בבית משפט השלום בראשון לציון נמשך הבוקר (ראשון) שלב ההוכחות בדיון בתביעת הדיבה שהגיש עו"ד דוד שמרון, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובן דוד, נגד דוד ארצי. בדיון העיד יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. כבר בפתח הדיון סיפר ליברמן על מקרה שבו כשר החוץ ביקש למנות שגריר באו"ם - והעיד כי "שרה נתניהו חד וחלק הייתה פעילה ומתערבת במינויים".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן מעיד בדיון תביעת פיצוי לחוק איסור לשון הרע
אביגדור ליברמן מעיד בדיון תביעת פיצוי לחוק איסור לשון הרע
ליברמן בדיון, היום
(צילום: יריב כץ)
ליברמן נשאל על הליך מינוי שגריר ישראל באו"ם ב-2010 ואמר: "שוחחתי עם נתניהו ואמרתי לו על הכוונה. הוא אמר בסדר. וכל מינוי בשירות החוץ מחייב אישור ממשלה. יום אחד ביקשתי מצביקה האוזר מזכיר הממשלה לקבל אישור פורמלי על השגריר באו"ם שי בזק. בבוקר לפני הישיבה קיבלתי טלפון ממזכיר הממשלה שנתניהו מתנגד ומבקש להוריד את זה מסדר היום. בסוף מיניתי מישהו אחר. את אחד העובדים הקבועים במשרד החוץ לממלא מקום".
ליברמן נשאל על דברים שסיפר ניר חפץ על האירוע - ועל תופעה שבמסגרתה מטילה שרה נתניהו וטו על מינויים. "אני לא זוכר את כל הפרטים. רוח הדברים נכונה", אמר. "לא שמעתי ממנה במקרה הזה, אבל לשלול את זה אי אפשר. באופן כללי האם שרה נתניהו הייתה פעילה ומתערבת במינויים? אכן כן. היינו מקבלים טלפונים ישירים להזיז איזה מזכירה בפריימריז בליכוד שהיא לא אהבה. הייתה מנהלת לשכה אגדית. היא אמרה אני לא רוצה לראות אותו שם. האם הייתה התערבות פעילה של שרה נתניהו במינויים? כן רבתי".
בהמשך דיבר יו"ר ישראל ביתנו, ששימש בשורת תפקידים, גם לצידו של בנימין נתניהו, על הליך מינויו של הרמטכ"ל אביב כוכבי ב-2018, אז שימש שר הביטחון. "נתניהו היה מקשיב לה מאוד. הכרתי אותו טוב. כשהייתי שומע אותו צורח בטלפון הייתי יודע ששרה לידו. לפי הטונים. אחר כך הייתי פוגש אותו ורואה שהנושא בכלל לא חשוב. ברור שנתניהו שיתף אותה בכל הדברים", אמר.
3 צפייה בגלריה
שרה נתניהו
שרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו. ליברמן העיד: "כשהיה צורח, הייתי יודע ששרה לידו. אחר כך פגשתי אותו וראיתי שהנושא כלל לא חשוב"
(צילום: AP)
ליברמן ציין כי ברגע שבו הגיע להחלטה לפיה אביב כוכבי הוא המועמד לרמטכ"ל, נתניהו משך זמן. "הודעתי לראש הלשכה בטלפון ואמרתי שאעביר בקשה לוועדה למינוי בכירים, ואז הכדור במגרש שלו אחרי שהוועדה תאשר אותו. נתניהו צריך לעלות את זה בישיבת ממשלה. הוא התקשר אליי, היה שיח מאוד לא נעים עם טונים גבוהים. אמרתי לנתניהו זו החלטתי סופית בראשון אעלה לוועדת מינויים. ברגע ששמעתי צעקות הבנתי שהיא לידו בשיחה, אחרי שהוא חזר נפגשנו זה כבר היה על מי מנוחות".
השר לשעבר נשאל אם התרשם ששרה נתניהו נמצאת ליד ראש הממשלה כשהוא צועק לעומת שיח בצורה אחרת והשיב: "לגמרי". לאחר מכן סיפר: "יצא לי לשמוע את צעקות שרה נתניהו, כולל הפעלת הבית, הלשכה ויחס העובדים בלשכה. זה מעבר לשכל הישרר שנתניהו לידה היה מתנהג בצורה מסוימת, מול ארבע עיניים שאלה טונים אחרים".
הדיון היום מתקיים בתביעה שהוגשה בעקבות עדות מצולמת של ארצי, שעלתה ליוטיוב במרץ 2021. מנכ"ל מכון הייצוא לשעבר סיפר כי עו"ד שמרון חשף בפניו ב-1999 הסכם סודי בן 15 עמודים שבו נתניהו התחייב לכאורה בפני רעייתו שרה להיכנסה לדיוניים סודיים ביותר ושמינויי הרמטכ"ל וראש המוסד יועברו לאישורה. בנוסף, נטען כי בהסכם נתניהו התחייב שרעייתו תתלווה אליו תמיד לביקורים בחו"ל של יותר מלילה אחד.

עו"ד שמרון, שמיוצג על ידי שאול שמרון, טען כי דבריו של ארצי מופרכים מן היסוד, והחליט לתבוע את ארצי בסכום של 420 אלף שקלים. ארצי טען בכתב ההגנה באמצעות עו"ד ליעד ורצהיזר כי שמו הטוב ויושרו בפרט הם ללא רבב ושהוא דובר אמת.
בדיון הקודם עלו שורת עדים שסיפרו על מעורבותה של הגברת נתניהו לכאורה בעניינים של ניהול המדינה. אלוף (במיל') גיא צור, לשעבר מפקד זרוע היבשה ומועמד לתפקיד המזכיר הצבאי של נתניהו, סיפר לעורכת דינו של ארצי כי ב-2012 עבר "ריאיון" ממושך אצל רעייתו של ראש הממשלה שרה. "ביום שישי הראשון של השבוע הראשון של מבצע 'עמוד ענן' התקשרו מלשכת הרמטכ"ל שאגיע לריאיון אצל ראש הממשלה. ראיתי בתקשורת שהוא נפגש עם המטה הכללי והקבינט בקריה", העיד צור.
3 צפייה בגלריה
שאול שמרון מייצג את דוד שמרון
שאול שמרון מייצג את דוד שמרון
עו"ד שאול שמרון ועו"ד ליעד ורצהיזר
(צילום: גלעד מורג)
"התקשרתי למזכירה לשאול אם להגיע לקריה, אמרו לי 'לא, להגיע לבלפור'. הגעתי לבלפור לפגישה. ראש הממשלה הגיע, התיישב, שאל אותי שאלה אחת ואז נכנסה הגברת נתניהו. הוא יצא לשיחת טלפון דחופה, הגברת התיישבה ושוחחה איתי כ-45 דקות. הרגשתי שרואיינתי על ידה. ראש הממשלה לא עשה את הריאיון", הוסיף צור בעדותו.
גם שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה יעלון והשרה לשעבר איילת שקד העידו. אודליה כרמון, לשעבר יועצת קשרי החוץ של ראש הממשלה נתניהו, העידה על מידת המעורבות של רעייתו: "מוחלטת. כל דבר היה צריך לעדכן ולפרט ולהסביר 'מדוע ככה' ו'מדוע ככה'. הייתה מקבלת את הלו"ז".