שר העבודה והרווחה מאיר כהן (יש עתיד) משוכנע שלמרות החריקות בקואליציה, תקציב המדינה יאושר בשבוע הבא בכנסת: "אני לא מוטרד, אני יושב בישיבות הממשלה, בתוך צוותי העבודה ויש פער גדול בין מה שיוצא לתקשורת לבין המכנה המשותף שמניע את כולנו כחברי ממשלה וקואליציה, וזה להביא את התקציב. אני משוכנע שהתקציב יעבור", אמר הבוקר (יום ג') השר כהן בריאיון לאולפן ynet.
לקראת הרגע המכונן של הקואליציה השברירית, באים לידי ביטוי הניגודים האידיאולוגיים בין ימין לשמאל ואפילו מתחדדים פערים בתוך הגושים. "יש קושי גדול מאוד ואת זה אנחנו לא יכולים ולא רוצים להסתיר", אמר השר כהן בהתייחסו למחלוקות בין מרכיבי הממשלה. "לפני כמה חודשים אף אחד מאיתנו לא האמין שתקום ממשלה כזאת, וכן, קמה ממשלה עם צבעים שונים".
כהן אמר עוד: "בשבוע הבא נתחיל בהצבעות על התקציב ולכן יש באמת תחושה שכל אחד מושך לכיוון שלו. בסופו של דבר, כשאתה יוצא מישיבת הממשלה ביום ראשון, מסתכל על השרים ומדבר איתם, ברור שהתקציב הזה יעבור. אני מבקש מכם - אל תעמדו עם סטופר ותקצבו את זמננו. הממשלה הזאת תאריך זמן".
- אנחנו שומעים את האיומים של מרצ, את הדברים שאומרים בכחול לבן על השרה מרב מיכאלי. זו לא בדיוק התמונה היפה הזאת שאתה מנסה לצייר. "אני לא מנסה להציג אידיליה. ניסיתי להגיד שיש מכנה משותף וזה מדינת ישראל. לכל שר ברור מה המשימה שיש לפניו והוא צריך לבצע אותה וכמה שיותר טוב. בסופו של דבר, זו הפעם הראשונה שהממשלה מתעסקת עם נושא האקלים ומקדישה לכך מיליארד שקלים, אנחנו הולכים לטפל במטרו וזאת משימה הרבה יותר חשובה ממה אמרה השרה או לא אמרה.
"בנושא הרווחה יש עוד מיליארד שקלים לילדים הנכים, יש עוד טיפולים בילדים אוטיסטים, יש עוד טיפול בקשישים. לכן, מעבר לאמירות ומעבר לוויכוחים ולחריקות, כל שר מבין את המשימה שלו. יחליטו שמפרקים את זה? אנחנו ביש עתיד נמצאים שם כדי לשמור על הממשלה הזאת, נעשה הכול כדי שהיא תישמר כי אני חושב שהאלטרנטיבה היא פחות טובה".
- אתם על תקן "המבוגר האחראי"? "אני חושב שכל המפלגות הן 'מבוגרות'. אבל כן, בגלל שאנחנו המפלגה הגדולה ביותר, אז אנחנו מוצאים את עצמנו די מפשרים ודי מסבירים, ואני חייב להגיד שאנחנו לא נתקלים באגוזים קשים. יש הרבה יותר שיח בתוך הממשלה הזאת מממשלות אחרות שחשבנו שהן צבועות בצבע אחד. אנחנו מתווכחים, אבל שומרים אחד על כבודו של השני".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ובני גנץ
מרב מיכאלי ובני גנץ
השרים מיכאלי וגנץ. "האמירה שלה מיותרת"
(צילום: קובי קואנקס)
שרת התחבורה מיכאלי אמרה אתמול בהתייחסה להכרזה על שישה מוסדות פלסטיניים כארגוני טרור כי היא "גרמה נזק גדול לישראל". בכחול לבן בראשותו של שר הביטחון בני גנץ הגיבו בחריפות וציינו בתגובה לדברי השרה מיכאלי "שלא תפריע בטיפול ברור". בהתייחסו לעימות אמר השר כהן: "אני חושב שזו אמירה מיותרת. כל שר ובוודאי גם השרה מיכאלי, יכולים להגיד ככל העולה על רוחם בגבולות הגזרה. אין אף אחד שמנוע מלדבר על טרור, ואין שום אמירה שחס וחלילה יכולים לשייך אותה להפרעה בטיפול בטרור.
"זאת הייתה אמירה מיותרת, לא היה צריך להגיד אותה. אבל בסדר, האמירה הזו נאמרה. היא לא תסכן את שלמותה של הממשלה, זה מה שאני מנסה להגיד. כלומר, אל תיקחו את האמירות האלה שהן לגיטימיות ולעיתים מביאות אותנו לקיצון, ותחשבו שאוטוטו מתפרקת הממשלה".
3 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד העבודה והרווחה
טקס חילופי שרים במשרד העבודה והרווחה
"כל המפלגות הן 'מבוגרות'". השר כהן
(צילום: מתן רייזמן, לע"מ)
- מה שכן עלול לפרק את הממשלה זה מועד החלפת ראש הממשלה. אנחנו שומעים את השרה איילת שקד לא מסוגלת לדבר על כך בקולה. אתה בטוח שבאמת הרוטציה תתקיים? "אני משוכנע שהרוטציה תתקיים, והשרה שקד תהיה שרת המשפטים. אסור לנו למהר בפרשנות לקראת מה יהיה עוד שנתיים. אם הממשלה הזאת תתחזק יותר אחרי התקציב, אני משוכנע שגם הרוטציה תהיה ויאיר לפיד יהיה ראש ממשלה. להגיד שזה במאת האחוזים? אנחנו כולנו חיים במערכת החיים הפוליטית במדינת ישראל, זאת מערכת שחיה ונושמת ודברים יכולים להשתנות".
- בצד השני, אולי בגלל הלחץ מהעברת התקציב, נתניהו בהתבטאויות חריפות נגד שקד. "השיח הוא מאוד קשה, הוא הופך את מליאת הכנסת למקום שקשה לחיות בו. לעולם לא העזתי להגיד לראש ממשלה, ושיהיה שונה ממני בכל דעותיי, 'לך, לך, לך' בצעקות. אני חושב שצריך לכבד ראש ממשלה כמו שצריך לכבד כל מנהיג. אני רואה באופוזיציה תופעות מאוד קשות, אך יחד עם זה אני רואה שהאופוזיציה הזאת הולכת ומתפרקת כי בסופו של דבר אנחנו מעבירים את ההצבעות. אנחנו נעביר גם את התקציב.
"כשמכבים את המצלמות יש שיח אחר ואפילו שיח משתף. אתמול הייתי אצל ח"כ אורלי לוי בשדולת הדיור הציבורי. באתי כשר הרווחה ונהניתי מכל רגע ושיתופי הפעולה הם נהדרים. יחד עם זאת, אי אפשר להמשיך עם ההתבטאויות הקשות. צריך שוועדת האתיקה תקום כמה שיותר מהר ותרגיע את המצב.
"אני גם מציע לנתניהו להפסיק עם השיסוי. מנסים לעשות ריפוי, תהיה אתה חלק מזה. לגיטימי לנסות להחליף אותנו ולגיטימי לעשות 1,001 ארגונים כאלה ואחרים פוליטיים. אבל לא לצאת נגד האנשים, ולא לצאת נגד השרות, כי בסופו של דבר זה קולגות. תצא נגד האג'נדה, תגיד שאנחנו לא טובים. אבל בין זה לבין לנהל קבוצה שכל הזמן צועקת ומתבטאת בחריפות נגד אנשים בקואליציה ונגד ראש הממשלה, זה מיותר".

גם יו"ר ועדת הכנסת ח"כ ניר אורבך (ימינה) התייחס לחריקות בקואליציה. "הממשלה הזו היא כרגע הדבר הכי טוב לעם ישראל, אנחנו מתמקדים בעבודה השוטפת של העברת התקציב", אמר אורבך. "נכנסנו לקואליציה מתוך ידיעה שזו קואליציה מורכבת עם קצוות אידיאולוגיים, ואני לא מצפה מאף אחד שישנה את האידיאולוגיה שלו כמו שאני לא מתכוון לשנות את האידיאולוגיה שלי.
"בסופו של דבר אנחנו כרגע מתמקדים בדבר המשותף לכולנו - העברת התקציב. אנחנו משתפים פעולה, לדוגמה אני משתף פעולה גם עם יו"ר סיעת מרצ וגם עם יו"ר סיעת העבודה רם שפע על הנושא של הגברת התקציב לתנועות הנוער, הגברת התקציב לגרעינים המשימתיים. הוויכוחים האידיאולוגיים יישארו, למדתי גם ברמה האישית להתעלם מרעשי הרקע ומכל מיני קמפיינים".
3 צפייה בגלריה
מאחז אביתר בשומרון
מאחז אביתר בשומרון
"המתווה יימשך, אביתר יקום"
(צילום: עמית שאבי)
על הדיווח שלפיו השרה מיכאלי אמרה לראש הממשלה נפתלי בנט כי המאחז אביתר בשומרון "לא יקום", אמר ח"כ אורבך: "בקואליציה הזאת יש דברים שלא נוחים לנו כמו ההליכה של סיעת מרצ לאבו מאזן. בלענו רוק וממשיכים הלאה. את הסאגה של אביתר כבר עברנו, הרי היה ויכוח שהוכרע בזה שמזכיר הממשלה חתם על הסכם. ההסכם הזה ממומש, אני מניח שאלה דברים שבצד השמאלי של הקואליציה מרוצים ממנו. מתווה אביתר יימשך, אביתר יקום, ואני מניח שהממשלה לא תיפול על זה".
- תרצה אולי לומר משהו ליו"ר האופוזיציה נתניהו על הצורה שבו התייחס אתמול לחברתך השרה איילת שקד? "אני חושב שהגיע הזמן של כולנו להתקדם קדימה, ההתייחסויות לממשלות הקודמות וגם למי שעמד בראשה לא מקדמות אותנו. שלושה חודשים התעסקתי במגננות, עכשיו הגיע הזמן לצאת ליוזמות. זה סגנון של קמפיין, שאגב הוא כבר עוד מלפני כינון הממשלה. אני חושב שהגיע הזמן להתעלם ממנו ולאמץ סגנונות אחרים. אנחנו כרגע מתמקדים במהות, מתמקדים במה שהממשלה הזאת צריכה לעשות".