צה"ל פתח הלילה (בין ראשון לשני) במבצע לסיכול תשתיות הטרור בעיר ג'נין. המבצע החל עם תקיפות אוויריות, ובמקביל כוחות גדולים החלו להתקדם בפאתי העיר. "נפגע במחבלים ולא באזרחים", אמרו גורמים צבאיים, וגורם מדיני הוסיף: "מטרת הפעולה היא לסיים את תפקידה של ג'נין כעיר מקלט של הטרור". גורמי ביטחון ישראליים מסרו כי לפחות ארבעה מחבלים חוסלו בתקיפות.

11 צפייה בגלריה
עשן עולה מאחת הדירות בג'נין
עשן עולה מאחת הדירות בג'נין
עשן בג'נין לאחר תקיפת מבנה מהאוויר
11 צפייה בגלריה
מבצע צבאי בג'נין
מבצע צבאי בג'נין
צמיגים בוערים ברחובות ג'נין - במטרה לחסום כבישים
דובר צה"ל הודיע כי "כוחות הביטחון פועלים כעת במאמץ נרחב לסיכול טרור ברחבי העיר ובמחנה הפליטים ג'נין". בצבא הדגישו כי מדובר במבצע מתוחם וממוקד.
על פי הודעה משותפת של צה"ל ושב"כ, עם פתיחת המבצע הותקפה מפקדה המהווה את החמ"ל האחוד של הפלגים במחנה הפליטים בג'נין ופעילי "גדוד ג'נין". נמסר כי המפקדה שימשה בנוסף כחמ"ל תצפית, כמקום התכנסות של מחבלים חמושים לפני ואחרי פעילות טרור, כאזור התחמשות בנשקים ומטענים וכמרכז הקשר והתקשורת של הפעילים. בנוסף, המפקדה שימשה מחסה לפעילים מבוקשים על רקע ביצוע הפיגועים בחודשים האחרונים בגזרה. המפקדה פעלה ליד מרפאה ושני בתי ספר - אחד מהם של אונר"א.
11 צפייה בגלריה
תצלום אוויר של תשתית הטרור שהותקפה בג'נין
תצלום אוויר של תשתית הטרור שהותקפה בג'נין
מיקום המפקדה שהותקפה בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
11 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל נכנסים לעיר ג'נין
כוחות צה"ל נכנסים לעיר ג'נין
כוחות צה"ל בפאתי ג'נין
11 צפייה בגלריה
המחוסלים בג'נין
המחוסלים בג'נין
שניים מהמחוסלים בג'נין: אשרף עמורי וסמיח אבו אלוופא
המבצע תוכנן זה כשנה באוגדת איו"ש, עבר מספר התאמות ועדכונים ונדחה מספר פעמים. לפי צה"ל, תכליתו לשקם את ההרתעה הישראלית בצפון השומרון בדגש על ג'נין, עם פגיעה נרחבת במחבלים. משתתפים בו מאות לוחמים מחטיבת הקומנדו ויחידות מובחרות נוספות, בליווי עשרות כלי טיס וכלי הנדסה.
בישראל הוחלט להמתין לסיומו של חג הקורבן כדי להתחיל במבצע. שוטרי המנגנונים הפלסטינים נדרשו לצאת מהעיר ג'נין עם תחילת הפעולה. יש דריכות גבוהה במערך ההגנה האווירית בעיקר בדרום, אך בישראל מעריכים בשלב זה כי עזה תישאר מחוץ לאירוע - בהנחה שהמבצע יישאר תחת שליטה.
11 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בחמ"ל המבצעים של צה"ל במהלך הפעילות בג'נין
שר הביטחון יואב גלנט בחמ"ל המבצעים של צה"ל במהלך הפעילות בג'נין
"כל מי שיפגע באזרחי ישראל ישלם מחיר כבד". גלנט בחמ"ל המבצעים של צה"ל במהלך המבצע בג'נין
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט התייחס לפעילות כוחות הביטחון בג'נין, וציין בציוץ בטוויטר כי "הכוחות פועלים בריכוז מאמץ נגד מוקדי הטרור בג'נין. נגד הטרור ננקוט בגישה התקפית ויוזמת - כל מי שיפגע באזרחי ישראל ישלם מחיר כבד". הוא הוסיף: "אנו עוקבים מקרוב אחר התנהגות אויבינו, מערכת הביטחון ערוכה לכל תרחיש. מחזק את צה"ל ושב"כ בפעילותם הנחושה. נרדוף ונשיג את אויבינו". יש לציין כי הוא לא השתמש במילה "מבצע" כדי לתאר את הפעילות.
פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי מציין כי הפעולה שבה החל צה"ל תוכננה והוכנה מודיעינית במשך שנה, במטרה להנחית מהלומה אחת על בכירי ארגון הטרור "חטיבת ג'נין" והמרכז הארגוני שלהם, בדומה לפעולה בקסבה של שכם נגד כנופיית "גוב האריות".
הפלסטינים פרסמו כי שניים מהמחוסלים הם סמיח אבו אלוופא ואשרף עמורי. במקביל, חטיבת ג'נין של גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, טענה כי אנשיה "יורים על צבא הכיבוש בסביבת המחנה בירי כבד ומשיגים פגיעות ישירות".
אזעקות נשמעו בכל המסגדים במחנה ג'נין, ותושבים הבעירו צמיגים במטרה לחסום כבישים. במקביל, נותק החשמל במחנה הפליטים ובחלקים מהשכונה המערבית של ג'נין. לפי דיווח של רשת "אל-ג'זירה", כוחות צה"ל השתלטו על בית משפחת האסיר הביטחוני זכריה זביידי בעיר.
הארגונים החמושים בג'נין הכריזו על דריכות גבוהה וקראה לכל הפלסטינים להשתתף בעימותים. לפי ההודעה שהפיצו ברשתות, עליהם "להיות להבה גדולה בכל אזורי הגדה המערבית ורצועת עזה".

11 צפייה בגלריה
מחסום ג'למה
מחסום ג'למה
הפלסטינים דיווחו על תנועה ערה של כוחות סמוך למעבר ג'למה אמש
דובר פתח, מונדר חאיק, אמר לאחר פתיחת המבצע: "אנו מצדיעים לג'נין, שמתעמתת עם התוקפנות הברברית של ממשלת הטרור הציונית. הכיבוש הוזה שהוא יכול להרוג את רוח המאבק באמצעות הטרור והפלישות שלו למחנות הפלסטינים. אנו קוראים לאנשינו לנקוט באמצעי זהירות, שכן לאויב יש מטרות הרג, הרס וחבלה".
דובר חמאס חאזם קאסם אמר כי "התוקפנות הנרחבת נגד ג'נין לא תשיג את מטרותיה והאויב הציוני ייכשל, וזה מצביע על כך שהממשלה הפאשיסטית הקיצונית של האויב, בראשות העבריין נתניהו, נושאת בכל אחריות התוקפנות נגד ג'נין".
המבצע החל שבועיים בדיוק לאחר הפעולה שהשתבשה באותה גזרה - אז נפצעו שבעה לוחמים לאחר שרכב ממוגן מסוג "פנתר" שבו הם שהו נפגע ממטען חבלה.
הפלסטינים דיווחו כבר אמש על תנועה לא שגרתית ועל כלים צבאיים רבים במעבר ג'למה סמוך לג'נין, שם חוליית מחבלים ירתה לעבר המעבר לפני כשבוע וחצי - וחוסלה מהאוויר במה שנחשב לסיכול הראשון מסוגו זה 17 שנה. הפעילות מגיעה לאחר תקופה ביטחונית מתוחה מאוד שכללה ירי רקטות, פיגוע בעלי, שם נרצחו ארבעה בני אדם, ופרעות המתנחלים שבאו בעקבותיו.
11 צפייה בגלריה
נתניהו, גלנט, הלוי ובר דנו במצב בגדה ובאפשרות לחיזוק הרשות הפלסטינית. ארכיון
נתניהו, גלנט, הלוי ובר דנו במצב בגדה ובאפשרות לחיזוק הרשות הפלסטינית. ארכיון
נתניהו, גלנט, הלוי ובר דנו במצב בגדה ובאפשרות לחיזוק הרשות הפלסטינית. ארכיון
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש את ראשי מערכת הביטחון לדיון במצב הכלכלי בגדה ובאפשרויות לחיזוק הרשות הפלסטינית. בדיון השתתפו שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר - אך הוא הסתיים ללא החלטות שהתקבלו.
מזכ"ל תנועת הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה אמר שלשום כי "מרכז ההתנגדות בגדה המערבית הוא חטיבת ג'נין המזוהה עם גדודי אל-קודס". לדבריו, "הזרם הצבאי העיקרי שנמצא במחנה הפליטים הוא חטיבת ג'נין. עם זאת, אין זה אומר שאין פלגים נוספים, ואפשר להפיק תועלת מחטיבת ג'נין גם בחימוש ותחבורה".
לצד אמירות שמחזקות את מחנה הפליטים ג'נין ונותנות רוח גבית למבוקשים ולטרוריסטים שנמצאים בו, עלתה המגמה של פלסטינים שחוו תקיפות של מתנחלים, בהן שריפת בתים ורכוש. משרד החוץ הפלסטיני מסר אתמול כי "התפארותו" של נתניהו בהריגת פלסטינים הביאו להסלמה של תקיפות מתנחלים נגד פלסטינים, ו"הניעו" את המתנחלים לבצע את פשעיהם. בנוסף, הוא טען כי "הצבא הישראלי מתחמק מאחריותו לנוכח התקפות של מתנחלים חמושים, בטענה שהמתנחלים יקימו מיליציות טרור חמושות שיפעלו להרוג ולשרוף אזרחים פלסטינים ורכושם".
11 צפייה בגלריה
מתנחלים תוקפים את תושבי תורמוסעיה בתגובה לפיגוע בעלי
מתנחלים תוקפים את תושבי תורמוסעיה בתגובה לפיגוע בעלי
פרעות המתנחלים בתורמוס עיא לאחר פיגוע הירי בעלי

בשבוע שעבר, נזכיר, שוגרו שתי רקטות מאזור ג'נין, לראשונה מאז ימי האינתיפאדה השנייה. הרקטות יועדו להגיע למושב רם און בגלבוע, והתפוצצו בשטחי הרשות הפלסטינית כשאף אחד לא נפגע מהירי. גדודי אל-קאסם בג'נין, הזרוע הצבאית של חמאס, הכחישו שירו את הרקטות בסרטון שפרסמו למחרת.
"אנחנו מתכחשים לאחריותנו לירי הרקטות, ולא היה לנו תיאום עם אף גורם לשגר אותן", אמרו. "לא נוכל לאמץ משהו שלא שייך לנו. נעמוד מאחורי כל אירוע שנפרסם באתר האינטרנט הרשמי שלנו".
11 צפייה בגלריה
חיסול חוליית מחבלים במתקפה אווירית בג'נין
חיסול חוליית מחבלים במתקפה אווירית בג'נין
תיעוד מהתקיפה האווירית הקודמת ליד ג'נין
שבוע קודם לכן התנהל מבצע המעצרים של צה"ל בעיר, שכאמור הסתבך. במהלך הפעולה נעצרו שני חשודים בטרור, לאחר שכוח מג"ב, יחד עם סיירת צנחנים, נכנס לפנות בוקר ביום שני לפני שבועיים לבורקין שבסמוך לג'נין, וכן במחנה הפליטים עצמו. מטענים הונחו בצירים שמהם יצאו הכוחות ואחרים הושלכו לעברם - ורכב ממוגן מסוג "פנתר" נפגע מאחד מהם, שהתפוצץ מתחתיו.
יממה לאחר המבצע נרצחו ארבעה בני אדם בפיגוע ירי רצחני ביישוב עלי - אלישע אנטמן (17), עופר פיירמן (64), נחמן שמואל מורדוף (17) והראל מסעוד (21). מותם של הארבעה - שלושה מהם תושבי מטה בנימין - נקבע בזירה, תחנת דלק על כביש 60. שלושה מהנרצחים סעדו במסעדת חומוס אליהו, הרביעי תדלק בתחנה. שני המחבלים שנוטרלו, מוהנד שחאדה (25) וחאלד סבאח (24) מהכפר עוריף, כבר ישבו לפני כשלוש שנים באגף חמאס בכלא מגידו.