ראש הממשלה נפתלי בנט שב הבוקר (א') על קריאותיו לאזרחי ישראל למהר ולהתחסן נגד נגיף הקורונה, ולדבריו הממשלה "קונה" כעת זמן נוסף ויקר ערך לפני שזן האומיקרון יתפשט במהירות באוכלוסייה – על מנת שלאלו שלא התחסנו יהיה די זמן להתחסן ולפתח הגנה מפניו. "אל תחכו שהזו החדש יהיה סורר בכל מקום", אמר בנט בפתח ישיבת הממשלה. הוא הודיע גם כי נשקל כעת מתן מנת חיסון רביעית לאוכלוסיות בסיכון, אחרי שבכיר במשרד הבריאות כבר אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי המהלך הזה נשקל, וכי ייתכן שייצא לפועל כבר בחודש הבא או בפברואר.
במקביל, משרד הבריאות פרסם הבוקר את נתוני התחלואה המעודכנים, ולפיהם 4,169 ישראלים אובחנו בשבוע שעבר כחיוביים לקורונה, 223 מהם אתמול. זאת, לעומת 3,631 מאומתים בשבוע שקדם לו. מדובר בעלייה של קרוב ל-15% במספר המאומתים השבועי. במקביל, מקדם ההדבקה ירד מעט והוא עומד על 1.09, דבר המעיד על התפשטות המגפה.
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט בישיבת הממשלה הבוקר. "קונים זמן יקר, אל תחכו"
(צילום: אמיל סלמן)
6 צפייה בגלריה
מבצע חיסוני הילדים בישוב אפרת
מבצע חיסוני הילדים בישוב אפרת
מבצע חיסוני הילדים ביישוב אפרת. צניחה במספרים
(צילום: יואב דודוקביץ)
במקביל לעלייה בתחלואה, יש ירידה במספר המתחסנים. בשבוע שעבר קיבלו 36,321 ישראלים את מנת החיסון הראשון, מדובר בעיקר בילדים בני 5 עד 11. זאת, לעומת 55,802 ישראלים שהתחסנו בשבוע שהתחיל ב-28 בנובמבר. מדובר בירידה חדה של 35% במספר המתחסנים החדשים. בשבוע שעבר קיבלו 23,813 ישראלים את מנת החיסון השלישית, זאת לעומת 25,420 בשבוע שקדם לו. כאן מדובר בירידה מתונה של מעט יותר מ-6%.
"לפני שבועיים, כשהחלטנו להדק את ההגבלות על הכניסה לארץ בעקבות מה שאז הייתה המוטציה החדשה של הקורונה, היו שאמרו שאנחנו מגזימים – והנה עכשיו כולם מבינים שלא הגזמנו. פשוט פעלנו מוקדם מאוד ובנחרצות", אמר בנט בפתח ישיבת הממשלה הבוקר. "מדינות אחרות התמהמהו, והן כבר שטופות באומיקרון בעודנו מדברים. אנחנו נמצאים שבועיים אחרי, והאומיקרון אכן מדאיג מאוד. באירופה הם נכנסים לתקופת החגים תחת הגבלות מאוד משמעותיות ובחלק מהמדינות גם סגרים, תחת אובדן שליטה על התחלואה".
בנט הוסיף כי אמנם האומיקרון כבר נכנס לישראל – לפי העדכון האחרון אמש אובחנו בו 55 ישראלים בסך הכול – אך לדבריו מדובר עדיין במספרים קטנים יחסית. "אבל לא מסובך להבין שאם נתב"ג יהיה פרוץ לרווחה, המספרים יזנקו מהר", הוא הוסיף – תוך שהוא מדגיש מיד כי שמירה על הגבולות אינה הצעד היחיד שנדרש כעת. "צריך במקביל לנצל כל יום ופשוט לחסן, לחסן ולחסן. לנצל את הימים המאוד יקרים האלה כדי להגביר את החיסוניות של כל אזרחי מדינת ישראל".
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה הבוקר. בנט: "מדינות אחרות התמהמהו, ונשטפו באומיקרון"
(צילום: אמיל סלמן)
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: אמיל סלמן)
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: אמיל סלמן)
לדברי ראש הממשלה, "האמת היא שכרגע אנחנו לא מספיק מוגנים. האומיקרון פוגע גם בילדים, אנחנו רואים את זה במדינות אחרות, רואים את זה גם בישראל. אנחנו רואים גם בארץ פגיעה בילדים – ולכן אני קורה להורים: הדרך להגן על הילדים שלכם זה פשוט לחסן אותם להעניק את ההגנה הזאת. אז אל תבזבזו רגע. קחו אותם כבר היום להתחסן, גם בלי לקבוע תור, זה עניין של כמה דקות".
בנט הזכיר בדבריו גם את אותן תופעות פוסט-קורונה שלעתים ילדים שהחלימו חווים, בהן לונג קוביד ו-PIMS. לדבריו פגש לא מעט הורים לילדים שחוו את התסמינים הללו: "ההורים האלה התחרטו שלא חיסנו את הילדים בזמן. ילדי ישראל לא מחוסנים ברובם. זו האמת. לכן צאו בימים היקרים האלה שאנו קונים – כי לא נצליח לנצח לעכב את האומיקרון, זה הזמן להתארגן".
בנט הביע גם דאגה רבה מהעובדה שמאות אלפי ישראלים שקיבלו את שתי מנות החיסון טרם קיבלו את הבוסטר. לדבריו, "החיסון השלישי מעניק הגנה די טובה גם נגד האומיקרון – ולכן זה ממש בהישג ידכם. אני פונה אליכם: גשו היום גם בלי תור לכל קופת חולים".

ראש הממשלה אמר עוד שהיום יחל משרד ב"תוכנית חירום" להגברת ההתחסנות, "כי אנחנו באמת במירוץ הזה נגד האומיקרון". הוא ציין כי מהבוקר ניתנים חיסונים לילדים גם בבתי ספר, ולא רק במוקדי קופות החולים, ולדבריו גם הללו יתוגברו. "נשקול גם חיסון רביעי לאוכלוסיות שהן בסיכון זה גם נמצא על הפרק", אמר בנט – אחרי שכאמור בכיר במשרד הבריאות העריך שהמנה הרביעית עשויה להינתן בקרוב.
אותו בכיר אמר כי "השאלה תהיה המרחק מהחיסון הקודם: האם זה יהיה חמישה חודשים או יותר. יש היתכנות לכך שזה יקרה בינואר או בפברואר. קרוב לוודאי שנקבל את ההחלטה הזו גם בהתאם לחומרת המחלה, שהיא דבר שאנחנו עוד לא יודעים. אם המחלה יותר קלה מזו של זן הדלתא, יכול להיות שנסתפק בלתת את החיסון הרביעי בשלב הראשון למבוגרים בלבד".

80% מהחולים הקשים - לא מחוסנים כלל

כפי שעשה לא פעם בעבר, בנט הוסיף בדבריו הבוקר כי הוא מבין את העייפות של הישראלים מההגבלות וממשבר הקורונה שהחל כבר לפני כמעט שנתיים שלמות. "נמאס לאנשים לשמוע על זה. אני מבין את זה מאוד", אמר – אך אז הזכיר שוב את התחלואה המתפשטת במדינות אחרות בעולם. "כשאירופה וארצות הברית ומקומות אחרים חוטפים הגבלות רחבות – אצלנו מדינת ישראל פתוחה, המשק פתוח הכלכלה פתוחה, בתי הספר פתוחים, התרבות פתוחה. אנחנו רוצים להשאיר את זה ככה, וזה קורה בדיוק בגלל שאנחנו לוקחים את זה מאוד ברצינות וכל הזמן עובדים בלהסתכל קדימה ולהקדים תרופה למכה".
ובחזרה לנתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר: מהנתונים עולה כי 44% מהמאומתים אתמול הם בני פחות מ-11. 6% נוספים הם בני 12 עד 15 וכ-5% בני 60 ומעלה. 64% מהמאומתים אתמול הם מהמגזר הכללי, 30% מהערבי ו-5% מהחרדי. לגבי יתר המאומתים לא נמסרו נתונים.

עוד עולה מהנתונים כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 145 חולי קורונה, 100 מהם במצב קשה. יותר מ-80% מהחולים הקשים אינם מחוסנים בכלל. בקרב החולים הקשים, שטרם מלאו להם 60, למעלה מ-90% אינם מחוסנים בכלל. למעשה, יש שני חולים קשים המוגדרים מחוסנים בגילים אלה, אחד בשנות ה-30 לחייו ואחד בשנות ה-50 לחייו.
מספר הרשויות האדומות ירד מעט וכעת יש שני יישובים ושכונה בירושלים. מדובר במג'דל שמס, בית רימון ושכונת חומת שמואל בירושלים. בישראל כ-5,800 חולים פעילים, רובם המכריע במצב קל. 1,336 מהם הם תושבי ירושלים, 165 מתגוררים בבאר שבע שהפכה לצהובה, 142 בתל אביב יפו, 134 בבית שמש, 125 בפתח תקווה, 115 בבני ברק, 105 בחיפה, 99 בכסיפה, 88 ברחובות, 85 בביתר עילית, 80 ברהט, 71 במג'דל שמס, 68 ברמת השרון, 63 במעלות תרשיחא, 63 בראש העין, 60 בבת ים ו-60 גם בראשון לציון.
כשברקע החשש מזן האומיקרון, הממשלה החליטה בסוף השבוע האחרון להאריך את ההגבלות על השבים מחו"ל בעשרה ימים נוספים, החל מהיום. בנוסף הוחלט להגביר את אכיפת התו הירוק – כך שהבדיקה שלו תיעשה רק באמצעות סריקת ברקוד ובלי הצגה של תעודות מודפסות – ובנט הורה גם לקדם את החלת התו הירוק בקניונים. בנוסף, הוחלט לצמצם את מתווה הכיתה הירוקה, שמונע בידודים מתלמידים שנחשפו לחולי קורונה בכיתות הלימוד.
6 צפייה בגלריה
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי
תו ירוק. עכשיו רק ברקוד יתקבל
(צילום: gettyimages)
הבוקר נרשמו תורים גדולים במרכז בדיקות בדיזנגוף סנטר בתל אביב. דליה, שטסה הלילה לארה"ב, סיפרה במשדר של אולפן ynet כי אינה מודאגת מהזן החדש. "אני בריאה ואופטימית, הכול בסדר", אמרה. ג'ו, שטס לגרמניה מטעם עבודתו, הביע גם הוא ביטחון: "אני מחוסן שלוש פעמים, סומך על זה בינתיים", אמר. נבדק אחר, שהגיע להיבדק לפני טיסה לניו יורק, אמר כי לא ברור לו מדוע התור נמשך זמן רב כל כך: "אין לי מושג. נראה מפוצץ, מבולגן לגמרי. אולי עשו over booking".