2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן, עמית סגל וירון דקל
אביגדור ליברמן, עמית סגל וירון דקל
ארכיון."פגיעה בריבוי הבמות"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון )
היועץ המשפטי לממשלה קבע שלרמטכ"ל אין סמכות לסגור את גלי צה"ל, וכדי לממש את המהלך המתוכנן יש צורך בחקיקה בכנסת או לכל הפחות בהחלטת ממשלה. כך נמסר הערב (יום ג') בחוות דעת שהועברה למשרד הביטחון מהמשנה ליועמ"ש, עו"ד מאיר לוין. זאת בתגובה לוועדה לקידום הוצאת התחנה ממשרד הביטחון שהקימה הממשלה.
הנימוק להגבלת סמכות הרמטכ"ל בעניין הוסבר ב"מרכזיות התחנה, הפגיעה בריבוי הבמות ומגוון הדעות, ופגיעה מסוימת בזכות לחופש הביטוי".
עו"ד לוין ציין כי אמנם סגירת התחנה בהחלטת ממשלה ולא באמצעות חקיקה בכנסת תעורר קשיים משפטיים ממשיים, "אך אלה אינם עולים כדי מניעה משפטית".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ ואביב כוכבי
בני גנץ ואביב כוכבי
שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: יאיר שגיא, גיל נחושתן)
הדיון סביב סגירה אפשרית של גלי צה"ל מתקיים שנים ארוכות, וביתר שאת מאז מכהן בני גנץ כשר הביטחון. ביוני 2020 המליץ הרמטכ"ל אביב כוכבי לגנץ להוציא את יחידת גלי צה"ל מהצבא – וממשרד הביטחון בכלל. גם קודמו בתפקיד, רא"ל (במיל') גדי איזנקוט, המליץ להוציא את תחנת הרדיו הצבאית מצה"ל.
ביוני האחרון נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" מסמך משפטי של מערכת הביטחון שלפיו הסמכות לסגירת גלי צה"ל נמצאת בידי השר גנץ והרמטכ"ל. המשמעות אמורה הייתה להיות הסרה של המכשול האחרון בדרך לסגירה, אולם ייתכן שהודעת היועמ"ש תקשה על כך.
בחוות הדעת של מערכת הביטחון נטען שגם הקמת התחנה לא התקבלה בהחלטה של הרשות המחוקקת, שהיא לא פועלת מכוח הסמכה מפורשת בחוק. שר הביטחון גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי, נטען שם, הגיעו למסקנה שלפיה אין עוד צורך צבאי בקיומה של גלי צה"ל משום שיש בשידוריה היבטים מסוימים שעשויים לפגוע בעקרונות שחלים על כל המשרתים בצבא.