לשכתו של ראש הממשלה בנימין אישרה אחר הצהריים (יום ה') כי הוא ייפגש במהלך ביקורו בשבוע הבא בארצות הברית עם היזם והאיש העשיר בעולם אילון מאסק. האישור מהלשכה ניתן זמן קצר לאחר שדווח על המפגש הצפוי בעיתון "וושינגטון פוסט".
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק, בינימין נתניהו
אילון מאסק, בינימין נתניהו
(צילום: AP, יואב דודקביץ')
בימים האחרונים נפוצו כבר דיווחים על כך שנתניהו, שיטוס ביום ראשון בלילה לקליפורניה לפני שימשיך לעצרת האו"ם בניו יורק, עשוי להיפגש עם מאסק כחלק מפגישות עם מובילים בתחום הבינה המלאכותית, תחום שבו מאסק עוסק רבות (לצד שלל הפעילויות הרבות שלו בחברות טסלה, SpaceX וכעת גם ברשת החברתית טוויטר שרכש ושאת שמה שינה ל-X).
לפי חמישה גורמים המעורים בנושא שהתראיינו לעיתון, מאסק רוצה בפגישה כדי לשלול טענות לאנטישמיות בטוויטר. מנגד, ציין מאסק: "הדיון הזה תוכנן לפני כמה שבועות, ויעסוק בבינה מלאכותית - לא בליגה נגד השמצה". ביום שני האחרון טען מאסק כי הליגה נגד השמצה (ADL), ארגון המזוהה עם המאבק באנטישמיות העולמית, אחראי לצניחה בהכנסות של הרשת החברתית מפרסום ואיים להגיש נגדו תביעת דיבה.
הליגה נגד השמצה, טען מאסק, "מנסה להרוג את הפלטפורמה בכך שהיא מאשימה אותה ואותי באופן שגוי באנטישמיות". הוא הוסיף כי "אם זה יימשך, לא תהיה לנו ברירה אלא להגיש באופן אירוני תביעת דיבה נגד הליגה 'נגד השמצה'. אם הם יפסידו בתביעת הדיבה, אנחנו נתעקש שהם יסירו את ה'אנטי' מהשם שלהם".
בציוץ נוסף ביקש המיליארדר להדגיש: "בשביל להיות סופר-ברור - אני בעד חופש ביטוי, אבל נגד אנטישמיות מכל סוג". בנוסף לציוצים שהוא עצמו פרסם, המיליארדר הגיב ועשה לייק לציוצים עם התגית BanTheADL# (החרימו את הליגה נגד השמצה) שהפכו לטרנדיים בשבוע שעבר לאחר שהארגון הודיע על פגישה פרודוקטיבית עם מנכ"לית X, לינדה יאקרינו. התגית הזאת היא כר פורה להתבטאויות אנטישמיות ולהאשמות שלפיהן הליגה נגד אנטישמיות היא גזענית כלפי לבנים.
מאז שמאסק רכש את טוויטר בסוף שנת 2022 דווח לא פעם על עלייה באנטישמיות ובתוכן הקיצוני והרעיל בפלטפורמה. בחודש מרץ, למשל, פרסם מכון המחקר הבינלאומי ISD דוח שלפיו הממוצע השבועי של הציוצים האנטישמיים בטוויטר זינק ב-105% לאחר שהפלטפורמה עברה לידיו של מאסק. חודשיים לאחר מכן דווח על זינוק במספר התכנים האנטישמיים בטוויטר לאחר שמאסק פרסם ציוץ נגד המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס.
לפי לוח הזמנים הנוכחי, נתניהו יטוס ישירות לסן פרנסיסקו, וינחת בסן חוזה. המפגש עם מאסק מתוכנן להתקיים ביום שני. בהמשך ימריא לניו יורק, וביום רביעי צפוי להיפגש בשולי עצרת האו"ם עם הנשיא ג'ו ביידן. הפגישה תיערך כנראה בחדר צדדי בעצרת או במלון בעיר, ולא בחדר הסגלגל בבית הלבן כפי שנתניהו רצה. בשולי העצרת ייפגש גם עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.
נאומו של נתניהו בעצרת מתוכנן להיערך ביום שישי בשבוע הבא, ולישראל הוא אמור לחזור לפי לוח הזמנים הנוכחי ממש לפני כניסת הצום ביום כיפור וסגירת נמל התעופה בן גוריון. הוא יטוס במטוס דרימליינר ולא בבואינג 777 - וזאת כדי לקצר את משך הטיסה חזרה לארץ ב-40 דקות, ולאפשר כאמור לנתניהו ולפמלייתו לחזור לישראל ביום שישי בשבוע הבא עד השעה 13:30 - לפני סגירת שדה התעופה ביום כיפור. סיבה נוספת לבחירה במטוס דרימליינר: להפעלת מטוס מדגם זה במשך שבוע שלם נדרשים רק ארבעה טייסים, ועבור בואינג 777 תידרש אל על להשבית לצורך המסע שישה טייסים.