שר הביטחון יואב גלנט התייחס היום (ראשון) במרומז לטענות שלפיהן ראש הממשלה בנימין נתניהו "מורח זמן" במסגרת הדיונים להתנעה מחודשת של המשא ומתן לעסקת חטופים חדשה. "כשם שפעלנו לכל אורך המלחמה, מערכת הביטחון בראשותי, על כלל חלקיה, מחויבת למצות כל אפשרות ונכונה לנצל כל הזדמנות, כולל זו הנוכחית, להשבת החטופים אל משפחותיהם", אמר השר גלנט בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם אינו נודע בהר הרצל בירושלים.

שרי קבינט ניהול המלחמה בני גנץ וגדי איזנקוט ביקשו במהלך השבת לשוחח עם ראש הממשלה נתניהו על המגעים לעסקת חטופים, אך נדחו. אחרי שנתניהו הגדיר את תשובת חמאס לעסקה האפשרית כ"מופרכת" ובזמן ששרים בקבינט קראו לו למנוע יציאה של משלחת המשא ומתן לקטאר, החליט שר הביטחון גלנט לכנס אמש בעצמו דיון בנוגע לאפשרות לעסקה. הדיון בהשתתפות בכירי צה"ל, המוסד ושב"כ נערך על רקע החלטת ראש הממשלה לקיים רק היום דיון ממשי בנושא בקבינט ניהול המלחמה ובקבינט המדיני-ביטחוני.
בשני הדיונים שייערכו הערב יוסכם על המנדט שיקבל צוות המשא ומתן בראשות ראש המוסד דדי ברנע. בלשכת ראש הממשלה אמרו אמש כי "נתניהו הודיע כבר ביום שישי שקבינט המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני יכונסו ביום ראשון כדי להנחות את משלחת המשא ומתן טרם יציאתה לדוחא. לכן, הדרישה לכנס את הקבינט בשבת היא לא יותר מניסיון מלאכותי לקושש כותרות".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט
בנימין נתניהו, יואב גלנט
ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, אלכס קולומויסקי)
בטקס שנערך היום בהר הרצל, ציין שר הביטחון גלנט: "מדינת ישראל, מדינתו של העם היהודי, מקדשת את הצורך להביא לקבר ישראל כל חלל ומשקיעה משאבים אין קץ כדי לאתר את מקום הימצאם של כל נופליה ולהשיבם הביתה, אל משפחותיהם ואל ארצם. מערכת הביטחון פועלת ללא לאות כדי לנסות ולהגיע לכל פריט מידע אשר יסייע ויאפשר לאתר מה עלה בגורלם של החללים. המחויבות הזאת - לא להשאיר אף אחד מאחור - נכונה למלחמה שבה אנו נלחמים היום והיא נכונה לכל מלחמות ישראל באשר הן".
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר בטקס: "אנחנו נחושים לנצח במערכה הזו, וברור לנו מעל לכל ספק שאין ניצחון בלי השבת החטופים, האזרחים והחיילים החיים, ואלו שנרצחו ושמקום קבורתם לא נודע. הצו המוסרי לעולם לא יפסיק להורות את דרכנו להשיב את כל בנינו ובנותינו. החובה להשיב את כל החטופים, החובה להילחם על חייהם, החובה להביא את החללים כולל אלו ממערכת צוק איתן ולהיאבק על כל בדל מידע עבור המשפחות - כל אלו מוכרחים להישאר מעל לכל מחלוקת".
2 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת אמש בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
ההערכה של שרים בקבינט היא שנתניהו לא יטרפד עסקה אם יהיה משהו "אמיתי", למרות שהוא אינו נראה נלהב במיוחד ונוצר הרושם שהוא מנסה למשוך זמן ולדחות את ההחלטות הקשות. גורמי מקצוע, עם זאת, העריכו כי במעשיו נתניהו עושה הכול להרחקת הגעה לעסקה.
גורמים המעורים במשא ומתן העבירו מסר לנתניהו לפיו יש משמעות ליציאה מוקדמת של משלחת המשא ומתן לקטאר, ושלמרות תשובת חמאס יש בסיס למשא ומתן. הם אמרו כי אי-אפשר לאשר עם הקבינט המורחב את מפתחות המשא ומתן וכל צעד בשיחות - כי אחרת, מה המשמעות של קבינט המלחמה. כל חברי קבינט המלחמה סברו שיש להתקדם למשא ומתן ישיר בקטאר, ויש צורך בשיגור מיידי של משלחת לדוחא.

שר האוצר וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני בצלאל סמוטריץ' תקף בחריפות את ראשי מערכת הביטחון וקרא לנתניהו למנוע את יציאת המשלחת לדוחא: "התנגדתי ליציאת המשלחת לפריז ולקטאר בפעם הקודמת ומוכח שצדקתי. עמדת חמאס ההזויה מלמדת שחסידי העסקה בקבינט המלחמה ובמערכת הביטחון איבדו את הדרך והתנהלותם רק מעלה את סינוואר עוד יותר על העץ ומרחיקה את החזרת החטופים".
לדברי סמוטריץ', "הגיע הזמן להתפכח מהקונספציות וללמוד מטעויות. על נתניהו להורות למשלחת להישאר בארץ ולצה"ל להיכנס לרפיח באופן מיידי, ולהעמיק את הלחץ הצבאי עד להשמדת חמאס. רק כך ניתן יהיה בעזרת השם לנצח ולהחזיר את החטופים".

דרישות חמאס

לפי מפתח השחרור שהעביר חמאס למתווכות, על כל חיילת שתצא מהשבי ישוחררו 50 אסירים, מתוכם 30 נחשבים ל"כבדים". כלומר, בארגון הטרור דורשים לשחרר 250 אסירים תמורתן, מתוכם 150 "כבדים" - שחמאס ינקוט בשמם. מתוך 150 האסירים, על 100 נגזרו מאסרי עולם ועל ה-50 הנותרים הוטלו עונשי מאסר ממושכים.
בסך הכול מבקש חמאס לשחרר כ-800 מחבלים תמורת 40 חטופים ישראלים שבחיים - חמש חיילות, שבע נשים, 15 גברים מבוגרים ועוד 13 צעירים פצועים וחולים. בסך הכול 134 ישראלים נמצאים בשבי בעזה, לפחות 34 מהם אינם בחיים.
כחלק מההסכם, חמאס דורש חזרה מלאה של התושבים לצפון הרצועה וכן נסיגה של כוחות צה"ל מהמסדרון שחוצה את הרצועה ומהכבישים המרכזיים שבהם נמצאים הכוחות.
הפסקת האש תימשך שישה שבועות, ובמהלכה יתקיים משא ומתן על השלב השני של העסקה, שבו, לפי תשובת הארגון, חמאס מתעקש על הפסקת אש קבועה תמורת שחרור החיילים והצעירים. גורמים מצריים אמרו לסוכנות הידיעות AP כי בשלב השלישי חמאס ימסור את גופות הישראלים שבידיו, תמורת הסרת המצור על הרצועה ותחילת שיקומה.