עסקת החטופים עדיין תקועה ובישראל ממתינים לתשובת חמאס שמתעכבת, ובינתיים מתרבים הלחצים על נתניהו והממשלה: חלק מהמפגינים דורשים לבצע מיד עסקה ולשחרר את החטופים ואחרים דורשים להיכנס לרפיח ולהמשיך בלחץ הצבאי על חמאס.

ג'ון פולין, אביו של הירש גולדברג פולין, שחטוף בעזה ושאות חיים נראה ממנו לאחרונה, הפגין אמש (שבת) בעד העסקה, והוא אומר ל-ynet כי "כולם פה משחקים משחק. זה כולל את ממשלת ישראל, את חמאס, את ארה"ב, ואת כל השחקנים במו"מ, אז אני מנסה לא לשים לב לכל השמועות. אני ממשיך ללחוץ על הגז, להגיע לעסקה. אם זה בסוף ישראל שסוגרת את העסקה, מעולה. אם זה גורם אחר, אנחנו בעד עסקה להחזרת כל החטופים כמה שיותר מהר, וכל היתר אנחנו אומרים שנטפל בעתיד. אני מנסה להימנע מכל הרעש ברקע".
אתה מצליח להבין אבל את העמדה הזאת שאומרת: ישראל לא מוכנה לוותר על העקרון שבו היא לא סיימה את המלחמה בעצם? "אני מבין את הכל כחלק ממו"מ וכחלק מהפוליטיקה, לצערי הרב. אני מקווה שאנחנו בשלב או במקום, בעיתוי, שאנחנו כולנו מבינים שחייבים להחזיר את כל החטופים. אי אפשר להתחיל תהליך שיקום בלי להחזיר את כל החטופים. אז אני מקווה שכל השמועות וכל הנרטיב של עצירת המלחמה, זה חלק מהמו"מ, שנגיע היום באמת לעסקה להחזיר את החטופים. אני חושב שאפשר לעשות את זה. אפשר להגיע לזה".
אבל אתה מרגיש שכן מערבבים פה פוליטיקה, אולי על הגב של החטופים? "לצערי, אין ספק שזה מה שקורה. אנחנו שומעים מה אומרים הבן גבירים והסמוטריצ'ים וכולם ואנחנו יודעים שביבי צריך להגיב לזה ואנחנו שומעים גם שיאיר לפיד מוכן להיות גיבוי לממשלה. אין ספק שאנחנו באמצע משחק פוליטיקה, אנחנו כולנו, כל משפחות החטופים, כל החטופים עצמם, אנחנו חלק מהמשחק, ואני רק מקווה שנוכל להמשיך לעסקה למרות כל המשחק הפוליטי".
יש טענה בקרב חלק מהציבור שאומרת שרה"מ נתניהו מכשיל עסקה במתכוון. אתה שותף לטענה הזאת? "אנחנו שומעים כמשפחות החטופים הרבה על המחיר, ומה אנחנו עושים ורעש ברחובות, ומה משפיע על המחיר. אני אומר כמה דברים, אני אומר שזה לא עלינו, על משפחות החטופים, לקבוע את המחיר. ב' אני אומר שמשפחות חטופים כולנו במצב של ייאוש. 212 יום שאנחנו עובדים במאבק הזה להחזיר את היקירים שלנו, כל משפחה צריכה להגיב איך שהיא חושבת שמתאים למשפחה שלו או שלה. אז אני שומע את כל זה, אני מבין את כל זה, זה לא עלינו. זה לא על משפחות החטופים לקבוע את המחיר ואת התנאים, אנחנו כהורים, כבנים ובנות ואחים ואחיות, רק רוצים דבר אחד, להחזיר את החטופים שלנו היום. כל היתר זה לא עלינו".
היית אתמול במחאה בירושלים, מה היו התחושות? אני הולך לעצרות כדי להרים את הקול למען החטופים, למען עסקה להחזרת כל החטופים. בגלל זה אני הולך. אני לא יודע מה היה אחרי. אני השתתפתי בחלק של העצרת עצמה, אני הלכתי משם הביתה, הייתי בחלק של הצעדה כי זה היה בדרך הביתה בשבילי. אבל אם היה משהו שוב, עם המשטרה, אני לא יודע מה היה, אני לא השתתפתי בזה".
אתה חוזר ואומר כל הזמן עסקה שתחזיר את כל החטופים, אבל ברור שהעסקה שעל הפרק לא מחזירה את כל החטופים אלא את חלקם הקטן, אז איך זה מסתדר? "זה חלק מהבעיה, אני חושב שאתה טועה, אני לא יודע. אני לא משתתף במו"מ. אני מבין שהעסקה כוללת את כל החטופים, בשניים או בשלושה שלבים, אבל שהעסקה כוללת את כל החטופים. כך אנחנו מבינים מבכירים בארה"ב. אני לא יודע בסוף מה נכון ומה לא נכון, אבל אני נכנס לכל הסיפור הזה בהבנה שאנחנו מדברים על עסקה כוללת בשלבים, לצערי, אבל עסקה שכוללת את כל החטופים, גם מי שנשאר בחיים וגם מי שלצערי אינם בחיים".
1 צפייה בגלריה
הרש גולדברג-פולין
הרש גולדברג-פולין
הירש גולדברג-פולין. "אי אפשר שיקום בלי להחזיר את החטופים"
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
אמרנו קודם שהפגנת במחאה בירושלים, לא רחוק משם גם בכניסה לירושלים היו אתמול משפחות שכולות שהפגינו ואמרו: תשמעו, אין מנדט לרה"מ להיכנע לחמאס. כלומר הפגינו לכאורה נגד העסקה הזאת. איך אתה מרגיש עם זה? "אני מבין את זה. אני מבין את כל השיקולים, כל העמדות. לא עליי להגיד למשפחה שכולה מה לחשוב, מה להגיד. אני שומע הרבה שיש כאלה בממשלה שאומרים שאנחנו חייבים לעשות את זה, בגלל מי שנפל כבר בקרב, שזה לא יהיה לשווא. אני אומר, שוב, הדבר הכי חשוב והכי בידיים שלנו עכשיו, זה להחזיר את החטופים, אני לא רואה איך אנחנו כמשפחה, כעם, כעם הרחב של היהודים בעולם, איך אנחנו נוכל להתחיל תהליך שיקום בלי להחזיר את החטופים. אז מצידי זה צריך להיעשות ראשון, ואחר כך נטפל בכל היתר, איכשהו ומתישהו, אבל קודם כל חייבים את החטופים".