניק פוטין כשברקע הקשיים באישור חבילת הסיוע לאוקראינה בקונגרס האמריקני ומה שנראה כמו התלהבות פוחתת של ממשלות באירופה לסייע לקייב. בנסיבות אלה טען פוטין בריאיון כי מנהיגי המערב הגיעו להבנה שלא יוכלו להסב תבוסה אסטרטגית לרוסיה וכי כעת הם תוהים מה לעשות: "אנחנו מוכנים לדיאלוג הזה", אמר.
בריאיון, שנמשך יותר משעתיים וששודר באתר האינטרנט של קרלסון, נשאל פוטין אם הוא יכול להעלות בדעתו תרחיש שבו כוחות רוסיים יפלשו לפולין, מדינה החברה בנאט"ו, כפי שמזהיר כל העת נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. הוא השיב: "רק במקרה אחד – אם פולין תתקוף את רוסיה. למה? מפני שאין לנו שום אינטרס בפולין, בלטביה או במקומות אחרים. למה שנעשה את זה? פשוט אין לנו אינטרס".
המראיין טאקר קרלסון, נזכיר, היה עד לשנה שעברה מגיש ברשת החדשות האמריקנית "פוקס ניוז" ונחשב במשך שנים לכוכב הגדול ביותר שלה. תוכניתו Tucker Carlson Tonight הייתה תוכנית הפריים-טיים הנצפית ביותר של "פוקס ניוז", שהיא כשלעצמה הרשת הנצפית ביותר בארה"ב, אך אשתקד הוא פוטר, אחרי שנחשפו הודעות פרטיות שבהן כינה את בכירי הרשת "ליברלים חסרי מושג" ו"מזדיינים". ההודעה על עזיבתו נמסרה חמישה ימים לאחר ש"פוקס ניוז" אולצה לשלם פיצויים בסך 787.5 מיליון דולר לחברת מכונות ההצבעה "דומיניון", בשל הטענות ששידרה הרשת אחרי הבחירות לנשיאות ב-2020, ולפיהן מכשירי החברה שימשו ל"גניבת" הניצחון מדונלד טראמפ. אף שקרלסון עצמו לא עמד במוקד התביעה, התכתבויות פרטיות שלו ושל בכירים אחרים ברשת שימשו ראיה מרכזית בה.
11 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ריאיון ל טאקר קרלסון
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ריאיון ל טאקר קרלסון
לחיצת היד בתחילת הריאיון. פוטין עקץ את קרלסון: תודה לאל שה-CIA לא קיבל אותך"
(REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY)
11 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בראיון לטאקר קרלסון
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בראיון לטאקר קרלסון
כלי תקשורת רוסיים הציעו לו לעבוד אצלם. קרלסון בריאיון במוסקבה
(Gavriil Grigorov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
במהלך שנותיו ב"פוקס ניוז" הפך קרלסון למשפיען ומוביל-דעה בקנה מידה היסטורי, ורעיונות שהשמיע בשידור התוו את הדרך לשמרנים רבים, בהם פוליטיקאים בתוך המפלגה הרפובליקנית. הוא הרבה לשאת מונולוגים משולהבים נגד ליברלים ופרוגרסיבים, ובמחנה הדמוקרטי האשימו אותו כי הוא מנצל את תוכניתו לעידוד של שנאת זרים, זריעת פחד בקרב לבנים והפצת תיאוריות קונספירציה. זמן קצר אחרי שפוטר מהרשת פרסמו עיתונאים וכלי תקשורת ברוסיה קריאות לקרלסון – ספק ברצינות ספק בבדיחות הדעת – לעבור לעבוד בשורותיהם.

העיתונאי הכלוא תמורת מחסל הצ'צ'ני

במהלך הריאיון ששידר קרלסון הלילה דיבר פוטין ברוסית, ודבריו תורגמו לאנגלית. חלק ניכר מדבריו הקדיש הנשיא הרוסי להשמעת הטענה שבאפריל 2022 הייתה אוקראינה על סף חתימה על הסכם לסיום המלחמה אבל חזרה בה ברגע שהכוחות הרוסיים נסוגו מקייב: "ובכן, עכשיו שהם יחשבו איך להחזיר את המצב לקדמותו", אמר פוטין. "אנחנו לא מתנגדים לכך. אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק. הגיוס האין סופי באוקראינה, ההיסטריה, הבעיות הפנימיות – במוקדם או במאוחר זה יוביל להסכם". הנשיא הרוסי הזכיר גם את הבעיות הפנימיות שאיתן מתמודדת ארה"ב: "לא יהיה טוב יותר לנהל משא ומתן עם רוסיה? לעשות הסכם".
11 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ריאיון ל טאקר קרלסון
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ריאיון ל טאקר קרלסון
"היינו על סף הסכם, עכשיו שאוקראינה תחזיר את המצב לקדמותו". פוטין עם קרלסון
(REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY.)
את הריאיון לקרלסון העניק פוטין בשעה שחברי הקונגרס בארה"ב מתווכחים על השאלה אם לשלוח סיוע נוסף לאוקראינה, מעבר לסיוע בסך 110 מיליארד דולר שוושינגטון כבר העבירה לקייב מתחילת המלחמה. הוא שודר גם שעות אחדות אחרי שנשיא אוקראינה זלנסקי הדיח את מפקד הצבא שלו, בטלטלה הגדולה ביותר שעברה על כוחות הביטחון האוקראיניים מאז הפלישה הרוסית. ההדחה באה בין השאר על רקע כישלון מתקפת-הנגד שאליה יצא הצבא האוקראיני אשתקד.
בריאיון אמר פוטין כי הוא מאמין שיש אפשרות להגיע להסכם חילופי אסירים עם ארה"ב שבמסגרתו ישוחרר מהכלא הרוסי עיתונאי ה"וול סטריט ג'ורנל" איוואן גרשקוביץ', המוחזק במעצר ברוסיה כבר קרוב לשנה ומואשם בריגול. לדברי הנשיא הרוסי, השירותים החשאיים של ארה"ב ורוסיה דנים בעניינו של גרשקוביץ' ורשמו התקדמות מסוימת. פוטין העלה את האפשרות שבתמורה תדרוש רוסיה מגרמניה לשחרר את ודים קרסיקוב, שהורשע ב-2019 ברצח הבדלן הצ'צ'ני זלימחאן חנגושבילי בברלין. פוטין אמר בריאיון שהמחוסל חנגושבילי היה "בנדיט" שרצח חיילים רוסים במהלך המלחמות בצ'צ'ניה: "הוא השליך חיילים שלנו שנלקחו בשבי על הכביש ודרס את הראשים שלהם עם מכונית. המתנקש שנעצר הוא פטריוט שחיסל אותו".
11 צפייה בגלריה
ואדים קראסיקוב שהורשע בהתנקשות בברלין  ב-2019 ו הקורבן זלימחאן חנגושבילי
ואדים קראסיקוב שהורשע בהתנקשות בברלין  ב-2019 ו הקורבן זלימחאן חנגושבילי
חנגושבילי (מימין) שחוסל בפארק בברלין, והרוסי ודים קרסיקוב שהורשע בהתנקשות
11 צפייה בגלריה
איוון גרשקוביץ' עיתונאי אמריקני של וול סטריט ג'ורנל נעצר ב רוסיה בחשד ל ריגול
איוון גרשקוביץ' עיתונאי אמריקני של וול סטריט ג'ורנל נעצר ב רוסיה בחשד ל ריגול
עיתונאי ה"וול סטריט ג'ורנל" גרשקוביץ', שמוחזק בכלא הרוסי. "יש התקדמות"
(צילום: AFP )
רוסיה וארה"ב ניהלו כבר כמה עסקאות אסירים בשנים האחרונות, והעסקה הבולטת האחרונה ביניהן הייתה בדצמבר 2022, אז שוחררה כדורסלנית ה-WNBA בריטני גריינר מהכלא הרוסי, שם הוחזקה בגין עבירות סמים, תמורת סוחר הנשק הרוסי ויקטור בוט, ששוחר מהכלא בארה"ב.

היחסים החמים עם טראמפ

במהלך הריאיון סיפק פוטין כמה הערות מעניינות נוספות. בין השאר טען שנשיא ארה"ב ביל קלינטון הביע בפניו בשנות ה-90 נכונות לצרף את רוסיה לנאט"ו, דבר שעשוי היה לשנות את פני ההיסטוריה, אך לבסוף נכנע לבכירים בבית הלבן וחזר בו; ושסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב (CIA) היא שפוצצה את צינור הגז "נורד סטרים".
11 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין עם ביל קלינטון במלון וולדורף אסטוריה בניו יורק בשנת 2000
ולדימיר פוטין עם ביל קלינטון במלון וולדורף אסטוריה בניו יורק בשנת 2000
פוטין עם קלינטון בניו יורק בשנת 2000. "חזר בו אחרי ששוחח עם אנשיו"
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש הבן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב סוצ'י 2008
נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש הבן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב סוצ'י 2008
עם הנשיא ג'ורג' בוש הבן. "לא סתם נער פריפריה"
(צילום: AP)
פוטין גם תיאר את יחסיו עם הנשיאים השונים של ארה"ב, ואמר שהייתה לו מערכת יחסים טובה מאוד עם הנשיא ג'ורג' בוש הבן: "אני יודע שבארה"ב יצרו לו תדמית של איזה נער פריפריה שלא מבין הרבה. אני מבטיח לכם שזה לא המצב. הוא לא היה גרוע יותר מכל פוליטיקאי אמריקני, רוסי או אירופי אחר". אחר כך אמר פוטין שמערכת יחסים דומה וחמה הייתה לו עם הנשיא טראמפ: "העניין הוא לא האישיות של המנהיג, אלא דרך המחשבה של האליטות".
לאורך הריאיון עקץ פוטין את המראיין קרלסון לפחות פעמיים. כשנשאל על המלחמה באוקראינה השיב הנשיא הרוסי: "אנחנו מנהלים כאן טוק-שואו או ריאיון רציני?". בהמשך התלוצץ על חשבונו של קרלסון כשהזכיר כי ניסיונותיו להתקבל ל-CIA אחרי שהשלים את לימודיו בקולג' נכשלו. פוטין עשה זאת כשקרלסון שאל אותו על הגורמים שעמדו מאחורי ההפיכה שבה הופלה ב-2014 הממשלה הפרו-רוסית ששלטה באוקראינה: "זה נעשה בתמיכת ה-CIA, הארגון שאליו רצית להצטרף בזמנו, ככל הידוע לי. אנחנו צריכים להודות לאל שהם לא קיבלו אותך. למרות שאני מבין שזה ארגון רציני".

למה קרלסון? "הוא לא חד-צדדי"

הפעם האחרונה שבה העניק פוטין ריאיון מסודר לכלי תקשורת אמריקני הייתה באוקטובר 2021, אז התראיין ל-CNBC, והקרמלין הסביר את נכונותו של פוטין להתראיין לקרלסון בכך שהגישה של קרלסון שונה מהגישה ה"חד-צדדית" לדבריו שנוקטת העיתונות המערבית בכל הנוגע לסיקור המלחמה באוקראינה.
11 צפייה בגלריה
טאקר קרלסון מדבר לקראת ה ריאיון שלו ב מוסקבה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
טאקר קרלסון מדבר לקראת ה ריאיון שלו ב מוסקבה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
קרלסון מדווח לעוקביו שהוא בדרך לראיין את פוטין, השבוע. הוא טען: "עיתונאים מהמערב לא ניסו לראיין אותו" - טענה שגם הקרמלין הכחיש
(REUTERS)
בימים האחרונים, במהלך שהותו ברוסיה, זכה קרלסון לסיקור נרחב בתקשורת הרוסית, ובין השאר תועד ביקורו במופע בתיאטרון הבולשוי. לפני שידור הריאיון הלילה, במה שנראה כניסיון להציג את סיקור דמותו של פוטין במערב כבלתי-הוגן, טען קרלסון עצמו כי "שום עיתונאי מערבי לא טרח לראיין את פוטין מאז 2022", אף שבפועל שְלל כלי תקשורת מערביים שלחו לקרמלין בקשה לראיין את הנשיא הרוסי, וכולן נדחו, כפי שמודה גם לשכתו של פוטין.
מבקריו של קרלסון מדגישים כי הקרמלין בחר בו בדיוק מכיוון שהוא נחשב מראיין נוח למדי לפוטין, ויכול לשרת את האינטרסים של הנשיא הרוסי בכל הקשור להחלשת המערב ולערעור האמונה שלו בצדקת הסיוע לאוקראינה. קרלסון נחשב בעל קשרים לנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שצפוי להתמודד על הנשיאות גם בנובמבר הקרוב ושבעצמו יצא לאחרונה נגד הסיוע במיליארדים לאוקראינה וקרא לדה-אסקלציה במלחמה שם. בכך הציב עצמו טראמפ בניגוד חד לממשל ביידן, שהוא מתומכיה הראשיים של הממשלה בקייב.
11 צפייה בגלריה
בוצ'ה שאחרי הטבח
בוצ'ה שאחרי הטבח
זירת הטבח בעיירה בוצ'ה שבאוקראינה, אחרי פלישת הכוחות הרוסיים ב-2022
(צילום: זיו קורן)
פרשנים במערב הטיחו הבוקר בקרלסון – שלא במפתיע – כי לאורך הריאיון עם פוטין הוא היה פסיבי למדי ולא ניסה לקרוא תיגר באופן ממשי על דבריו של הנשיא הרוסי, המבוקש בבית הדין בהאג בגין פשעי מלחמה. קרלסון נמנע מלשאול אותו בין השאר על הטבח בבוצ'ה, על חטיפתם של ילדים אוקראינים לרוסיה, על דיכוי כלי התקשורת הרוסיים העצמאיים ועל כליאתם של מבקרי המשטר.
גם הבית הלבן התייחס לריאיון הנדיר של פוטין לקרלסון, מהמבקרים החריפים ביותר של ביידן והדמוקרטים. "תזכרו – אתם מקשיבים לוולדימיר פוטין", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי לקראת שידור הריאיון. "אתם לא צריכים למהר להאמין למה שהוא אומר".