דליים עם המון מטבעות: תושבים מאום אל-פחם הגיעו הבוקר (יום ו') לירושלים כדי למסור באופן אישי את הפיצוי שנפסק לטובתו של פעיל תנועת "חוזרים להר", לאחר שבקשתו לקבל שירות מבית דפוס בעיר הערבית נתקלה בסירוב. "הם יכולים לספור את הכסף עד הבוקר", אמר אחד המתלווים לבעל בית הדפוס שלטובתו גויסו 35 אלף מטבעות של 10 אגורות. בפתח הכתבה - תיעוד מסירת המטבעות.
יאיר קהתי, חבר התנועה שמקדמת פעילות בהר הבית, שלח באוגוסט 2020 לבעל בית הדפוס ג'מאל מחאמיד בקשה להצעת מחיר וציין כי הוא משתייך לתנועת "חוזרים להר". מחאמיד סירב להיענות לבקשה וכתב לקהתי בתגובה: "איזה הר ואיזה אבטיח. זה מסגד אל-אקצא שלנו, של המוסלמים".
בהמשך קהתי תבע את מחאמיד על הפרת החוק לאיסור אפליה במוצרים ודרש את הסכום המרבי שניתן לפסוק בבית משפט לתביעות קטנות - 33,800 שקל. הרשם הבכיר מרט דורפמן לא התרשם שקהתי אכן רצה לשכור את שירותיו של מחאמיד, והסתפק בפיצוי של 3,000 שקל לתובע ו-500 שקל כיסוי הוצאות המשפט.
3 צפייה בגלריה
פיצוי 3,500 ש''ח באגורות מדפוס באום אל פחם לפעיל הר הבית
פיצוי 3,500 ש''ח באגורות מדפוס באום אל פחם לפעיל הר הבית
סופרים את כספי הפיצוי. ירושלים, הבוקר
3 צפייה בגלריה
בעל בית הדפוס, ג'מאל מחאמיד
בעל בית הדפוס, ג'מאל מחאמיד
"יצאתי מזה בהרגשה טובה". בעל בית הדפוס, ג'מאל מחאמיד
הסיפור של מחאמיד נגע לליבם של תושבי אום אל-פחם ומאות מהם גייסו את סכום הפיצוי - אך בדרך מקורית. הם אספו כאמור 35 אלף מטבעות בסך 10 אגורות. הבוקר הגיע זמן העברת הפיצוי. "אנחנו יודעים שהם עושים את זה כדי להתגרות", סיפרו מלוויו של מחאמיד שטענו לחוסר תום לב מצידו של קהתי. "המסר שלנו הוא שאנחנו נתמוך בכל מי שמתנהג בצורה גזענית כזאת. בעל בית הדפוס התנהג הכי נכון ומגיעה לו הוקרה".
מחאמיד סיפר לאחר תחילת איסוף כספי הפיצויים כי ברגע שהבין שמדובר בפעיל בהר הבית, הוא סירב להעניק לו שירות. "זה היה ברור לי מההתחלה שהמטרה שלהם היא להגיע לבית משפט. באזור ירושלים יש הרבה בתי דפוס, והם בחרו לפנות דווקא אלינו כדי לפגוע בנו. יצאתי מזה בהרגשה טובה, בית הדפוס שלנו ימשיך בדרכו הישרה". מחאמיד הודה לתושבי עירו: "זה מראה שנוכל לנצח את הגזענות בכל מקום".
הרשם, שקבע את סכום הפיצוי המינימלי, ציין בפסק הדין: "ספק בעיניי אם התובע אכן רצה באמת להתקשר בחוזה עם בית הדפוס שבו עבד הנתבע. אני מבסס את קביעתי על כך, כי התובע הציג רק שלוש פניות לבתי דפוס ערביים. נראה לי כי מי שמחפש באופן רציני מקום זול להדפסת פלאיירים לא היה מסתפק בשלוש פניות בלבד.
"התובע גם לא ביסס מבחינה ראייתית את הטיעון שלו שלפיו חשב כי בתי דפוס ביישובים ערביים זולים יותר. יתרה מכך, בסופו של דבר התובע הזמין עבודה בבית דפוס בירושלים, עיר מגוריו. ככל הנראה, התובע, בפנייתו לבתי דפוס ערביים, ניסה לייצר עילה משפטית לתביעה. כאן המקום לציין כי התובע אף לא ניסה לפנות לנתבע בפנייה מקדימה בדרישת תשלום פיצוי בטרם פנה לבית המשפט בתביעתו".