ב-1 באפריל, יום שישי הבא, אמור להיכנס לתוקף מתווה קיצור התורנויות של הרופאים המתמחים, אבל כל הסימנים מעידים על כך שזה לא יקרה. פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, אמר אתמול (ב') בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" שאין אפשרות ליישם את המתווה, משום שלא הועברו התקציבים המתאימים. היום (ג') התראיינה בנושא לאולפן ynet ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים "מרשם".
קראו עוד:
"על מנת לקצר את התורנויות וליישם את המתווה כמתוכנן, צריכים לעבור תקציבים ותקנים", אומרת ד"ר ביטון. "את התקנים צריך לאייש. עד לרגע זה לא הועברו הכספים והתקנים ממשרד האוצר לבתי החולים הרלוונטיים. האוצר עושה כל שביכולתו כדי לסכל את המתווה של קיצור התורנויות בגלל מלחמות כוח בינו לבין משרד הבריאות. התקנים לא הועברו, הכספים לא עברו, ובינתיים כולנו בני ערובה".
1 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
הפגנת המתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ
הפגנת רופאים מתמחים מול ביתו של שר הבריאות הורוביץ, בחודש שעבר. "כולנו בני ערובה"
(צילום: מוטי קמחי)
דיברתם עם שר הבריאות? "בוודאי. אנחנו בקשר ישיר כל הזמן עם משרד הבריאות בניסיון להבין למה דברים מתעכבים ככה. צוות היישום של המתווה, שמשרד הבריאות חבר בו, היה צריך להגיש מסקנות עם מתווה מסודר וברור כבר לפני חודש. הדבר הזה מתעכב בגלל מלחמות אגו או כוח בין משרד הבריאות למשרד האוצר. בשורה התחתונה, ב-1 באפריל לא יהיה חוקי להמשיך לעבוד 26 שעות בעשרה בתי חולים בפריפריה, מה שיהפוך את מנהלי בתי החולים לעבריינים, ואת המתמחים לשבויים.
ד"ר ריי ביטון: "האוצר עושה כל שביכולתו כדי לסכל את המתווה של קיצור התורנויות בגלל מלחמות כוח בינו לבין משרד הבריאות. התקנים לא הועברו, הכספים לא עברו, ובינתיים כולנו בני ערובה"
"מנהלי בתי החולים מחויבים לשנות את תנאי ההעסקה של המתמחים, אבל המערכת לא קיבלה את מה שהיא זקוקה לו כדי לתת לזה לקרות. איך יוצאים מהפלונטר הזה? משרד האוצר חייב לשחרר את התקנים ואת התקציבים שהובטחו לאורך כל הדרך. יש פה סיכום של שלושה שרים על 26 מיליון שקל שלא מועברים לידיים הנכונות ובזמן".
אז המחאה חוזרת? "חד-משמעית. החל מ-1 באפריל, אם קיצור התורנויות אכן לא ייכנס לפועל, לא יהיו מתמחים בבתי החולים. אנחנו לא יכולים להמשיך לעבוד כך יותר. לכל המעורבים היה מספיק זמן להתכונן לזה. אנחנו כבר חצי שנה באירוע הזה. אנחנו לא יכולים להמשיך לעבוד בתנאים האלה יותר, לא יכולים לסכן את עצמנו ואת המטופלים".
פרופ' ציון חגי, יו"ר הסתדרות הרפואית, מכריז בוועידת "האנשים של המדינה" שמתווה קיצור התורנויות לא ייכנס לתוקפו ב-1 באפריל: