"באה לי מחשבה שגויה ברגע של עצבים שאעזור לאנשי עזה, הכוונה לחמאס, כנקמה באמצעות פיצוץ מקום רגיש, מקום ביטחוני". כך סיפר בחקירתו ראמי חביבאללה (43), מורה ותיק ומגיש לבגרויות בבית ספר תיכון בכפר עין מאהל שבגליל, שבשבוע שעבר הוגש נגדו כתב אישום חמור בגין ניסיון לסייע לחמאס במלחמה. במוקד האישום צילומים של מפעל ביטחוני שמייצר תחמושת עבור מערכת הביטחון, אותן שלח חביבאללה לפעיל חמאס בטלגרם באוקטובר אשתקד. לצד זאת שלח גם מיקום GPS מדויק של אותו מפעל.
2 צפייה בגלריה
ראמי חביבאללה
ראמי חביבאללה
ראמי חביבאללה, המורה מהצפון שנאשם בסיוע לחמאס
(צילום: משטרת ישראל)
לידי ynet הגיעו היום (ג') חלקים מתמלול חקירתו של חביבאללה בשב"כ וביחידה המרכזית של משטרת המחוז הצפוני, ובהם הם מודה שצילם את אותו מתקן רגיש כנקמה על פעולות ישראל בעזה. חביבאללה – שהתנדב גם כאימאם במסגד ולפי האישום נפגש עם אנשי חמאס בטורקיה והעביר להם עשרות אלפי שקלים במועדים שונים – הודה בחקירתו כי הוא "עוקב" אחרי חמאס ותומך בארגון הטרור במשך שנים.
בנוגע לצילום המפעל, הוא ציין בחקירתו כי העביר את הצילומים לפעיל חמאס, "בכדי שיהיה להם למטרה לטילים". הוא נשאל מתי הכיר את אותו פעיל, והשיב: "ראיתי שפרסם תמונה שלו עם חאלד משעל וביקשתי ממנו להוריד אותה, הוא אמר לי שהוא יוריד אותה ופה הבנתי שהוא עם חמאס ומשתייך לחמאס".
לדבריו, "נשארתי איתו בקשר בנוגע לצדקות, בתקופת המלחמה הצעתי לו לצלם מקום ביטחוני רגיש או מקום חשוב בכדי שיהיה להם למטרה וזה מה שקרה. צילמתי לו מקום, אני לא יודע איך נקרא המקום, שלחתי לו מיקום, שלחתי לו תמונה אחת או שתיים, מהשער או 30-20 מטר ואחרי זה עוד תמונה של השער הסגור, ושלחתי לו גם מיקום. אמרתי לו 'תראה אם המקום מתאים כמטרה או לא', הכוונה אם יכולים להגיע אליו עם טיל. דיברנו בשפה סמויה, כדי שאף אחד לא יעלה עלינו. הוא בדק ואמר לי שהאפשרויות קשות מהדרום, הכוונה מעזה, ומהצפון הכוונה מלבנון – אין יכולות".

חוקר: "האם שלחת עוד מיקומים?" חביבאללה: "לא שלחתי. אבל חשבתי לשלוח עוד מיקומים אם היו תקופים את המיקום הראשון. חשבתי לשלוח כביש 1, כביש 6, בניין עזריאלי. יש עיתונאי שאמר שאם רוצים לסיים את המלחמה, (זה יקרה) רק אם המדינה תחטוף מכה, גם הכנסת ונמל התעופה. אבל לא דיברתי עם אף אחד על הדברים האלה, אלה מיקומים מרכזיים".
לפי כתב האישום, חביבאללה ביקש לנקום אחרי הפיצוץ הקטלני שהתרחש בבית חולים בעזה בחודש אוקטובר – פיצוץ שחמאס האשים תחילה את ישראל באחריות לו, ובהמשך התברר כי נבע מירי רקטה כושל מצד ארגוני הטרור הפלסטיניים. "חביבאללה פעל בכוונה לפגוע בביטחון המדינה, במטרה לסייע לחמאס במלחמתו בישראל, ועל מנת שהחמאס יתקוף את המפעל וישגר לעברו טילים", נכתב באישום.
2 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הרקטה בבית החולים בעזה
זירת פגיעת הרקטה בבית החולים בעזה
זירת פגיעת הרקטה בבית החולים בעזה באוקטובר. חמאס האשים את ישראל ללא הוכחות, וחביבאללה רצה לנקום
(צילום: REUTERS/Mohammed Al-Masri)
למחרת, עדכן אותו פעיל חמאס בהודעה קולית כי העביר את המיקום והתמונות וכי העניין "יטופל" על ידי חמאס עזה ולא על ידי חמאס לבנון. מספר ימים לאחר מכן, עדכן הפעיל את הנאשם כי הן לחמאס לבנון והן לחמאס עזה אין אפשרות לתקוף את המפעל בטילים. בעקבות זאת, ביקש מהנאשם כי "ייקח יוזמה" ויבצע פיגוע עצמאי במפעל.
עו"ד יעל כ"ץ ממונה בכירה בפרקליטות מחוז צפוןעו"ד יעל כ"ץ צילום: ישראל מושקוביץ
את כתב האישום הגישה לבית המשפט המחוזי בנצרת עו"ד יעל כ"ץ, ממונה בכירה בפרקליטות מחוז צפון, והיא מציינת כי חביבאללה היה בקשר מאז פרוץ המלחמה עם פעיל חמאס מסוריה שיושב כיום בטורקיה. לדבריה חביבאללה אף שקל באותה עת "לנסוע לדרום ולהצטרף למחבלי החמאס הלוחמים בעזה". אחרי שהתוכנית לפגוע במפעל נכשלה, היא מציינת כי חביבאללה שקל לבצע פיגוע בתוך שטחי ישראל, בין היתר נגד "מתנחלים" בירושלים.
בכתב האישום מצוין כי לשם קידום תוכניתו פנה אל חאלד סאלח, בן 36 שמתגורר גם הוא בעין מאהל שבגליל התחתון ומואשם גם כן במסגרת הפרשה. לחביבאללה מיוחסות עבירות של מגע עם סוכן זר, איסור פעולה ברכוש טרור, סיוע לאויב במלחמה, מסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה וקשירת קשר לעבירה שהיא מעשה טרור. הפרקליטות ביקשה להאריך את מעצרו עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו. לסאלח יוחסה עבירה של קשירת קשר לעבירה שהיא מעשה טרור.
הפרשה נחשפה ונחקרה ע"י חוקרי ימ"ר צפון, בשיתוף חוקרי השב"כ, ובכירים במחוז הצפוני במשטרה מגדירים את חביבאללה כמורה שהפך למעשה לפעיל חמאס. פקד עמית זינגר, סגן מפקד מחלק מיעוטים במחוז הצפוני, סיפר כי חביבאללה נעצר ב-1 בינואר כשנסע ברכב, והועבר מיד לחקירת שב"כ. "הוא נחקר במשך 38 ימים על החשדות שאספנו נגדו, הוא הודה במיוחס לו בשלב מאוד מוקדם בחקירה. מדובר בעבירות החמורות ביותר מתחום הטרור והפגיעה בביטחון המדינה. אם חלילה היה מצליח במעשיו היה עלול לגרום לנזק כבד לביטחון המדינה ופגיעה בעשרות אנשים אם לא מאות", אמר.
עמית זינגרפקד עמית זינגרצילום: דוברות מחוז צפון
"בזכות פעילות נחושה שלנו עצרנו אותו ממש בדקה ה-90, לפני שמימש את התוכניות השטניות שלו", הוסיף פקד זינגר. "מאז שאני במשטרה לא נתקלתי בתוכנית רצינית, מגובשת ומסוכנת כל כך לפגוע בביטחון המדינה. מהחקירה למדנו שהנאשם אוסף כסף במשך תקופה ממושכת באזור הצפון ובכפר שלו, אוסף מאות אלפי שקלים וחלק העביר באמצעות צ'יינגים מחוץ למדינה, ועבר לירדן וטורקיה, ומבינים שהיעד הסופי של הכספים הוא לקידום מטרות טרור.
"הכי מתסכל אותי כקצין חקירות שהנאשם הזה עובד כמורה במדינת ישראל ואמור לחנך את ילדי ישראל, מתפרנס ממדינת ישראל ביד אחת וביד השנייה קושר קשרים אם פעילי טרור ומנסה להוציא לפועל פיגועים קשים נגד המדינה בזמן מלחמה. הצלחנו לתפוס מאות אלפי שקלים שהוא אסף והיו אמורים לעבור לפעילי טרור, תפסנו את הכסף במטרה לחלט אותו. אנו רואים בחומרה כל מעורבות של אזרח ישראלי בפעילות שמסכנת את ביטחון המדינה ואת אזרחיה. נפעל לסכל כל פעילות שמטרתה פגיעה בחברה הישראלית ובאזרחים", סיכם פקד זינגר.
עו"ד רמזי קטילאת, שמייצג את חביבאללה, מסר בתגובה: "מדובר במורה ותיק ונורמטיבי בביה"ס תיכון בעין מאהל ללא כל עבר פלילי. הוא עבר חקירה ממושכת וקשה במהלכה נשללו ממנו זכויותיו כחשוד ומכאן שהדרך לאובדן הרצון החופשי קצרה. נלמד את חומר החקירה ונגיב בבית המשפט. המשפחה שלו חושבת שאין בסיס להאשמות נגדו, מדובר באדם שפעל נגד אלימות ונחשב לדמות מוערכת בכפרו".