יום כואב במיוחד לקיבוץ שרבע מתושביו נחטפו או נרצחו בטבח ב-7 באוקטובר: בקיבוץ ניר עוז הודיעו כי אריה (זלמן) זלמנוביץ' שנחטף לעזה - נרצח. זלמנוביץ', בן 86, ממקימי קיבוץ ניר עוז, אב לשני בנים וסב לחמישה נכדים. הוא היה החטוף המבוגר ביותר בשבי חמאס.
שעה לאחר מכן הודיעו בניר עוז כי גם הגננת המיתולוגית של הקיבוץ מיה גורן (56), שהוגדרה כחטופה - נרצחה. בעלה, אבנר גורן, נרצח בטבח ב-7 באוקטובר. ילדיהם - אסיף, בר, גל ודקל - הפכו יתומים מאב ואם.
בניר עוז הודיעו גם כי רונן אנגל, שאשתו קרינה ושתי בנותיו יובל ומיקה חזרו מהשבי ביום שני האחרון, נרצח. רונן השאיר אחריו גם את הבן טום. הוא היה צלם, מתנדב במד"א וחובב אופנועים.
בשעות הערב, הודיע דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי כי גם משפחתו של אליהו (צ'רצ'יל) מרגלית (75), אביה של נילי ששוחררה אתמול משבי חמאס, עודכנה על מותו.

אריה היה "איש של ידיים מיובלות ובגדי עבודה"

לפני שבועיים פרסם ארגון הטרור סרטון שבו תועד זלמנוביץ', שנחטף מביתו מניר עוז ב-7 באוקטובר, וטען כי הוא "מת כתוצאה מהפצצות באזור".
4 צפייה בגלריה
אריה זלמנוביץ' נעדר
אריה זלמנוביץ' נעדר
אריה זלמנוביץ' ז"ל
בהפגנה בחיפה למען שחרור החטופים בחודש שעבר סיפר בנו בועז: "אבא שלי הוא לא אדם של מילים. הוא אדם של ידיים מיובלות ובגדי עבודה, והוא רואה את הקיבוץ כמשימת חייו".
הוא סיפר כי שוחח עם אביו בפעם האחרונה בשעה 9:26 בבוקר באותה שבת ארורה. בהודעת ניר עוז נאמר כי "אריה היה כל חייו איש אדמה אשר עסק בחקלאות ובגידולי שדה. איש ספר ובעל ידע רחב בנושאי היסטוריה וידיעת הארץ".

אמא מיה ואבא אבנר נרצחו בטבח

דקל גורן, בתם של מיה ואבנר, סיפרה בחודש שעבר כי באותו בוקר ב-7 באוקטובר הוריהם לא שהו יחדיו. אבנר נשאר בביתו, ואילו האמא מיה הייתה בבית הילדים שבו היא עובדת.
4 צפייה בגלריה
אבנר גורן ז״ל, אשתו מיה גורן חטופה
אבנר גורן ז״ל, אשתו מיה גורן חטופה
אבנר ומיה גורן. נרצחו
"אבא סיפר שמחבלים נכנסו הביתה", הוסיפה דקל, "הוא נאבק בהם בדלת הממ"ד, הם ניסו לפרוץ אותה. ב-10:42 הוא נראה לאחרונה בווטסאפ. השיחה האחרונה שלי עם אמא היא בערך ב-9:45. היא אמרה שנכנסו לבית הילדים מחבלים ושהיא מסתתרת מתחת למיטה. עשר דקות אחר כך היא הפסיקה לענות - והטלפון נותק", שחזר אחיה בר.
אף שהדירות של השניים צמודות, האחים נותרו נצורים בממ"ד מהרגע שנכנסו אליו, שומרים על דממה מוחלטת במשך שעות. בסביבות השעה 17:30 הגיע כוח צבאי לחלץ אותם. "יצאנו מהדירות והרחנו ריח שרוף, עשן כבד בכל הקיבוץ. ריכזו את כל המפונים במקלט באזור, ראינו שם אנשים פצועים עם כוויות רציניות משריפות", סיפר בר. "חיכינו לראות אם ההורים שלנו יגיעו, קיווינו שאולי הפסיקו לענות כי אין קליטה או שהסוללה שלהם נגמרה. עבר הזמן והם לא הגיעו", תיארה דקל את רגעי ההמתנה הקשים.
ב-16.10, כשבוע לאחר הטבח, גורם רשמי בישר לאחים שהניידים של הוריהם אוכנו ברצועת עזה, והם מוגדרים חטופים. יומיים מאוחר יותר הגיעה קצינת נפגעים להודיע שגופת אביהם אבנר זוהתה, ושהוא נרצח. כעת נמסר להם כי גם אמם נרצחה.

"את רונן, הדבר הכי יקר להן, לא נוכל להביא"

ההודעה על מותו של רונן אנגל נמסרה ארבעה ימים לאחר חזרתן מהשבי של אשתו קרינה אנגל-ברט ובנותיה מיקה (18) ויובל (11).
4 צפייה בגלריה
קרינה אנגל ברט ומשפחתה נחטפו מקיבוץ ניר עוז לעזה
קרינה אנגל ברט ומשפחתה נחטפו מקיבוץ ניר עוז לעזה
רונן אנגל

אחיו של רונן, דני, סיפר כי בבוקר הטבח הוא התכתב איתו בוואטסאפ. הוא שאל לשלומם, ורונן ענה: "מסתלבטים בממ"ד". הוא שחזר: "אחרי שראיתי תמונות של מחבלים שנכנסים לבארי כתבתי לו שוב והוא כבר לא ענה לי. כתבתי לקרינה, היא כתבה שהם בממ"ד ושאח שלי חמוש, ליד הדלת. זו הייתה התקשורת האחרונה שלי איתם".
דייגו, אחיה של קרינה, אמר לאחר שחרורן של הבנות ואחותו - ששנתיים לפני כן החלימה מסרטן - כי "התחושות הן כמו של לידה". לצד זאת הבהיר כי "את הדבר הכי יקר להן, את רונן, לא נוכל כרגע להביא כי הוא עדיין בידי חמאס. נעשה הכול כדי שיחזור". אבל כעת בשורת האיוב הגיע - רונן לא יחזור בחיים.

אליהו, אביה של נילי שחזרה מהשבי - לא בחיים

אתמול חזרה משבי חמאס נילי מרגלית, אחות בבית החולים סורוקה. במשך שבועות לא ידעה משפחתה של נילי מה עלה בגורלה. רק כששכנתה לקיבוץ יוכבד ליפשיץ, בת 85, שוחררה מהשבי התברר להם שגם נילי נחטפה - ושגם בהיותה בשבי היא המשיכה לטפל בפצועים ובחולים שנחטפו. הערב הודיע דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי כי אביה של נילי, אליהו "צ'רצ'יל" מרגלית מניר עוז, אינו בין החיים.
4 צפייה בגלריה
אליהו צ'רצ'יל מרגלית
אליהו צ'רצ'יל מרגלית
אליהו צ'רצ'יל מרגלית
"ועדת מומחים של משרד הבריאות יחד עם המכון לרפואה משפטית, הרב הראשי לישראל ומשרד הדתות קבע את מותו בעקבות ממצאים שנאספו ומידע מודיעיני מבוסס", אמר הגרי.
פורסם לראשונה: 13:15, 01.12.23