2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגבלות קורונה חדשות
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגבלות קורונה חדשות
פוטין וג'ונסון
(צילום: GettyImages, AP)
בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, חשף בתוכנית דוקומנטרית של רשת BBC, שקטע מתוכה פורסם הלילה (בין ראשון לשני), כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין איים עליו במתקפת טילים בחודש פברואר אשתקד. ג'ונסון ציין כי האיום הגיע במהלך שיחת טלפון "יוצאת דופן" שקיימו השניים, שבמהלכה פוטין אמר לו: "בוריס, אני לא רוצה לפגוע בך, אבל באמצעות טיל - זה ייקח רק דקה".
ג'ונסון, שהתפטר מתפקיד ראש הממשלה ביולי אשתקד, והוחלף על ידי ליז טראס בספטמבר, סיפר בתוכנית "פוטין נגד המערב", שתשודר היום בערב, כי שוחח בטלפון עם הנשיא פוטין בתחילת חודש פברואר, לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, והזהיר את הנשיא הרוסי כי "מלחמה תהיה אסון מוחלט". לדבריו של ג'ונסון, האיום של פוטין הגיע בתגובה לאמירה זו. ג'ונסון סיפר כי "שוחח ארוכות" עם פוטין, ואמר לו כי "פלישה לאוקראינה תוביל לסנקציות מצד המערב ולהתקרבות של חיילי ברית נאט"ו לגבולות רוסיה".
בנוסף, ג'ונסון חשף כי ניסה להרתיע את פוטין מפעולה צבאית, וציין בפניו כי אוקראינה לא תצטרף לנאט"ו בעתיד הנראה לעין. "הוא איים עליי בשלב מסוים, ואמר: 'בוריס, אני לא רוצה לפגוע בך, אך באמצעות טילים - זה ייקח רק דקה'. מהטון הרגוע שלו ומהנימה האדישה שבה הדברים נאמרו, נראה לי שהוא רק השתעשע עם הניסיונות שלי לגרום לו לנהל משא ומתן", סיפר ג'ונסון. במקביל, ציין ג'ונסון כי פוטין היה "מאוד ידידותי" במהלך השיחה.
2 צפייה בגלריה
בן וואלאס שר ההגנה של בריטניה עם שר הגנה של רוסיה סרגיי שויגו במהלך ביקור ב מוסקבה בצל חשש מפלישה ל אוקראינה 11 בפברואר
בן וואלאס שר ההגנה של בריטניה עם שר הגנה של רוסיה סרגיי שויגו במהלך ביקור ב מוסקבה בצל חשש מפלישה ל אוקראינה 11 בפברואר
טס למוסקבה כדי לפגוש את עמיתו טרם הפלישה. וואלאס ושויגו
(צילום: רויטרס)

תשעה ימים לאחר שיחת המנהיגים, ב-11 בפברואר, שר ההגנה של בריטניה בן וואלאס טס למוסקבה כדי לפגוש את עמיתו הרוסי סרגיי שויגו. לפי ה-BBC, וואלאס קיבל ערבויות כי רוסיה לא תפלוש לאוקראינה, אך לדבריו "שני הצדדים ידעו כי מדובר בשקר". וואלאס תיאר את ההתנהגות הרוסית כ"בריונות או כהפגנת עוצמה: 'אני משקר לך, אתה יודע זאת, אני יודע שאתה יודע זאת - ובכל זאת אני משקר'". וואלאס סיפר כי השקר המצמרר והישיר אישר את אמונתו בדבר הפלישה הרוסית. "כשיצאתי מהפגישה, הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב אמר לו כי 'לעולם לא נושפל שוב'".
פחות משבועיים לאחר מכן, ב-24 בפברואר, ג'ונסון סיפר כי קיבל שיחת טלפון מנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, ש"היה רגוע, ואמר כי 'הרוסים תוקפים בכל מקום'". נשיא בריטניה לשעבר ציין כי הציע לסייע בהעברתו של זלנסקי למקום מבטחים. "הוא סירב להצעה", אמר ג'ונסון, "הוא נשאר בגבורה היכן שהיה".