דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, התייחס הבוקר (שני) בריאיון ל-ynet Live למבצע הצבאי בג'נין, ואמר כי "אין לנו שום תכלית לכבוש את העיר ואת מחנה הפליטים. אין לנו צורך כזה, זה לא משרת אותנו. אין לנו גם צורך לעשות את זה בערים אחרות. יש כוונה לפגוע קשות ביכולות הטרור".
במהלך הלילה פתח צה"ל במבצע לסיכול תשתיות הטרור בעיר ג'נין. המבצע החל עם תקיפות אוויריות, ובמקביל כוחות גדולים החלו להתקדם בפאתי העיר. "נפגע במחבלים ולא באזרחים", אמרו גורמים צבאיים, וגורם מדיני הוסיף: "מטרת הפעולה היא לסיים את תפקידה של ג'נין כעיר מקלט של הטרור".
7 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי
הצהרה לתקשורת של דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי
"קשה להסתיר פעולה כזאת". הגרי
(צילום: נדב אבס)
עד כה, במהלך המבצע נפצע לוחם צה"ל באורח קל, ונעצרו בג'נין יותר מ-20 מבוקשים. כמו כן, בוצעו בעיר יותר מ-10 תקיפות מהאוויר, ונרשמים חילופי אש בין לוחמים למחבלים.
לדברי הגרי, מדובר ב"מבצע ממוקד למחנה הפליטים ג'נין. תכליתו היא סיכול הטרור בתוך המחנה. בטרור הכוונה לפעילים, מפקדות, תשתיות ואמצעי לחימה. יש לא מעט מהם בעיר". הוא הוסיף כי "יש עוד שני דברים חשובים - האחד, שג'נין הפכה בשנה וחצי האחרונות לעיר מקלט לטרור. מבוקשים, אחרי פיגועים, רצים לג'נין. כחמישים מפיגועי הירי שקרו בשנה האחרונה יצאו מהעיר. מאז 2022 שלושה אזרחים ישראלים שנהרגו, ועוד 14 שנפצעו - זה כתוצאה מפעילות שיצאה מג'נין. האלמנט הזה של עיר מקלט הוא דבר שצריך לקעקע אותו".
הגרי ציין בנוסף כי "לצד זאת, יש כאמור את הסיפור של חופש הפעולה שלנו. נתקלנו בזה לפני שבועיים כשפעלנו בסמוך לג'נין, אז סיימנו את הפעולה עם אותו רכב 'פנתר' שעלה על מטען כתוצאה מהתנהלות לא נכונה שלנו מבחינה מודיעינית-מבצעית. תחקרנו ולמדנו מזה, וזה הביא אותנו גם להבנה איך נכון לתכנן את הפעולה שביצענו היום, שמה שהכתיב אותה זה מודיעין ועיתוי מבצעי".
7 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
תיעוד מהמבצע בג'נין
(צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
7 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
7 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בג'נין
כוחות צה"ל בג'נין
כוח צה"ל בג'נין
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
לפי דובר צה"ל, "התכלית היא גם שאנשים בתוך מחנה הפליטים יבינו שזה לא מקום שיכול להוות עיר מקלט לטרור, וכן לשפר את מצבנו בחופש הפעולה במרחב. ייקח כמה שייקח - יכול להיות שייקח זמן קצר, יכול להיות שייקח לנו קצת יותר. במקביל, אם נידרש לעשות משהו כי יעלה מודיעין בשכם או במקום אחר - נפעל שם. אם עכשיו תעלה התראה בעיר אחרת אנחנו נלך ונפעל עכשיו באותה עיר לסיכול הפעילות".
בהמשך אמר הגרי כי "קשה להסתיר פעולה כזאת, עם היקף כוחות כזה, והמחנה הזה הוא עירני ויודע שהולכים לבוא אליו, ואז הוא מתארגן עם מטענים ונשקים וחמושים. מה שעשינו - פשוט ערערנו את זה דרך תקיפה מהאוויר על אתר שהם לא ידעו שאנחנו מכירים. זו מפקדה שמנהלת את הלחימה, שנמצאת בלב מחנה הפליטים, ומוקפת במרפאה של אונר"א, באתר חלוקת מזון ובית ספר".
"היינו צריכים לעשות תקיפה מאוד ממוקדת שלא תפגע באתרים האלה", הסביר דובר צה"ל. "בתקיפה הזאת נהרגו פעילי טרור שהיו בתוך המפקדה. לאחר מכן, השלמנו עם כלי טיס מאויישים מרחוק שתקפו פעילים חמושים וביצעו הסרת איום, ועוד מספר יעדים שתקפנו, כולל מכולה שהיו בה מטעני חבלה".
7 צפייה בגלריה
חמושים פלסטינים יורים על כוחות צה"ל בג'נין
חמושים פלסטינים יורים על כוחות צה"ל בג'נין
חמושים פלסטינים יורים לעבר כוח צה"ל בעיר
(צילום: ALAA BADARNEH/EPA)
7 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
7 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
הגרי סיפר כי "תוך כדי התקיפות התבצע תמרון מאוד מהיר של כוחות מיוחדים של חטיבת הקומנדו, יחד עם סיירת צנחנים וכוחות נוספים. כוחות הנדסה ביצעו תמרון שאיגף את העיר מכל הכיוונים. באותן דירות שהפעילים נטשו מצאנו מטעני חבלה - הם ממש התכוונו להשליך עלינו מטענים בכניסה. נטרלנו את המטענים האלה והכוחות החלו לנוע תוך כדי אבטחה ושליטה במרחב לתוך מחנה הפליטים, בליווי כלי הנדסה וליווי מהאוויר".
לגבי דליפה של מידע על המבצע, והאם נשקל לדחות את הפעולה בעקבות זאת, אמר הגרי כי "תמיד ביטחון מידע זה משהו שמעסיק אותנו וזה הולך ונהיה קשה יותר מול אמצעי התקשורת. גם הנתונים שיש לאויב וגם הנתונים שאזרחינו לפעמים נותנים בטלפונים וברשתות. אנחנו מנהלים את הדבר הזה בצה"ל, עושים הערכת מצב. כל דבר שמצריך פעולה בהיקף כזה, קשה מאוד להסתיר את זה. מה שהופך את הקערה לטובתנו זה הסיפור של התקיפה האווירית, שערערה אותם".
לפי הגרי, "אנחנו עוקבים אחרי איומים שיכולים לעלות. עזה זה הגורם המרכזי יכול להיות, גם מהצפון. זה לא עולה כרגע, אך יכול מאוד להשתנות כתוצאה מפעולות שיקרו בשטח. אין לנו תכלית לחבר את זה, אבל ערוכים להתפתחויות אם יקרו".