שלושה ימים בלבד נותרו לכניסתו לתוקף של הצו המורה על קיצור תורנויות המתמחים בעשרה בתי חולים בפריפריה, אבל גם הבוקר (שלישי) נראה שאין פתרון שיאפשר להוציא לפועל את המהלך. משרד האוצר הודיע בשבוע שעבר כי יעביר למשרד הבריאות תוספת תקציב בגובה של 66 מיליוני שקלים עבור קיצור התורנויות,אולם ממכתב ששיגר אתמול מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש למנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב, ואשר הגיע לידי ynet, עולה כי משרד הבריאות דוחה את התקנים ולא מכיר בהם למעשה ככאלו שעשויים בפועל להביא לקיצור המיוחל. הבוקר צפויים לקיים ראשי ההסתדרות הרפואית (הר"י) מסיבת עיתונאים מיוחדת ובה יביעו התנגדות גורפת ליישום קיצור התורנויות.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
פרופ' נחמן אש. "נראה שמשרד האוצר התבלבל לחשוב שהוא מנהל את מערכת הבריאות"
(צילום: יאיר שגיא)
"ראשית, אבקש לציין כי 66 מיליון השקלים שאתה טוען שתוקצבו ועומדים לרשות המשרד ומערכת הבריאות אינם לרשותנו", טען אש במכתב ששלח אתמול לבלניקוב. "לא אפרט כאן את התרגילים שנעשו כדי ליצור מראית עין שהסכום תוקצב בלי שהוא יהיה זמין עבורנו לצורך מימון תקנים שיסייעו להוציא לדרך את המתווה לקיצור התורנויות. נראה כי משרד האוצר התבלבל לחשוב שהוא מנהל את מערכת הבריאות וקובע את המדיניות בה. מודל קיצור התורנויות ייקבע על ידינו בהתאם לעבודה שנעשתה באופן יסודי על ידי המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ, למימוש ההיתר שנקבע על ידי שרת הכלכלה. המודל שנקבע הוא המודל המעשי היחיד שרלוונטי, הוא אגב מבוסס על המלצות ועדה של הר"י".
לאחר דחייה ממושכת, בשבוע שעבר פורסמו לבסוף מסקנות הוועדה לבחינת קיצור תורנויות המתמחים. הללו כללו כמה שעסקו באופן יישום המתווה – אולם סוגיית השכר למתמחים שיעבדו במתכונת המקוצרת טרם נפתרה, כמו גם לוח הזמנים הקבוע ליישום מלא בכלל המחלקות ובכלל בתי החולים.
משרד האוצר היה חבר בוועדה, ויחד עם ההסתדרות הרפואית הציג קו שהתנגד ליישום הקיצור. גם לכך התייחס אש במכתבו. "בחנו את ההצעה שעלתה מכם ומהר"י בימים האחרונים ומצאנו, לאחר התייעצות עם כלל מנהלי בתי החולים עליהם חל המתווה, שסבורים כדעת אנשי המקצוע במשרד, שהיא אינה מעשית ואינה מקצועית", כתב. "אני מסכים שיש להזדרז ולסגור את תנאי השכר של המתמחים, אך התנאים צריכים להתאים למודל. בהתאם להיתר של שרת הכלכלה, שייכנס לתוקף בעוד 4 ימים, לא ניתן להמתין עד שיתקבלו הסכמות בעניין".
3 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
מחאת המתמחים, בחודש שעבר. "די למרוח!"
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
אש חתם את מכתבו כך: "אני קורא לכם לשחרר את התקציב והתקנים במיידי כדי שמשרד הבריאות יוכל לתקצב את בתי החולים באופן ישיר, ולאפשר את יציאתו לדרך של המהלך החשוב הזה".
באוקטובר אשתקד, נזכיר, ולאחר שפקע הצו הקודם, חתמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי על הצו שמסדיר מחדש את עבודת המתמחים בבתי החולים. תחילת מועד היישום שנקבע בצו: 1 באפריל 2022. על פי הצו החדש, התורנויות בעשרה בתי חולים בפריפריה בכלל המקצועות למעט במקצועות הכירורגיים לא יימשכו יותר מ-16 עד 18 שעות, וזאת במקום 26 שעות. בתי החולים שנכללו בצו הם העמק, סורוקה, נהריה, זיו, פוריה, ברזילי, יוספטל ושלושת בתי החולים בנצרת.
בצו נקבע כי מספר בתי החולים שיצטרפו למהלך יגדל בהדרגה. הצו נחתם אחרי שהמתמחים, בהובלת ארגון "מרשם", חידשו בסוף השנה שעברה את המחאה שלהם בטענה שהסכם שנקבע בנושא לא מעוגן ביעדים ברורים ובתוספות תקציביות. בעקבות חידוש המחאה, הודיע שר הבריאות ניצן הורוביץ על הקמת אותה ועדה ייעודית שבחנה את קיצור התורנויות, וזאת לאחר שכבר הודיע כי בקדנציה שלו התורנויות יקוצרו.

יו"ר ארגון המתמחים, ד"ר ריי ביטון, הזהירה בשבוע שעבר כי המחאה צפויה להתחדש שוב. "אם קיצור התורנויות אכן לא ייכנס לפועל, לא יהיו מתמחים בבתי החולים", אמרה בריאיון לאולפן ynet. "אנחנו לא יכולים להמשיך לעבוד כך יותר. לכל המעורבים היה מספיק זמן להתכונן לזה. אנחנו כבר חצי שנה באירוע הזה. אנחנו לא יכולים להמשיך לעבוד בתנאים האלה יותר, לא יכולים לסכן את עצמנו ואת המטופלים".