הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אתמול (יום חמישי) לאישור תוכניות על המשך המבצע ברפיח, לדיון שהחל בשעה 23:00 והסתיים בסביבות השעה 02:00 לפנות בוקר. במהלך הדיון מתחו שרי הקבינט ביקורת על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמצידו לא הצליח להבין מה עשה לא בסדר כשכתב "חמאס ❤️ ביידן" - וקרא לשרים אחרים להצטרף אליו. השרים גם קיבלו סקירה על המגעים לעסקת חטופים, ונדמה שהטענה המובילה היא שהמשך הלחץ הצבאי ברפיח יכול להביא לשינוי בעמדת חמאס ולהגדיל את הסיכויים לעסקה.
הדיון החל כשבן גביר טען ש"אנחנו גם אוכלים את הדגים המסריחים וגם מגורשים מהעיר", מאחר שישראל העבירה סיוע הומניטרי מצד אחד - ובכל זאת עוכבו משלוחי הנשק. הוא הציע להפחית סיוע הומניטרי "כל עוד לא מגיע כזה לחטופים", ואז טען: "צריך לדבר עם האמריקנים בכבוד - אבל להבהיר שאם יש עלינו סנקציות אז יש פחות הומניטרי".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
בן גביר ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, אוליבייה פיטוסי)
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ציוץ טוויטר ביידן אוהב את חמאס
איתמר בן גביר ציוץ טוויטר ביידן אוהב את חמאס
הציוץ של בן גביר נגד ביידן
בצלאל סמוטריץ': לדבר בכבוד כמו הציוץ שלך? בן גביר: דווקא כתבתי בעדינות רבה, יחסית למה שרוב הישראלים חושבים על ההתנהגות חסרת התקדים כלפינו גילה גמליאל: הוא אפילו רומנטיקן, הוסיף לב (ראש הממשלה מתפרץ בצחוק) בן גביר: ירבו ציוצים כאלה. אני מצפה מכל שרי הממשלה להצטרף אליי. יש תמיכה במה שאמרתי לא רק על-ידי טראמפ שאמר דברים מאוד חשובים, אלא גם על-ידי חלק מהדמוקרטים. גדי איזנקוט: כדאי לנשום עמוק ולתת הרבה כבוד לנשיא ארצות הברית. בן גביר: כדאי לשדר מסר שאפילו בארצות הברית יש רוב נגד ביידן.

בן גביר: "אצלנו במשטרה אין פוליטיקה"

במהלך הדיון בקבינט התייחס השר בן גביר לשחרורו של תת-אלוף עופר וינטר, שפרטיו נחשפו ב-ynet ו"ידיעות אחרונות". "למה הדחתם את וינטר? זה עוול גדול של קצין שיש לו יכולות מעולות ומכיר את עזה ויכול היה לתרום", אמר בן גביר. השר איזנקוט התערב ואמר לבן גביר: "ולמה עמי אשד (לשעבר מפקד מחוז תל אביב במשטרה) פוטר?". בן גביר השיב: "עמי אשד היה ניצב פוליטי, אצלנו במשטרה אין פוליטיקה. מי שנגוע בפוליטיקה אנחנו מוציאים אותו".
השר בני גנץ אמר: "אני מכיר היטב את עופר ופיקדתי עליו בתור רמטכ"ל. הוא קצין טוב ומוערך, אבל לא היה תפקיד רלוונטי לקדמו והוא מסיים". השר גנץ התבלבל ופנה לבן גביר: "בצלאל, בצלאל". השר סמוטריץ' אמר: "למה קראת לבן גביר 'בצלאל'?". בן גביר עקץ: "בבחירות הבאות סמוטריץ' רוצה לפנות למצביעי מרצ".
הציוץ השנוי במחלוקת של בן גביר נגד נשיא ארה"ב, גרר כבר אתמול ביקורת חריפה במערכת הפוליטית. יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר: "אם נתניהו לא יפטר את בן גביר עוד היום, הוא מעמיד בסכנה כל חייל בצה"ל וכל אזרח במדינת ישראל".
נשיא המדינה יצחק הרצוג תקף את בן גביר מבלי להזכיר את שמו: "גם כשיש ויכוחים ורגעים מאכזבים בין ידידים ובני ברית - יש דרך איך לברר את המחלוקות. חובה להימנע מאמירות וציוצים חסרי בסיס, חסרי אחריות ומעליבים שפוגעים באינטרס הביטחוני הלאומי של מדינת ישראל".
הנשיא האמריקני איים אתמול בקולו להפסיק לשלוח לישראל פצצות ופגזי ארטילריה - אם זו תפתח בפעולה צבאית נרחבת ברפיח, מעבר למבצע המוגבל יותר שמתנהל כעת ומתמקד רק במעבר רפיח עצמו.