4 צפייה בגלריה
הספינה האיראנית שהותקפה ונסראללה. מזכ"ל חיזבאללה מתחשב גם במצב של לבנון
הספינה האיראנית שהותקפה ונסראללה. מזכ"ל חיזבאללה מתחשב גם במצב של לבנון
הספינה האיראנית שהותקפה ונסראללה. מזכ"ל חיזבאללה מתחשב גם במצב של לבנון
(צילום: AP)
אסטרטגיית התגובה של הציר השיעי-רדיקלי על פעולותיה של ישראל החמירה אתמול (שישי) עם תקיפת הספינה MERCER STREET ליד עומאן, שבה נהרגו אנשי צוות רומני ובריטי. העובדה שאיראן הגיבה על פגיעה, ככל הנראה באנשי חיזבאללה בשטח סוריה, היא חידוש שמעיד על הקשחת הקו נגד פעולות "המערכה שבין המלחמות" של ישראל - והתגובה תבוא.
בינתיים, התגובה הישראלית היא במישור הדיפלומטי במטרה להביא לסנקציות על הספנות האיראנית - ושר החוץ יאיר לפיד כבר שוחח עם מקבילו הבריטי. התגובה הצבאית כנראה תבוא גם היא - אבל נדרש זמן לאיסוף המל"מ (מודיעין לפני מבצע) ולהכנות.
4 צפייה בגלריה
דיווח על תקיפה ישראלית בחומס בסוריה
דיווח על תקיפה ישראלית בחומס בסוריה
האיראנים החליטו שבים יש להם את הסיכויים הטובים ביותר. התקיפה שיוחסה לישראל באל-קוסייר
כדי להבין את שאירע, חשוב לעמוד קודם כל כמה עובדות: הציר השיעי-רדיקלי מונהג על-ידי איראן, וחברות בו מיליציות של מוסלמים ששייכים לזרם השיעי בעיראק, בסוריה, בלבנון (חיזבאללה) ובתימן (החות'ים), וכך גם באפגניסטן ובפקיסטן. המיליציות האלה, במינוחים איראניים, נקראות גורמי התנגדות - והחשובה שבהן היא חיזבאללה. מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הוא בין גורמי ה"התנגדות" שמוכוונים על-ידי כוח "קודס" של משמרות המהפכה.
המונחים האלו חשובים כדי להבין את תקיפת הספינה שבבעלות יפנית, אך מופעלת על-ידי חברה בריטית שבבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר. הפרשה החלה למעשה בשבוע שעבר, כשהסורים טענו שהייתה תקיפה ישראלית במחוז חומס באזור העייר אל-קוסייר. לא דווח על נפגעים בתקיפה, אבל ברור היה שהיא כוונה נגד משלוחי מערכות נשק מתקדמות וחדישות מסוריה ללבנון.

"שירותי נקם" לחיזבאללה

חיזבאללה כבש את אל-קוסייר ואת שדה התעופה א-דבעה כחלק מהסיוע שהעניק לבשאר אסד במלחמת האזרחים בסוריה. חיזבאללה נלחם על אל-קוסייר מכיוון שחשש שאם היא תיכבש על-ידי המורדים הסורים הסונים - אנשי אל קאעידה (ג'בהת אל-נוסרה) ודאעש יפלשו דרכה ללבנון. מאז שכבשו אנשיו של נסראללה את העיירה, הם מחזיקים בה ובשדה התעופה א-דבעה מחסני נשק שמהם מועברות מערכות לחימה ואמצעי ייצור לדיוק טילי קרקע-קרקע מסוריה ללבנון.
מטרת התקיפה שהייתה בסוריה בשבוע שעבר, בלילה שבין ה-21 ל-22 ביולי, הייתה ככל הנראה למנוע משלוחים שנועדו להעביר לחיזבאללה בלבנון סוללות טילי הגנה אווירית ואמצעים לייצור טילי קרקע-קרקע מדויקים. המשלוח הגיע כנראה מאיראן או מצפון סוריה למחסנים שנמצאים באזור שדה התעופה א-דבעה, וייתכן מאוד שבתקיפה שיוחסה לישראל נהרגו גם אנשי חיזבאללה. בדיווח שהתפרסם היום באתר "אל-עאלם" האיראני אומרים מקורות איראניים רשמיים כי בתקיפה באל-קוסייר נהרגו שני "אנשי התנגדות", כלומר חיזבאללה.

כאן נכנס נסראללה לתמונה: מזכ"ל חיזבאללה הכריז ונשבע עוד בשנה שעברה כי כל פגיעה בלבנוני, באיש חיזבאללה, מה שנסראללה קורא "ההתנגדות", תיענה בפעולת נקם נגד ישראל - ונרמז שהכוונה לפגיעה בחיילים ישראלים. המשוואה החדשה הזו שנסראללה ניסה לייצר עמדה למבחן לפחות פעמיים, אבל בכל פעם אנשיו של נסראללה נכשלו בניסיונותיהם להרוג לוחמים ישראלים בתגובה לפגיעה בפעילי חיזבאללה.
הכישלונות החוזרים ונשנים האלו גרמו כנראה לנסראללה לפנות לאיראנים, למשמרות המהפכה, בבקשת סיוע לממש את האיום. נסראללה הבין כנראה שהוא מאבד מההרתעה שלו מול ישראל כשהוא לא מצליח לעמוד בהתחייבויותיו, ולאחרונה - לנוכח המצב הכלכלי הקשה בלבנון - הוא גם חושש שאם יפעל נגד צה"ל בגבול הצפון, לבנון תספוג מכה שתחמיר מאוד את המצוקה של אזרחיה. נסראללה יודע שהציבור הלבנוני יאשים אותו, וגם חושש שאם יפעל ישירות נגד ישראל היא תנצל את ההזדמנות - ותפגע במפעלים לדיוק הטילים שהוא והאיראנים הקימו בלבנון.
4 צפייה בגלריה
ספינת MERCER STREET שהותקפה, ארכיון
ספינת MERCER STREET שהותקפה, ארכיון
ישראל תצטרך לחשב מסלול מחדש. ספינת MERCER STREET שהותקפה
(צילום: AP)
מסיבות אלה ביקש נסראללה שכוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים יעשה עבורו את העבודה - וינקום את מותם של שני "אנשי ההתנגדות" שנהרגו בתקיפה הישראלית בשבוע שעבר. גם ל"אל-עאלם" אמרו המקורות כי תקיפת הספינה הייתה נקמה על כך.
המקרה הנוכחי מחייב את ישראל לחשב מסלול מחדש: לפי פרסומים זרים, ישראל הורידה לאחרונה הילוך וכמעט שהפסיקה את הפגיעה בספינות איראניות, ונדמה היה שהמלחמה הימית בין המדינות דעכה. כעת נראה שהאיראנים - שעד למקרה הנוכחי הגיבו רק לתקיפת ספינותיהם - החליטו שהים הוא הזירה שבה יש להם את סיכויי ההצלחה הטובים ביותר. ככל הנראה, באמצעות תקיפת הספינה, הם הושיטו "שירותי נקם" לחיזבאללה.

ישראל תצטרך להתאים עצמה לחוקים החדשים

עובדה נוספת שראויה מאוד לציון היא שהאיראנים השתמשו במל"ט כדי לפגוע בספינה. בעבר פגע הכוח הימי של משמרות המהפכה בכלי שיט במפרץ הפרסי ובים האדום בדרכים אחרות, כמו טילי ים-ים ששוגרו מסירות מהירות, מטעני נפץ שהוצמדו לדופן של ספינות והתפוצצו בשלט רחוק או מוקשים ימיים שהונחו בנתיבי שיט בינלאומיים. בעבר, לפני כמה חודשים, נמסר שישראל תקפה באמצעות מל"ט ספינה איראנית בים התיכון שהובילה נשק לסוריה - אבל לא הטביעה אותה, ולא הרגה אף אחד מאנשיה. כעת הוכיחה איראן שהיא מסוגלת להפעיל מל"טים או רחפנים במרחק מאות קילומטרים מחופיה, ולפגוע בשתי תקיפות שונות באותה ספינה בדיוק ששימשה להם כמטרה.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז בבית הלבן על הגבלות לעובדים פדרליים שלא קיבלו חיסון נגד קורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז בבית הלבן על הגבלות לעובדים פדרליים שלא קיבלו חיסון נגד קורונה
איראן מאותת שאם המו"מ לא יצלח, עשויה לפרוץ מלחמה במפרץ הפרסי. ביידן
(צילום: AP)
סוג פעולה כזה מחייב יכולות מודיעיניות מתקדמות לאתר את מיקום הספינה, לחשב את המסלול המדויק שלה ולהטיס לעברה מל"טים תוקפניים שיתרסקו עליה עם חומר הנפץ שעליהם. מה שמעניין הוא שהספינה הותקפה פעמיים, והאיראנים כנראה הבינו שבתקיפה הראשונה הם הסבו נזק מועט בלבד - ולכן כיוונו את המל"טים או הרחפנים התוקפים/מתאבדים בצורה מדויקת יותר לעבר מגורי הצוות שמתחת לגשר הפיקוד.
עובדות אלה מעלות את החשד שהאיראנים שיגרו את המל"טים התוקפים לא משטחה של איראן, וגם לא משטחה של תימן או עומאן - אלא מכלי שיט איראני גדול יותר ששייט בסביבה, התקרב לספינה שנפגעה, האזין לשידוריה, הבין שלא גרם לנזק - ואז שיגר מתקפה שנייה. כלומר, נעשה פה מעשה לחימה ימי מובהק ומתוכנן, באמצעות ספינה גדולה שהופעלה על-ידי משמרות המהפכה. הדבר מעיד גם על מבצע שתוכנן זמן רב מראש.
כל הפרטים הללו, לצד העובדה שבתקיפה נהרגו שני אזרחים, מעידים בבירור על הקשחת הקו האיראני ועל נכונות לקחת סיכונים, כולל גינויים וסנקציות בזירה הבינלאומית עקב פגיעה בחופש השיט הבינלאומי. בריטניה, שאחד מאנשי הצוות שמת היה אזרח שלה, כבר מעורבת בסיפור - מפני שספינותיה מפטרלות באזור והיא בקיאה במתרחש. החקירה של בריטניה תפחיד פחות את האיראנים, והבעיה המרכזית היא של ישראל - שתבקש להרתיע את איראן מלחזור על פעולות שגובות חיי אדם. עד כה התקיפות האיראניות בים כמעט שלא גבו קורבנות נפש - וכעת השתנו חוקי המשחק, וישראל תצטרך להתאים את תגובתה.
על רקע כל זה חשוב להזכיר גם את המשא ומתן בין ארצות הברית והמעצמות לאיראן על חזרה להסכם הגרעין. המו"מ נתקל במבוי סתום, ולכן תקיפת הספינה נועדה גם כדי להפעיל לחץ על ארה"ב ולאותת לה שאם התנאים של איראן לא יתממשו, עשויה לפרוץ במפרץ הפרסי מלחמה שתשבש את האסטרטגיה הדיפלומטית של ממשל ביידן.
פורסם לראשונה: 23:16, 30.07.21