כלי תקשורת בארה"ב דיווחו הלילה (בין רביעי לחמישי) על התפתחות שעשויה להתברר כמשמעותית למדי ב"פרשת המסמכים המסווגים" שבה מסובך הנשיא לשעבר דונלד טראמפ: לפי הדיווחים אחד מעוזריו לשעבר העיד בפני הבולשת הפדרלית, ה-FBI, כי טראמפ הורה לו להעביר ארגזי מסמכים מחדר אחסון באחוזתו מאר א-לאגו שבפלורידה אל מעונו האישי באחוזה.

4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
טראמפ. מסובך בשלל צרות משפטיות
(צילום: AFP)
העוזר לשעבר העיד כי טראמפ הורה לעשות זאת אחרי שקיבל בחודש מאי האחרון צו משפטי שדרש ממנו להחזיר את המסמכים הממשלתיים שלקח מהבית הלבן בתום כהונתו. על פי הדיווחים העדות מגובה בצילומי אבטחה מהאחוזה, שמראים כי אחד מאנשי הנשיא לשעבר אכן העביר ארגזי מסמכים מחדר האחסון למעון הפרטי של טראמפ בתוך מאר א-לאגו, מתחם גדול למדי שמשמש כמועדון יוקרתי ללקוחות אמידים.
במוקד הפרשה, נזכיר, עומד החשד שלפיו טראמפ החזיק באופן לא-חוקי מסמכים מסווגים שלקח מהבית הלבן אל אחוזתו – חלקם כאלו שסווגו כסודיים ביותר ואף הכילו מידע על מקורות מודיעיניים. במסגרת החקירה ערכו לפני חודשיים סוכני ה-FBI פשיטה חסרת תקדים על אחוזת מאר א-לאגו ותפסו שם כ-11,000 מסמכים ממשלתיים – בהם 100 מסמכים מסווגים. לפי "ניו יורק טיימס", שלושה מסמכים מסווגים נתפסו גם בתוך משרדו האישי של טראמפ באחוזה.
על פי הדיווחים הלילה, שהתפרסמו בין היתר ב"וושינגטון פוסט" וב-CNN, העדות החדשה שנחשפה כעת עשויה לחזק מאוד חשד נוסף נגד הנשיא ואנשיו – ולפיו הם ניסו להסתיר את המסמכים אחרי שהארכיון הלאומי וה-FBI החלו במאמציהם להחזירם, מאמצים שכללו ניסיונות "דיפלומטיים" יותר לפני הפשיטה. המאמצים הללו החלו כבר בשנה שעברה, ובינואר השנה טראמפ החזיר 15 ארגזי מסמכים – שבהם נמצאו 184 מסמכים מסווגים – אבל לא את כל אלו שהיו ברשותו.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב משרד המשפטים מפרסם תמונה של מסמכים מסווגים ש נמצאו ב אחוזת דונלד טראמפ ב פלורידה חלקם עם הסיווג סודי ביותר יש חשד שהם הוסתרו מהחוקרים
ארה"ב משרד המשפטים מפרסם תמונה של מסמכים מסווגים ש נמצאו ב אחוזת דונלד טראמפ ב פלורידה חלקם עם הסיווג סודי ביותר יש חשד שהם הוסתרו מהחוקרים
מסמכים מסווגים שנמצאו במעונו של טראמפ בפשיטה באוגוסט. טראמפ ניסה להסתיר את חלקם?
(צילום: רויטרס)
חקירת ה-FBI נפתחה בחודש מאי, ובמסגרתה הוצא אותו צו שדרש את החזרת כלל המסמכים. ביוני האחרון הגיעו למאר א-לאגו חוקרים מטעם ה-FBI שקיבלו מעורכי דינו של טראמפ עוד 38 מסמכים מסווגים. עורכי הדין טענו אז שערכו חיפוש במתחם האחסון של האחוזה ולא מצאו מסמכים נוספים שסווגו כסודיים. באוגוסט האחרון מסר משרד המשפטים האמריקני כי לפני שעורכי הדין של טראמפ ערכו את אותו חיפוש במתחם האחסון, חלק מהמסמכים הוצאו משם בניסיון לשבש את החקירה – והעדות החדשה מסתמנת כראיה חשובה לביסוס החשד הזה.
על פי הדיווחים, העוזר לשעבר שהעיד כי טראמפ הורה להוציא את הארגזים מחדר האחסון הכחיש בחקירותיו הראשונות שטיפל בחומר מסווג או בארגזי מסמכים במסגרת עבודתו במאר א-לאגו. אבל בהמשך, אחרי שה-FBI השיג ראיות כלשהן, הוא שינה את גרסתו ואמר שטראמפ הורה לו להעביר את הארגזים. לא ברור אם הוא עצמו זה שתועד מוציא את המסמכים מחדר האחסון, אבל ב"ניו יורק טיימס" זיהו את האדם שצולם במצלמות האבטחה כאדם בשם וולט נאוטה, שעבד תחת טראמפ בבית הלבן והמשיך לעבוד עמו בתום כהונתו. ב"טיימס" ציינו בדיווח שלהם כי ב-FBI מאמינים כי גם כעת, אחרי הפשיטה באוגוסט, טראמפ טרם החזיר את כל המסמכים שלקח מהבית הלבן.
דיווח מעניין נוסף שצוין ב"טיימס" הוא שטראמפ נבר בעצמו בארגזי המסמכים, אחרי שהתבקש להחזירם על ידי הארכיון הלאומי. לפי הדיווח הוא עשה זאת בדצמבר 2021, זמן קצר לפני ש-15 הארגזים הראשונים הוחזרו כאמור לארכיון הלאומי בינואר השנה. אחד מעורכי דינו ייעץ אז לאנשי טראמפ להחזיר את כלל הארגזים מבלי לערוך בהם חיפוש, מחשש שחלק מהמסמכים מסווגים ולפיכך אין להם רשות להתבונן בהם, אבל טראמפ לא נשמע לעצתו.
4 צפייה בגלריה
אחוזת מאר א-לאגו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב פלורידה
אחוזת מאר א-לאגו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב פלורידה
אחוזת מאר א-לאגו בפלורידה. פשיטת ה-FBI שם, על בית של נשיא לשעבר, הייתה חסרת תקדים בהיסטוריה האמריקנית
(צילום: AP)
טראמפ עצמו מכחיש כי פעל בניגוד לחוק, וטען בין היתר כי הסיר את הסיווג הביטחוני של המסמכים – אם כי לא הציג לכך אף ראיה. הנשיא טוען שמדובר בחלק מ"ציד מכשפות פוליטי" נגדו, ודובר מטעמו מסר בתגובה לדיווחים הלילה כי ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן הופך את מערכת אכיפת החוק ל"נשק" נגד טראמפ. הדובר האשים כי משרד המשפטים מדליף לתקשורת "מידע מטעה ושגוי".
חקירת המסמכים המסווגים, נזכיר, היא רק אחת משלל הצרות המשפטיות שבהן מסובך הנשיא לשעבר. רק בחודש שעבר הרשויות בניו יורק תבעו אותו ואת בני משפחתו, בהליך אזרחי, בטענה להונאת ענק בשווי של 250 מיליון דולר. בתביעה נטען כי הם סיפקו הערכות מוטעות בנוגע לערכיהם של שורת נכסים, בהם בתי מלון ומגרשי גולף, על מנת לקבל הלוואות בתנאים טובים יותר או הטבות מס. במקביל, בהמשך החודש ייפתח משפט פלילי נגד החברה של הנשיא לשעבר, "ארגון טראמפ", באשמת הונאת מס.
4 צפייה בגלריה
אי. ג'ין קרול
אי. ג'ין קרול
אי. ג'ין קרול, שטוענת כי טראמפ תקף אותה מינית בשנות ה-90. הנשיא לשעבר יידרש להעיד בתביעה שלה
(צילום: AP)
נגד טראמפ מתנהלות גם כמה תביעות פרטיות, בהן זו של אחת מהנשים הטוענות לתקיפה מינית מצדו. אותה אישה, העיתונאית והפובליציסטית אי. ג'ין קרול, הגישה נגד טראמפ תביעת דיבה אחרי שהכחיש ב-2019 את הטענה שהשמיעה אז ולפיה אנס אותה בחדר הלבשה בחנות כלבו בניו יורק. היא לא נקבה בזמן מדויק לתקיפה המינית לכאורה, ולדבריה אירעה ב-1995 או ב-1996. קרול בת ה-78 טוענת כי טראמפ הכפיש את שמה כאשר הכחיש את טענותיה – הוא טען אז בין היתר שהיא "לא הטיפוס שלו". אמש ספג טראמפ מפלה בניסיונותיו לעכב את התביעה שהגישה: בית משפט בניו יורק דחה את דרישתו לדחות את עדותו בהליך המשפטי, והורה לו לעשות זאת ביום רביעי בשבוע הבא.