ועידת הנשים של המדינה מאורגנת על ידי קבוצת ידיעות אחרונות בשיתוף נותני חסות
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, שהתארחה בצהריים (שני) בוועידת הנשים של המדינה של ynet ו"ידיעות אחרונות", סיפרה על הקשיים שאיתם מתמודדים צוותי ההוראה בדרום ששבו ליישוביהם ולבתי הספר, על החששות והטראומה שמציפות האזעקות, וקראה לפתח מענה נפשי גם לצוותי ההוראה.

"הלכתי לנחם שם לפני שבועיים בערך ופגשתי אנשים בשבעה, שעובדים בחוסן. הם אמרו לי 'תראי, יפה, אנחנו אמנם חזרנו, אבל אנחנו חזרנו אנשים אחרים לגמרי. אנחנו פשוט חזרנו אנשים שרוטים. אנחנו עדיין נמצאים בטראומות. זה לא אנחנו, זה לא אנחנו'", סיפרה בן דויד. "אנשים חוששים, בוודאי. לילדים הייתה תקופה שלא שמעו את האזעקות ופתאום הם שומעים. גם המורים צריכים עוד פעם לאסוף כוחות עבורם.
"הבעלים של חלק מהמורים מגויסים במילואים, חלק מהילדים מגויסים, והם צריכים לאסוף את הכוחות עבור התלמידים כדי לתת להם את הכוחות להמשיך ולהגיד להם 'חברים, אנחנו בכל זאת נתגבר'. הם עושים את זה בצורה הטובה ביותר ובצורה המיטבית, אבל עדיין יש שם חשש מאוד מאוד כבד. כל אזעקה מקפיצה את כולם, פשוט את כולם".
1 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד. משרד החינוך לא עושה מספיק
(צילום: עוז מועלם)
בן דויד ציינה כי אתגר נוסף עומד בצפון - שם התלמידים והמורים עדיין לא חזרו לבתים - וגם לא יודעים מתי זה יקרה. "המצב הוא מאוד מאוד קשה. הם פזורים. לא לקחו בית ספר או עיר ומיקמו במקום אחד. הקהילה מפוזרת, לקחו כיתה ופירקו לכמה יישובים. מי העוגן של אותם ילדים? המורים, שצריכים להיות בקשר עם הילדים, לשאול לשלומם. אני מקווה שמשרד החינוך יידע לתת את המענה לילדים כשיחזרו, כי אם מישהו חושב שבכך זה ייגמר - זו טעות גדולה. העבודה הקשה של צוותי החינוך רק תתחיל".
אנחנו מדברים על פערים שאולי אפילו אי יהיה אפשר להדביק? "אני יכולה לדבר על זה אפילו באופן אישי. כשהילדים שלי היו תלמידים בחטיבות הביניים. ללמוד תמיד אפשר ללמוד, זו לא הבעיה. הבעיה היא שעכשיו צריך לטפל בנפש. כשיש לך נפש בריאה, אתה יכול לעשות אחר כך הכול. אבל הנפש היא פצועה, ולא נותנים תמיד את המענה, כי חסר לך את האנשים שנותנים את המענים הטיפוליים, הרגשיים, החברתיים. כשהנפש לא פנויה, אין לה פניות ללמידה, לא משנה כמה תשקיע. לכן - צריך כרגע להשקיע, ולא רק בתלמידים, גם בצוותי החינוך. צריך לתת להם את המענה הרגשי וגם החברתי כדי שיהיה להם את הכוחות".
משרד החינוך נותן את זה? "הוא עושה עבודה, לא מספיק. אני לא יכולה להגיד שהוא לא נותן את המענה, אבל אני חושבת שמבין משרדי הממשלה, זה המשרד הראשון שהתחיל לפעול מבין כל המשרדים. לקח לו זמן, אבל כשהוא נכנס הוא התחיל לעבוד. אבל עדיין יש חוסר. המורים למעשה, היום הם העובד הסוציאלי, הפסיכולוג. הם הכול עבור ההורה ועבור התלמיד. ואם לא ייתנו את המענה הזה למורים, המורים וצוותי החינוך פשוט יישחקו". על שר החינוך קיש אמרה בן דויד: "אני יכולה לומר שכאשר אני פניתי לשר החינוך בהרבה מצבים שהיו בעיות וקשיים, הוא נכנס לעומק ובאמת נתן את הפתרונות. הוא קשוב. יש המון מה לעשות במשרד החינוך למען התלמידים, למען צוותי החינוך".