2 צפייה בגלריה
ניצב משה ברקת
ניצב משה ברקת
ניצב משה ברקת. "לא הסתדר עם המפכ"ל"
(באדיבות המשטרה)
פרישתו המפתיעה של מפקד מחוז המרכז במשטרה, ניצב משה ברקת, תפסה את המפכ"ל קובי שבתאי לא מוכן - אך לא את בכירי הארגון. ברקת הגיע אתמול (שלישי) ללשכתו של שבתאי בתל אביב די בהפתעה, נכנס למשרד - בישר לו על הפרישה חמישה חודשים אחרי שמונה לתפקיד הבכיר - ומיד לאחר מכן פרסם את ההודעה לכלי התקשורת. אף אחד בסביבתו של המפכ"ל לא ראה את זה מגיע, אך בצמרת המשטרה לא הופתעו כלל וכלל.
לפי גורמים המעורים בפרטי הפרישה של ברקת, את ההחלטה הוא קיבל כבר בשבוע שעבר - וככל הנראה הבין את הרעש שיגיע בעקבות ההודעה. מקורביו אמרו אתמול כי הוא "לא הסתדר עם המפכ"ל", שלדבריהם בין היתר התערב בהחלטות שלו ובניהול המחוז.
רק במבצע "שומר החומות", זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו, אמר ברקת בריאיון ל-ynet שהוא רצה לפקד על מחוז המרכז. במהלך המהומות העביר שבתאי את המפקדה שלו ללוד, "על הראש" של ברקת, צעד שלא התקבל באהדה במחוז ואצל ברקת עצמו - אף שבחר שלא למחות על כך. "שבתאי ראה לנכון שזה מה שצריך לעשות וזה המקום שצריך להיות, אבל זה לא הוסיף לקשר ביניהם", אמר גורם במטה הארצי.

"בן אדם שמונה לתפקיד לא עוזב אחרי כמה חודשים, הוא יכול היה לפרוש מזמן", אמרו גורמים במחוז. יחד עם זאת, קצינים אחרים טוענים כי סגל הפיקוד הבכיר ששבתאי מינה מורכב בעיקר מאנשי אמונו - ולדברי אחד החברים בו, "מרגישים שהסגל כבר לא איכותי כמו פעם". אחד הקצינים הבכירים במשטרה הוסיף כי "יש משבר אמון חריף בקרב הקצונה הבכירה".
בהודעת הפרישה הודה ברקת לשבתאי וציין שהוא "מיצה" את שירותו, אך בכירים שמכירים את ברקת טוענים שההחלטה לעזוב נובעת מכך שלא הסתדר עם צורת העבודה של שבתאי. נראה שברקת לא הראשון וגם לא האחרון שיפרוש. ניצב אמנון אלקלעי, ראש אגף המבצעים היוצא, נמצא בימים אלה עדיין בחופשת שחרור לאחר שהודיע לשבתאי על פרישתו בשל חילוקי דעות ביניהם. "קבלת ההחלטות של שבתאי וההתערבות שלו בנושאים שלא קשורים אליו גרמו לאלקלעי ללכת", הסביר קצין בכיר שמעורה בפרטים.
2 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
אף אחד בסביבתו לא ידע על כוונתו של ברקת לפרוש. המפכ"ל שבתאי
(צילום: אלעד גרשגורן)
ברקת ואלקלעי לא לבד. קצינים בכירים אחרים דואגים להביע את עמדתם על המפכ"ל מאחורי גבו - וניצב יורם סופר, מפקד מחוז דרום שביקש לעבור לירושלים אך קיבל את מחוז חוף המרוחק - לא חשש למתוח ביקורת על המפכ"ל מול כל הניצבים. "מרגישים היטב את התסיסה בקרב הקצינים הבכירים", אמר גורם בארגון שהדגיש כי כל זה קורה עוד לפני שוועדת החקירה הממלכתית על אסון מירון הגיעה למקבלי ההחלטות. "המשטרה עוברת טלטלה עצומה".
לפי הודעת המשטרה, ניצב ברקת אמר למפכ"ל שבתאי כי "לאחר שירות ציבורי מגוון ותובעני במשטרת ישראל, הוא חש כי מיצה מסלול חיים חשוב ומרתק זה, וכעת הוא בוחר לצאת לדרך חדשה". ברקת ישתחרר אחרי 30 שנות שירות בארגון, בהן כיהן בין היתר כעוזר המפכ"ל, מפקד מרחב דוד במחוז ירושלים, ראש חטיבת השיטור באגף המבצעים, המזכיר הביטחוני של השר לביטחון הפנים ומפקד מחוז שומרון ויהודה.
במשטרת ישראל מסרו בתגובה כי "מערכת היחסים בין המפכ"ל לניצב משה ברקת מושתתת על שירות משותף וחברות רבת שנים. עם כניסתו לתפקיד מינה המפכ"ל את ניצב ברקת למפקד מחוז מרכז מתוך הערכה לפועלו ואמונה ביכולותיו. לצערנו בשנים האחרונות כל פרישה של ניצב מתורגמת לטלטלה במשטרה וגם במקרה הזה יש מי שבוחר לעסוק בשמועות. בין השניים אין שום מתיחות וזהו טבעו של עולם, אנשים פורשים אחרי עשרות שנים בשירות המדינה. המפכ"ל איחל בהצלחה לניצב ברקת והשניים סיכמו על הליך חפיפה מסודר עם הקצין שיבחר להחליפו".