שמונה ימים לאחר המעצר, פגישה ראשונה בין נציגים רשמיים מישראל לבין בני הזוג שנעצרו בטורקיה: נציגי משרד החוץ ביקרו היום (ג') מורדי ונטלי אוקנין, שנלקחו למעצר על-ידי שירותי הביון הטורקיים אחרי שצילמו את ארמונו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן.
את נטלי אוקנין ביקר הקונסול באיסטנבול רונן לוי ואת מורדי אוקנין ביקר הקונסול הכללי בטורקיה אודי איטם. הדיפלומטים הישראלים נפגשו גם עם רשויות בתי הכלא כדי להבטיח שבני הזוג יקבלו תנאים הנאותים וראויים. במשרד החוץ ציינו כי "הביקורים ארכו פרק זמן ארוך ובמהלכם גם הועבר לבני הזוג הביגוד והציוד הנדרש".
3 צפייה בגלריה
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
בני הזוג אוקנין והארמון של ארדואן מסומן בתמונה שנשלחה
(מתוך פייסבוק)
עוד נמסר כי המשפחה עודכנה על המפגש על-ידי שר החוץ יאיר לפיד, מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז וצוות הקונסוליה באיסטנבול. מטעם המשפחה נמסר: "אנו סמוכים ובטוחים שהסיפור ההזוי הזה ייגמר במהרה, ושמורדי ונטלי יחזרו הביתה. אנחנו מודים לשר החוץ ולקונסולים בטורקיה שדאגו היום לשיפור תנאי מעצרם, ומצפים לבשורות טובות בקרוב".
מוקדם יותר התייחס למעצר הזוג הישראלי שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו. הוא האשים כי "הם לא סתם צילמו את הבית של ארדואן, הם התמקדו עליו ואפילו סימנו אותו, וגם טען כי "ייתכן שאפשר לקרוא לזה ריגול מדיני וצבאי. מי שיחליט מה יקרה בהמשך זה רק בית המשפט". דבריו, שנאמרו בפגישה עם שר הביטחון של מונגוליה שמבקר בטורקיה, מהווים התייחסות טורקית רשמית ראשונה למעצר - והם הובאו באתר החדשות הטורקי Cumhuriyet.
3 צפייה בגלריה
דוד ברנע, ראש המוסד
דוד ברנע, ראש המוסד
ראש המוסד דוד ברנע. הציר המרכזי לשחרור
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בימים האחרונים ישראל פועלת במקביל בכמה ערוצים להביא לשחרורם של מורדי ונטלי. בציר המרכזי פועל ראש המוסד דוד ברנע מול מקביליו בביון הטורקי. במקביל נערכות שיחות בין בכירים ישראלים וטורקים ברמה המדינית. הטורקים לא הציגו בשיחות האלה דרישות ספציפיות והבהירו שהמסר הישראלי שבני הזוג אוקנין אינם מרגלים התקבל ונבחן.
מורדי נפגש אתמול עם נציג ישראלי לראשונה מאז המעצר. עורך הדין ניר יסלוביץ' ביקר אותו בבית המעצר מאלטפי שבצד האסייתי של איסטנבול, אחרי שהטורקים אישרו את בקשת ישראל לאפשר זאת. עורך הדין סיפר כי אוקנין פרץ בבכי כששמע עברית לראשונה אחרי שישה ימים ושאל: "למה אני כלוא?". יסלוביץ' ציין כי מצבו הנפשי של אוקנין לא קל - אך הוא התעודד כששמע על המאמצים שנעשים לשחרורו. עוד אמר שהישראלי נחקר רק פעם אחת ביום רביעי, למחרת המעצר, וכי התשאול לא ארך זמן רב. נטלי צפויה להיפגש גם היא עם עורך הדין בקרוב.
3 צפייה בגלריה
מתקן המעצר באינסטבול בו עצורים נטלי ומורדי אוקנין
מתקן המעצר באינסטבול בו עצורים נטלי ומורדי אוקנין
מתקן המעצר באיסטנבול שבו מוחזק מורדי אוקנין. פרץ בבכי אתמול
(צילום: יואב זיתון)
למרות המגעים המדיניים והמשפטיים, בני המשפחה נערכים לכך שההסתבכות באיסטנבול תימשך יותר זמן ממה שחשבו, ושירז בן הרוש, בתה של נטלי שנעצרה בטיול לחגיגות יום הולדתה ה-44, פרסמה סרטון שבו קראה לעזרת הציבור במימון המאבק.
סגן שר החוץ עידן רול אמר הבוקר לאולפן ynet כי "הנושא מטופל באופן אישי על ידי שר החוץ לפיד ועל ידי הדרגים המקצועיים הרלוונטיים בצורה הכי אינטנסיבית שיכולה להיות. הזוג קיבל גם ביקור קונסולרי של משרד החוץ. כמה שנדבר על זה פחות בתקשורת וכמה שפחות נצא בהצהרות, כך ייטב. אלה זמנים רגישים ואני מקווה שנוכל לעדכן בהקדם". רול הוסיף כי "מוקדם מדי לצאת בהכרזות לגבי טיב הקשר עם טורקיה ומה המגבלות שצריכות להיות. אני כן יכול להרגיע את הציבור שברגע שתתקבל החלטה כזו, או ברגע שתהיה תובנה שצריך לשנות משהו, אז משרד החוץ ייצא בהצהרה מאוד ברורה בנושא".
יואב זיתון ומאיר תורג'מן השתתפו בהכנת הכתבה