כלת חידון התנ"ך העולמי לנוער, אמונה כהן (17), אמרה הערב (יום רביעי) ל-ynet על זכייתה: "התמודדתי כדי לנצח, והגשמתי חלום". כהן, תלמידת כיתה י"א באולפנת בהר"ן בגדרה, סיפרה כי היא נרגשת ושמחה. "התנ"ך הוא דרך חיים. למדתי היטב והגעתי מוכנה לחידון. הרגשתי שאני יכולה להגשים את החלום שלי מלפני שלוש שנים".
כפי שהעידה על עצמה, כהן היא חובבת תנ"ך, וסיפרה כי החליטה שהיא רוצה לזכות בחידון התנ"ך העולמי לאחר ששמעה כי רות כהן, שלמדה גם היא באולפנת בהר"ן, זכתה בעצמה בתואר כלת חידון התנ"ך. "אמרתי לעצמי שאם רות יכולה לזכות, אז גם אני יכולה. מאז גם הפכנו לחברות טובות". כהן הוסיפה: "אני אוהבת תנ"ך, ולא רק ללמוד בו. תנ"ך זה החיים שלנו, הרבה מעבר לתחרות".
כהן הדגישה ש"תנ"ך זה לא עוד ספר בספרייה", וסיפרה כי "אני לוקחת איתי את התנ"ך לכל מקום כמו שאחרים לוקחים איתם את הטלפון הנייד שלהם. טלפון אפשר לאבד ולשכוח, אבל תנ"ך לא. תוך כדי למידה גיליתי יותר את התנ"ך והתאהבתי בו. התנ"ך הוא סיפור של אלפי שנים, ויש בו דברים רבים שהם משמעותיים גם לחיי העם שלנו היום. אני לומדת ממנו על החיים, מה זה אומר עלי ועל עם ישראל".
2 צפייה בגלריה
חידון התנ''ך
חידון התנ''ך
"התנ"ך איתי כמו טלפון נייד, אותו אי אפשר לאבד". אמונה כהן, כלת חידון התנ''ך העולמי
(צילום: שלו שלום)

חידון התנ"ך העולמי לנוער, שנערך זו השנה ה-60 ברציפות כחלק מחגיגות יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל נערך השנה בתיאטרון ירושלים, בסימן "מנהיגים את הדרך". בחידון נכחו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב קיש ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה. כדי לזכות בחידון, כהן העידה כי במשך שלוש שנים הקדישה מדי יום שש שעות ללמידה, וככל שהתקרב מועד החידון למדה מהבוקר עד הערב. לדבריה, כדי לנצח חייבים לרצות בניצחון. "אחד הכלים הכי חשובים הוא הרצון. לרצות לנצח להצליח. אין חתן תנ"ך שהגיע בטעות", אמרה.
כהן התייחסה לנאום שנשא ראש הממשלה נתניהו בסוף החידון, שבו בירך אותה על ניצחונה. נתניהו אמר בין היתר כי "המסע המופלא בין אלפי השנים של עם ישראל החל בצעד קטן אחד. אברהם אבינו בהיותו בן 75 עזב את חרן ובעקבות הצו 'לך לך', הגיע לארץ ישראל. מה-75 ההוא עד ה-75 הזה, 75 שנות עצמאותה של מדינת ישראל. כולנו, כל שבטי האומה, עוברים את המסע הזה יחד". כהן אמרה כי "למדתי המון ואמשיך ללמוד את התנ"ך ולהפיצו, אבל כששמעתי את נאום ראש הממשלה הבנתי שיש לי עוד המון ללמוד, וכמה התנ"ך חשוב וחלק מעם ישראל".
2 צפייה בגלריה
חידון התנ''ך
חידון התנ''ך
"כשהקשבתי לנאומו הבנתי שיש לי עוד הרבה מה ללמוד". כהן על רה"מ נתניהו
(צילום: שלו שלום)
בנוגע לתפיסת מקצוע התנ"ך בבתי הספר, שתלמידים רבים מתארים כמיושן ומשעמם, כהן אמרה כי "הצורה שמלמדים בה היום תנ"ך, במיוחד בתיכונים, היא בדרך כלל משעממת וממוקדת לבגרות. מבחינת התלמידים זה כמו ללמוד מתמטיקה ואנגלית רק לצורך בחינות הבגרות, בלי לראות את הערך המוסף". כלת חידון התנ"ך סיכמה: "אני ממליצה לכולם ללמוד תנ"ך, שהוא דרך חיים".
אמה של אמונה, הדס, אמרה כי "אנחנו גאים בה ונרגשים מאוד. עברנו עם אמונה את כל השלבים עד שהגיעה לגמר, וכל שלב היה מרגש ושמח מחדש. האמנו בה מההתחלה. היא שקדה על לימודי התנ"ך והתכוננה לחידון כמה שנים. היא בהחלט ראויה לזכייה". האם סיפרה כי במשפחה זיהו שאמונה מחוננת עוד מגיל צעיר, ונזקקה לאתגרים שכליים. "פעלנו לספק לאמונה את הרצון ללמוד, וכשזיהינו שהיא מתחברת לתנ"ך עודדנו אותה להשקיע בלמידה - והיא הלכה על זה".