מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט האמריקני, צ'אק שומר, אמר הערב (יום רביעי) כי חברי סנאט דמוקרטים דנים בהצבת תנאים לסיוע האמריקני לישראל. ממשל ביידן, נזכיר, כבר עקף את הקונגרס פעמיים כדי לספק "סיוע חירום" לישראל, לאחר שנתקל בקשיים בעיקר מצד הרפובליקנים - וגם מצד חברי האגף הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית.
2 צפייה בגלריה
צ'אק שומר
צ'אק שומר
צ'אק שומר
(צילום: מוטי קמחי)
שומר, נציין, מתנגד להתניית הסיוע ואף השתתף מוקדם יותר היום במפגש עם משלחת משפחות תצפיתניות שנחטפו. מי שמוביל את המהלך בסנאט להטלת הגבלות על הסיוע הוא ברני סנדרס, אך הסיכויים של הצעתו לעבור נמוכים. יש כעשרה סנאטורים שתומכים בהתניית הסיוע, ועל אף שסיכויי ההצלחה שלהם נמוכים - מדובר בפגיעה תדמיתית קשה לישראל, שכן ארה"ב מתנה סיוע רק למדינות שעליהן היא לא סומכת.
חלק מהמחוקקים הדמוקרטים, בעיקר באגף הפרוגרסיבי שלה, הציעו בחודשים האחרונים להתנות את חבילת הסיוע לישראל - בסך 14.3 מיליארד דולר - בצעדים קונקרטיים מצידה להפחתת מספר האזרחים שנפגעים בעזה. עם זאת, התמיכה בישראל במפלגה הדמוקרטית עדיין גבוהה, ונהנית מרוב מוצק הן בבית הנבחרים והן בסנאט. גם הנשיא ג'ו ביידן, כך לפי דיווחים בעבר, מתנגד להתניית הסיוע.
ובעוד בצד הדמוקרטי ההתנגדות לסיוע נובעת מהחשש ממספר האזרחים ההרוגים, בצד הרפובליקני מערימים קשיים על העברת חבילת הסיוע המשותפת שגיבש ממשל ביידן לישראל ולאוקראינה - ומשתמשים בה כאמצעי לחץ על ביידן כדי להדק את הפיקוח על הגבול הדרומי של ארה"ב, שאלפי מהגרים מסתננים דרכו אליה מדי שבוע.
לנוכח הקשיים הללו הנשיא ביידן זימן אליו לפגישה את שומר, לצד יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני מייק ג'ונסון, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים האקים ג'פריס ומנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל. מהבית הלבן נמסר כי הפגישה נועדה כדי לדון "בחשיבות הקריטית של בקשתו המשלימה של ביידן לביטחון לאומי".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
גם הסיוע לאוקראינה נתקל בקשיים. ביידן
(צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
ביידן, נזכיר, ביקש 110 מיליארד דולר נוספים עבור הביטחון הלאומי וסיוע לישראל ולאוקראינה במלחמותיהן, ובשבועות האחרונים מתנהל על כך משא ומתן בין הרפובליקנים לדמוקרטים. בתוך התקציב הזה, מבקש ביידן 61.4 מיליארד דולר לאספקת נשק לאוקראינה ולחידוש המלאי האמריקני; 14.3 מיליארד דולר לישראל; ו-13.6 מיליארד דולר להגנה על הגבולות. החבילה כוללת כספים למטרות נוספות, כגון סיוע ביטחוני לטייוואן. לפי שעה, עיקר המחלוקת סובבת סביב הסיוע לאוקראינה - וגם דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי, הודה בכך.
בצל הקושי הזה, ממשל ביידן עקף את הקונגרס ב-30 בדצמבר כדי לספק סיוע בהול לישראל, כשמזכיר המדינה אנתוני בלינקן אישר למכור לה נשק וציוד צבאי בשווי 147.5 מיליון דולר. עוד קודם לכן, ב-9 בדצמבר, אישר בלינקן למכור לישראל קרוב ל-14,000 פגזי טנקים בעלות של יותר מ-106 מיליון דולר.
עקיפת הקונגרס התאפשרה באמצעות הכרזה על מצב חירום, שמאפשרת לממשל האמריקני למכור נשק למדינה זרה ללא צורך באישור הקונגרס. הכרזות שכאלה הן נדירות, ונענות במחאה של מחוקקים, אך לא חסרות תקדים. ג'ורג' בוש האב הכריז על מצב חירום במלחמת המפרץ, כדי לאפשר העברה מזורזת של נשק לסעודיה. ב-2019 מזכיר המדינה של הנשיא דאז דונלד טראמפ, מייק פומפאו, אישר למכור נשק בשווי 8.1 מיליארד דולר לסעודיה, איחוד האמירויות וירדן.