1 צפייה בגלריה
מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח
ארכיון
(צילום: AFP)
הצד השמאלי של מפת הממשלה נמצא בסחרור בימים האחרונים. כמה דברים מסעירים שם את השטח, והבולטים שבהם אלו הפרסומים על אודות אישורי הבנייה בהתנחלויות ביהודה ושומרון. חברי הכנסת של מרצ והעבודה משגרים אמירות חריפות וקוראים לבני גנץ ולנפתלי בנט לעצור את תוכניות הבנייה, בטענה שבהסכמים הקואליציוניים הוחלט שיש לשמור על הסטטוס-קוו. אלא ששמירה על הסטטוס-קוו אינה אומרת שצריך להקפיא את הבנייה.
שנים ארוכות שההתיישבות ביהודה ושומרון נאבקת על כל יחידת דיור. קצב הבנייה בהתנחלויות מתפתח בחוסר הלימה לריבוי התושבים. יחד עם זאת, בהיעדר החלטה מדינית או מתווה להסכם שלום ובחירה בפועל במדיניות של "ניהול הסכסוך", האוכלוסייה שמעבר לקו הירוק חייבת לקבל מענה. גם בהיבט התשתיות וגם בהיבט הדיור.
תוכניות הבנייה שאושרו אתמול (יום ד') בוועדת התכנון העליונה במינהל האזרחי הן משמעותיות. תוכניות ביישובים שבהם יש בתי רפאים שלא אוכלסו הוצאו מסדר היום ובמקומן נכנסו תוכניות שתורמות לגידול הטבעי של אותו יישוב. ועדיין מדובר על תוכניות שמאושרות אחרי זמן רב של המתנה.
ח"כ מוסי רז הוא אחד הבודדים שמבקר בשטח ומציג עמדה עקבית בנוגע לבנייה בהתנחלויות, אבל גם הוא יודע שהעובדה שהממשלה הצהירה שלא תתעסק בסכסוך לא אומרת שתהיה הקפאה
בחברון, לדוגמה, החלו לבנות אחרי כמעט 20 שנה. בעלי אישרו 628 יחידות דיור, אחרי שבעשר השנים האחרונות נבנו ביישוב 140 יחידות דיור בלבד. לפי אנשי עלי, בכל שנה מגיעות יותר מ-100 משפחות לבדוק את היישוב במטרה לגור בו. המצב כך גם במקומות נוספים.
מלבד העובדה שכל יחידת דיור ביהודה ושומרון מדווחת לפחות ארבע פעמים בתקשורת, בשלבי האישור השונים, אישורי הבנייה לא נותנים מענה לאוכלוסייה הקיימת. אגב, לראשונה מזה שנים ארוכות אושרה בנייה יחסית משמעותית גם לפלסטינים בשטחי C וגם הלבנה של כפר בדואי שנמצא בדרום ונאבק משפטית שנים על קיומו. יש אוכלוסייה מעבר לקו הירוק, ועל רקע קיפאון במשא ומתן מול הפלסטינים יש לתת מענה לאזרח ביישוב ובכפר.
אלישע בן קימון אלישע בן קימון צילום: אבי מועלם
ח"כ מוסי רז תקף ואמר כי "אישורי הבנייה ליותר מ-3,000 דירות בהתנחלויות שבשטחים הכבושים שניתנו הם 3,000 יריקות בפרצוף של מאות אלפי אנשי המחאה הנפלאים שמחו מדי שבוע כדי להפיל את ממשלת נתניהו ולהביא לשינוי".
ח"כ רז הוא אחד הבודדים שמבקר בשטח ומציג עמדה עקבית בנוגע לבנייה בהתנחלויות, אבל גם הוא יודע שהעובדה שהממשלה הצהירה שלא תתעסק בסכסוך לא אומרת שתהיה הקפאה.
  • אלישע בן קימון הוא כתב יהודה ושומרון של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com