אחרי איטום ביתו של המחבל חיירי עלקם שרצח שבעה בני אדם בירושלים, הממשלה החליטה היום (ראשון) בתום דיון ארוך לאטום גם את בית המחבל מוחמד עליוואת בן ה-13, תושב סילוואן, שביצע את הפיגוע ליד עיר דוד. ההחלטה התקבלה חרף הסתייגויות של היועצים המשפטיים, שלפיה צעד כזה לא היה נהוג עד כה מכיוון שהמחבל "רק" פצע ולא רצח.
השרים מצידם התעקשו על איטום הבית באופן מיידי, ובסופו של דבר הממשלה אישרה את האיטום. במקביל, תקיים הממשלה דיון נרחב על המדיניות, ותקבע קריטריונים בעניינם של מחבלים שלא מימשו את כוונתם לרצוח. אולם, בשל הפיגוע ליד עיר דוד, החליטה הממשלה שבמקרה הנוכחי ייאטם הבית וראש השב"כ התבקש להכין חוות דעת בנושא. ההחלטה, עם זאת, עדיין הפיכה.
4 צפייה בגלריה
מוחמד עליוואת
מוחמד עליוואת
ביתו בסילוואן ייאטם. מוחמד עליוואת בן ה-13
4 צפייה בגלריה
תיעוד הפיגוע בעיר דוד
תיעוד הפיגוע בעיר דוד
עליוואת בתיעוד מפיגוע הירי, אתמול
אחרי פרסום ההחלטה טען השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי מדובר בפעם הראשונה שייאטם בית מחבל שלא הצליח לרצוח - אך בפועל התקבלה לפחות החלטה דומה בעבר, כשנאטם חדר בבית המחבל שניסה להתנקש ביהודה גליק. במקרה של עליוואת בן ה-13 מדובר בהחלטה פרטית ייחודית, והיו גם נסיבות מקלות כמו העובדה שביתו נבנה בבנייה לא חוקית, והוא פצע בצורה חמורה את מי שניסה לרצוח.
גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, התנגד לקבלת החלטה גורפת לאיטום בתי מחבלים ללא קיום דיון, ושמיעת גורמי האכיפה ושירותי הביטחון. הוויכוחים נעו במנעד של בין מי שחושבים שעצם הכוונה לרצוח יהודים גם מבלי לפצוע מצדיקה הרס בית, לבין הצעות שרים לאטום בתים של מחבלים שפצעו קשה או רצחו. בסופו של דבר, ההחלטה עברה פה אחד.
בדיון היום ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את השב"כ להביא באופן מיידי חוות דעת בעניין ביצוע צעדים מרתיעים כלפי בני משפחות מחבלים שהביעו תמיכה בטרור, וביקש ממלא מקום שר הפנים מיכאל מלכיאלי ומהיועמ"שית גלי בהרב-מיארה, להגיש הצעת חוק ממשלתית לעניין שלילת תושבות ואזרחות ממחבלים.
בנוסף, רה"מ ביקש משר הכלכלה ניר ברקת והיועמ"שית להכין תזכיר חוק למתן אפשרות לפטר מיידית עובדים שתמכו בטרור. נתניהו אמר בדיון שאפקט הזמן במניעה הוא קריטי, ועל כן צריכים לתת את המענה לעניין תוך שבוע, ולא תוך שבועיים כפי שרצו בייעוץ המשפטי, במל"ל ובמשרד הביטחון. שר הביטחון יואב גלנט לא השתתף בדיון על איטום הבית.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בהצהרה בבית החולים שערי צדק לאחר הפיגועים בירושלים
איתמר בן גביר בהצהרה בבית החולים שערי צדק לאחר הפיגועים בירושלים
התעקש על שינוי המדיניות וניהל ויכוח עם נציגי הייעוץ המשפטי. בן גביר
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו הנחה לבצע צעדים מרתיעים כלפי בני משפחות מחבלים שהביעו תמיכה בטרור. ישיבת הממשלה, הבוקר
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בדיון עצמו, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ניהל ויכוחים קשים עם נציגי הייעוץ המשפטי, ואף הרים את קולו. הממשלה הסמיכה את בן גביר והיועמ"שית לתת חוות דעת בנושא של ביטול אזרחות ותושבות של משפחות מחבלים וגירושם. כמו כן, דובר על ביטול הטבות למשפחות מחבלים כמו ביטוח לאומי. השר ברקת הציע לאמץ מודל שפותח בתקופתו כראש העיר ירושלים, שמספר גופי אכיפה טיפלו במקומות בעייתים על מנת למנוע פיגועי יחידים.
כאמור, כוחות המשטרה יחד עם לוחמי מג"ב וצה"ל אטמו הלילה את ביתו של המחבל חיירי עלקם, שרצח שבעה בני אדם בערב שבת בשכונת נווה יעקב בירושלים, לאחר דיון פומבי שהתנהל בין השר בן גביר ליועמ"שית בהרב-מיארה. בן גביר תקף גם בישיבת הקבינט אתמול את היועמ"שית, וטען ששב"כ וצה"ל נרתמו לנושא אטימת הבית בהקדם. "בשעה 08:00 הבאנו לייעוץ המשפטי את החומר שהיה מוכן לחתימה, לא הייתה סיבה לא לאשר את זה אז ולגמור את העסק. התכנון היה לעשות את זה לכל המאוחר בשבת בבוקר", אמר.
שר המשפטים יריב לוין טען אתמול כי מערכת המשפט "לא מבינה את ממד הזמן", ושאם לא תהיה פעולה מהירה הדבר עלול לעלות בהמשך במבצע צבאי. היועמ"שית, מנגד, הבהירה כי בניגוד לטענות הביאו לה את חוות הדעת המשלימה רק בערב, סמוך לצאת השבת. "ביקשתם השלמות", טען בן גביר. "לא הייתם צריכים יותר מחוות הדעת ב-08:00 בבוקר, עם המלצת שב"כ ואלוף פיקוד".