2 צפייה בגלריה
כיתוב: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסמכים ש נלקחו מאחוזת מאר א לאגו על השטיח באחוזה ו ברקע עמודים מתצהיר משרד המשפטים לבית המשפט
כיתוב: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסמכים ש נלקחו מאחוזת מאר א לאגו על השטיח באחוזה ו ברקע עמודים מתצהיר משרד המשפטים לבית המשפט
(צילום: רויטרס, AP)
חלק מהמסמכים המסווגים שמצא ה-FBI באחוזתו הפרטית של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ במאר-א-לאגו כללו מידע מודיעיני רגיש ביותר בנוגע לתוכנית הטילים של איראן ובנוגע לסין. כך דיווח הערב (שישי) העיתון "וושינגטון פוסט", מפי גורמים המעורבים בנושא. אם המידע יתגלה לאחרים, אמרו הגורמים, הדבר עלול לחשוף שיטות איסוף מודיעין שארה"ב רוצה להסתיר מהעולם.
לדברי הגורמים, לפחות אחד מהמסמכים שנתפסו על ידי ה-FBI מתאר את תוכנית הטילים של איראן. מסמכים אחרים תיארו עבודת מודיעין רגישה ביותר הנוגעת לסין. לפי מומחים, בחשיפה של מידע ספציפי במסמכים טמונים סיכונים רבים. אנשים המסייעים למאמצי המודיעין של ארה"ב עלולים להיות בסכנה, ושיטות האיסוף עלולות להיפגע. בנוסף, מדינות אחרות או יריבות של ארה"ב עלולות להגיב נגד האמריקנים על פעולות שנקטו בסתר.
2 צפייה בגלריה
אחוזת מאר א-לאגו של דונלד טראמפ בפלורידה
אחוזת מאר א-לאגו של דונלד טראמפ בפלורידה
מידע מסווג על תוכנית הטילים של איראן הוחזק כאן. אחוזת מאר א-לאגו
(צילום: רויטרס)
בצו שאישר את החיפוש בביתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ נכתב כי סוכני ה-FBI מחפשים מסמכים שהוחזקו באחוזתו בניגוד לחוק הריגול. לפי הגורמים ששוחחו עם "וושינגטון פוסט", המסמכים הסודיים על איראן וסין נחשבים לרגישים ביותר שה-FBI שם עליהם את ידיו עד כה בפרשה, שבה נחקרים טראמפ ויועציו בגין "טיפול לא נכון" במידע מסווג.
החומרים הרגישים, נזכיר, נמצאו בחיפוש על ידי ה-FBI באחוזתו של טראמפ בתחילת חודש אוגוסט האחרון, שבו נתפסו כ-13 אלף מסמכים, 103 מהם מסווגים ו-18 מהם סודיים ביותר, כך לפי מסמכי בית המשפט.

בשבוע שעבר דיווחו כלי תקשורת בארה"ב על התפתחות שעשויה להתברר כמשמעותית למדי ב"פרשת המסמכים המסווגים". לפי הדיווחים, אחד מעוזריו לשעבר של טראמפ העיד בפני הבולשת הפדרלית, ה-FBI, כי טראמפ הורה לו להעביר ארגזי מסמכים מחדר אחסון באחוזתו מאר א-לאגו שבפלורידה אל מעונו האישי באחוזה.
העוזר לשעבר העיד כי טראמפ הורה לעשות זאת אחרי שקיבל בחודש מאי האחרון צו משפטי שדרש ממנו להחזיר את המסמכים הממשלתיים שלקח מהבית הלבן בתום כהונתו. על פי הדיווחים, העדות מגובה בצילומי אבטחה מהאחוזה, שמראים כי אחד מאנשי הנשיא לשעבר אכן העביר ארגזי מסמכים מחדר האחסון למעון הפרטי של טראמפ בתוך מאר א-לאגו, מתחם גדול למדי שמשמש כמועדון יוקרתי ללקוחות אמידים.
במוקד הפרשה, נזכיר, עומד החשד שלפיו טראמפ החזיק באופן לא-חוקי מסמכים מסווגים שלקח מהבית הלבן אל אחוזתו – חלקם כאלו שסווגו כסודיים ביותר ואף הכילו מידע על מקורות מודיעיניים. לפי הדיווחים, שהתפרסמו בין היתר בוושינגטון פוסט וב-CNN, העדות החדשה שנחשפה עשויה לחזק מאוד חשד נוסף נגד הנשיא ואנשיו – שלפיו הם ניסו להסתיר את המסמכים אחרי שהארכיון הלאומי וה-FBI החלו במאמציהם להחזירם. המאמצים הללו החלו כבר בשנה שעברה, ובינואר השנה טראמפ החזיר 15 ארגזי מסמכים – שבהם נמצאו 184 מסמכים מסווגים – אבל לא את כל אלו שהיו ברשותו.

ועדת החקירה למהומות הקפיטול זימנה את טראמפ

בתוך כך, ועדת בית הנבחרים החוקרת את מהומות הקפיטול בינואר 2020 הודיעה כי שלחה רשמית זימון לנשיא לשעבר טראמפ כדי שיבוא להעיד בפניה. "הוא הדמות המרכזית בתוכנית הרב-שלבית לביטול התוצאות של בחירות 2020", הסבירה הוועדה.
הוועדה שלחה את הזימון כדי לנסות לאלץ את טראמפ להגיע למסור הצהרה בשבועה ולספק מסמכים, אך לא ברור אם הוא ייענה לזימון. בהודעה ששלחה לו דורשת הוועדה מהנשיא לשעבר להעביר מסמכים עד 4 בנובמבר ולהופיע פיזית או וירטואלית ל"יום אחד או יותר של עדות, החל מ-14 בנובמבר".
"אנו מכירים בכך שזימון לנשיא לשעבר הוא פעולה משמעותית והיסטורית", כתבו יו"ר הוועדה וסגניתו, "איננו מתייחסים לפעולה זו בקלות ראש".