יפו בוערת הרבה לפני החיסול בנמל אתמול (שבת). כבר חודשים מתריעים קציני מודיעין על חבית חומר הנפץ שמונחת ברחובות העיר ומחכה לניצוץ שיבעיר אותה. זה התחיל ביולי האחרון, עם חיסולו במבצע מאורגן של עיזאת חאמד, שנחשב לאיש החזק ביפו. עבד קזז, שחוסל אתמול, היה אחד האנשים הקרובים לו ביותר. לכולם היה ברור שהחיסול בקיץ פתח סכסוך דמים, ושקזז - שנחשב לדמות הבכירה אחריו ביפו - הוצב על הכוונת.
המחסלים שיצאו אתמול למבצע קיבלו הנחיה לרצוח אותו בכל מחיר. זה מה שמסביר את הנחישות שלהם: לעקוב אחריו, לרדוף אחריו עם כלי נשק שלופים תוך התעלמות מההמון שבילה באזור. הם לקחו בחשבון את האפשרות שיתפסו, אבל את העבריינים של היום זה פחות מפחיד. הם יודעים שיוכלו לזכות בעסקת טיעון מקלה ובחסדי בית המשפט.

1 צפייה בגלריה
אחד התרמילים על הכביש
אחד התרמילים על הכביש
עיזאת חמאד, עבד קזז ואחד התרמילים על הכביש אתמול
(צילום:מוטי קמחי, שחר גולדשטיין, אבי כהן )
איפה הייתה המשטרה אתמול? באותם מקומות שהיא נמצאת כל הזמן. בשטח, אבל לא בהכרח בשטח הנכון. הם מאבטחים הפגנות, שומרים על הסדר במגרשי כדורגל ונוכחים בהפרות סדר בירושלים או בכל אירוע אחר. אי אפשר להצמיד שוטר לכל עבריין מאוים ולא להקדיש יחידה שלמה לכל סכסוך פתוח בין כנופיות.
זה הזמן לומר: פחות צווארון לבן, פחות עבירות הונאה, פחות יעדים קיקיונים. תנו ל-FBI הישראלי להפעיל את הכוח שלו בתחום שבו המדינה באמת צריכה אותו
הרצח הבא כבר יצא לדרך ועל העיתוי והמיקום שלו נגלה רק בזירה, אחרי שהכדורים יפגעו במי שיפגעו והתקשורת תוזעק למקום כדי לצלם את צוות מד"א קובע את מותו ואת החוקרים אוספים ממצאים. ייתכן שזה יקרה בשדה פתוח ליד יישוב ערבי, ואז האירוע יקבל אזכור צנוע. אם זה יקרה באחת הערים המרכזיות, הכותרות שוב יזעקו. כך או אחרת, שינוי של ממש לא יגיע.
ההבטחות שמפזרים במשטרה ובמשרד לביטחון פנים על שינוי הפעילות מול העבריינים הן מס שפתיים. אגף "סייף" שהקימה המשטרה הוא יותר מטה הסברה פחות גוף אמיתי ללחימה בארגוני הפשיעה. פעם אחר פעם ישיקו במשרד לביטחון פנים תוכנית למלחמה בפשיעה בחברה הערבית, אבל גם מטרתה תהיה בעיקר להטיל ערפל שיסתיר את המציאות.
גם ההצהרות על אכיפה כלכלית נגד ארגוני הפשיעה - עם מס הכנסה ורשויות אחרות – נוסה בעבר תחת שם מבצעי אחר. בפועל מודים קציני היחידות המיוחדות והבילוש שהם נמצאים בחוסר של כוח אדם. בשטח עצמו אין שום שינוי. כל עוד לא יוכנסו לפעילות לוחמים מיחידות מיוחדות, נמשיך למנות את החיסולים הפליליים כאילו מדובר בסדרת ריאלטי.
אלי סניוראלי סניורצילום: אבי מועלם
ואולי במצבי קיצון צריך להתנהג באופן קיצוני. אולי זה הזמן לקחת את כל יחידת להב 433, על כל בלשיה, חוקריה ואנשיה, ולרתום אותם אך ורק לבעיה הבוערת של החברה הישראלית. גם ככה בשנה האחרונה היחידה הזאת בקושי מספקת תפוקה של תחנת משטרה. אז לפחות שאנשיה יהיו בשטח וינסו לפענח את התיקים הפתוחים.
זה הזמן לומר: פחות צווארון לבן, פחות עבירות הונאה, פחות יעדים קיקיונים. תנו ל-FBI הישראלי להפעיל את הכוח שלו בתחום שבו המדינה באמת צריכה אותו.