מבוכה דיפלומטית: בעקבות דרישה מפורשת של ממשלת סינגפור, שגרירות ישראל בסינגפור מחקה פוסט מחשבון הפייסבוק שלה שעסק באזכורה של "ישראל" בספר הקוראן בעוד "פלסטין" כלל אינה מוזכרת בו. הפוסט עורר זעם רב במדינה ש-15% מתושביה הם מוסלמים.
בפוסט נכתב: "ישראל מוזכרת 43 פעמים בקוראן. מצד שני, פלסטין לא מוזכרת אפילו פעם אחת". בהמשך נכתב בפוסט כי עדויות ארכיאולוגיות כגון מפות, מסמכים ומטבעות מראים כי העם היהודי הוא העם הילידי של ישראל.
(הצהרת שר המשפטים והפנים של סינגפור לגבי הפוסט)
שר המשפטים והפנים של סינגפור קאסיוויסוונאטאן שנמוגם תקף במסיבת עיתונאים את הפוסט של שגרירות ישראל, כינה אותו חסר רגישות, בלתי הולם ובלתי מקובל לחלוטין, וטען שמדובר ב"ניסיון מדהים" לשכתב את ההיסטוריה. השר טען גם כי הפוסט "מסכן את הביטחון וההרמוניה" בסינגפור.
"הייתי מוטרד מאוד כשסיפרו לי על זה", אמר השר שנמוגם, "ומשרד הפנים דיבר אתמול עם משרד החוץ ואמר שהשגרירות צריכה להוריד את הפוסט מיד - והם הורידו אותו".
לדברי שנמוגם, "על כותב הפוסט להסתכל על החלטות האו"ם, ולראות אם פעולותיה של ישראל בעשורים האחרונים עולות בקנה אחד עם החוק הבינלאומי לפני שהוא מנסה לשכתב את ההיסטוריה".
שנמוגם כינה את הפוסט "שגוי ברמות רבות", וטען שהוא יכול היה לעורר מתחים - שכן הכעס עליו עלול לזלוג לתחום הפיזי ולסכן את הקהילה היהודית בסינגפור.
2 צפייה בגלריה
עזה, סינגפור
עזה, סינגפור
עזה מול סינגפור. "הפוסט שגוי ברמות רבות"
(צילומים: Mohammed Saber/EPA, shutterstock)
בעוד שלדברי שנמוגם משרדו אינו מתערב בדרך כלל בפוסטים מקוונים שמפרסמים שגרירויות מתוך כבוד לריבונותן, הוא אמר שלאחר דיונים עם משרד החוץ הוחלט לדרוש משגרירות ישראל להוריד את הפוסט, בגלל "השלכות פוטנציאליות" על קהילות בסינגפור. הוא הוסיף כי הפוסט "הצביע באופן סלקטיבי על טקסטים דתיים" כדי להצביע על נקודה פוליטית, ו"גרוע עוד יותר" במצב הנוכחי ששגרירות ישראל תנצל את הקוראן למטרה זו.
הוא הוסיף כי ליהודים בסינגפור יש "מעט מאוד דאגה לבטיחותם ולביטחונם", וכי פוסטים מסוג זה יכולים "ללבות את המתחים ועלולים להעמיד בסכנה את הקהילה היהודית כאן".

קשרים ביטחוניים ענפים בין ישראל לסינגפור

יחסי ישראל-סינגפור הם קרובים מאוד והולכים שנים רבות לאחור. היחסים כוננו בשנת 1965, מיד לאחר פרישת סינגפור מהפדרציה המלזית. לישראל יש שגרירות בסינגפור, אך הסינגפורים פתחו שגרירות בארץ רק לפני שנה.
סינגפור היא מדינה בעלת חשיבות אסטרטגית בדרום-מזרח אסיה. לישראל ולסינגפור יש קשרים ביטחוניים ענפים שהחלו בשנות ה-60, כאשר סינגפור ביקשה סיוע מישראל בהקמת הצבא הסינגפורי תחת מעטה של חשאיות. משלחות ביטחוניות מבקרות בסינגפור כדרך קבע. בניית הצבא הצליחה כל כך, שכיום נחשב צבא סינגפור הזעירה לצבא החזק והמתקדם בדרום-מזרח אסיה. סינגפור נעזרה בישראל גם בתכנונם ובהרכבתם של המשטרה ושירות בתי הסוהר הסינגפוריים, ועד היום - לפי פרסומים זרים - היא נחשבת לאחד הלקוחות הגדולים של אמצעי לחימה ישראליים.
2 צפייה בגלריה
מזימת פיגוע בבית כנסת בסינגפור
מזימת פיגוע בבית כנסת בסינגפור
בית הכנסת בסינגפור והסכין שנתפסה
בסינגפור חיה קהילה יהודית קטנה המונה כ-3,000 איש. במדינה פועלים שני בתי כנסת, והקהילה היהודית-עיראקית היא המרכזית באי. במדינה אין כמעט תקריות אנטישמיות, אך בשנת 2021 סוכל ניסיון פיגוע נגד בית הכנסת הגדול של סינגפור לאחר ששירותי הביטחון עצרו צעיר מוסלמי בן 20 שתכנן לדקור מתפללים.