נטלי ומורדי אוקנין, הישראלים הכלואים באיסטנבול בגין צילום ארמונו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ערערו הערב (יום ג') על ההחלטה להאריך את מעצרם ב-20 יום, שהתקבלה ביום שישי האחרון.
3 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
נטלי ומורדי אוקנין. גם נציגי משרד החוץ פגשו אותם מוקדם יותר
(מתוך פייסבוק)

יממה אחרי בעלה, נטלי פגשה הערב את עורך דינה הישראלי ניר יסלוביץ' וביקשה לשאול לשלום ילדיה. "מה שלום ילדיי? אני מודה לעם ישראל על התמיכה הגדולה בנו", היא אמרה. נטלי קיבלה מעורך הדין לחם, שוקולד וקולה לתאה, שבו היא נמצאת לבד, בכלא לנשים בטורקיה.
"ראיתי לביאה. איך שנכנסתי היא התרגשה לראות אותי", אמר עו"ד יסלוביץ' בתום הפגישה. "היא שאלה מה הם יודעים ומה לא? איך הם לא מצליחים להבין שאני אישה פשוטה שלא מתעסקת בכלל ולא קרובה להתעסק בריגול? יודעים שהשתתפתי בפרסומת של אגד? נראה להם שמרגלת עושה את זה?".
יסלוביץ' הוסיף כי "התנאים שלה מינימליים אבל טובים יותר מאלה של בעלה. אנחנו כרגע שוקדים להביא את תנאיהם לרמה טובה יותר ואני יודע שמשרד החוץ שוקד על שיפור התנאים. כבר היום ראיתי במו עיניי הודות למאמצים של משרד החוץ שנטלי זכתה לקבל אפילו שוקולד לתוך החדר, כיכר לחם ופחית קולה".


עורך הדין הישראלי ציין כי האישור שקיבל לבקרם הוא קבוע. "אנחנו מלאים תקווה ואמונה שהרשויות בטורקיה ימצאו לנכון לבוא ולקבל הטיעונים כבדי המשקל שאנחנו כתבנו בערעור וכולי מלא תקווה וציפייה שאנחנו נצליח במאמצים משותפים של כל מי ששוקד על המלאכה להשיב את נטלי ומורדי הביתה", הוסיף.
הערעור שהגישו בני הזוג מוגדר בטורקיה כ"התנגדות" למעצרם, ואינו דומה להליך ערעור בארץ על מספר ימים במהלך חקירה. הצפי הוא שההחלטה תתקבל בתוך שבוע עד 10 ימים מהיום, והיא תקבע אם השניים ישוחררו בחזרה לארץ, לחלופת מעצר בטורקיה או כלל לא. ההחלטה תתקבל ע"י שופט וללא דיון.
יחד עם זאת, אם תתקבל החלטה מוקדמת יותר בהתערבות הדרג המדיני בטורקיה, לא מן הנמנע שהשניים ישוחררו מוקדם יותר. כך או כך, ההתייחסות הפומבית של שר הפנים הטורקי לפרשה לא היטיבה עם הסיכויים לשחרורם הקרוב של בני הזוג.

שלוש שעות פגישה, מבעד לזכוכית

גורמי משפט טורקיים לא התפלאו מהמעצר הממושך של בני הזוג והפיקוח השיפוטי הדל ביחס לחקירה הקצרה והיחידה שעברו השניים. לדבריהם, מערכת המשפט בטורקיה פועלת לאט מאוד ומעניקה חשיבות מועטה לזכויות עצורים. כך למשל תייר זר שנעצר במשך 4 שנים בגין עבירת גניבה פנה לבית הדין הבינ"ל בשטרסבורג ודרש את שחרורו מאחר שמשפטו כלל לא התקיים.
הפגישה של נטלי הערב עם עורך דינה ארכה 3 שעות מבעד לזכוכית מחוסמת ושפופרת אך תנאיה לפי הבדיקות הישראליות היו הוגנים לאורך ימי מעצרה. היא גם דוברת טורקית ואנגלית דבר שסייע לה לתקשר עם הסוהרות ויתר האסירות.
מוקדם יותר, כאמור, ביקרו את מורדי ואת נטלי נציגים רשמיים מישראל. הקונסול באיסטנבול רונן לוי ביקר את נטלי בכלא, בעוד את מורדי ביקר הקונסול הכללי בטורקיה אודי איטם. הדיפלומטים הישראלים נפגשו גם עם רשויות בתי הכלא כדי להבטיח שבני הזוג יקבלו תנאים הנאותים וראויים. במשרד החוץ ציינו כי "הביקורים ארכו פרק זמן ארוך ובמהלכם גם הועבר לבני הזוג הביגוד והציוד הנדרש".
3 צפייה בגלריה
מתקן המעצר באינסטבול בו עצורים נטלי ומורדי אוקנין
מתקן המעצר באינסטבול בו עצורים נטלי ומורדי אוקנין
מתקן המעצר שבו כלוא מורדי אוקנין. התנאים של בת הזוג טובים יותר
(צילום: יואב זיתון)
שר הפנים הטורקי סיפק מוקדם יותר התייחסות ראשונה מצד בכיר במדינה למעצרם של השניים. "הם לא סתם צילמו את הבית של ארדואן, הם התמקדו עליו ואפילו סימנו אותו", אמר סולימאן סוילו. "ייתכן שאפשר לקרוא לזה ריגול מדיני וצבאי. מי שיחליט מה יקרה בהמשך זה רק בית המשפט". דבריו, שנאמרו בפגישה עם שר הביטחון של מונגוליה שמבקר בטורקיה, מהווים התייחסות טורקית רשמית ראשונה למעצר - והם הובאו באתר החדשות הטורקי Cumhuriyet.
מורדי נפגש אתמול עם עורך הדין יסלוביץ' בבית המעצר מאלטפי שבצד האסייתי של איסטנבול. עורך הדין סיפר כי אוקנין פרץ בבכי כששמע עברית לראשונה אחרי שישה ימים ושאל: "למה אני כלוא?". יסלוביץ' ציין כי מצבו הנפשי של אוקנין לא קל - אך הוא התעודד כששמע על המאמצים שנעשים לשחרורו. עוד אמר שהישראלי נחקר רק פעם אחת ביום רביעי, למחרת המעצר, וכי התשאול לא ארך זמן רב.
3 צפייה בגלריה
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
בישראל פועלים בכמה ערוצים בניסיון להביא לשחרורם של בני הזוג. בציר המרכזי פועל ראש המוסד דוד ברנע מול מקביליו בביון הטורקי, ובמקביל נערכות שיחות בין בכירים ישראלים וטורקים ברמה המדינית. הטורקים לא הציגו בשיחות האלה דרישות ספציפיות והבהירו שהמסר הישראלי שבני הזוג אוקנין אינם מרגלים התקבל ונבחן.
למרות המגעים המדיניים והמשפטיים, בני המשפחה נערכים לכך שההסתבכות באיסטנבול תימשך יותר זמן ממה שחשבו, ושירז בן הרוש, בתה של נטלי שנעצרה בטיול לחגיגות יום הולדתה ה-44, פרסמה סרטון שבו קראה לעזרת הציבור במימון המאבק.