הרכב שעלה על המדרכה לעבר מפגינים בבאר שבע

בית משפט השלום בבאר שבע גזר במאי האחרון שישה חודשי מאסר על תנאי ותשלום קנס על צבי חן, תושב אלעד בן 26, שהתקרב בצורה מסוכנת עם רכבו למפגינים נגד המהפכה המשפטית בעיר וכמעט דרס אותם. גזר הדין ניתן במסגרת הסדר טיעון עם לשכת התביעות של המשטרה, ולאחר תיקון כתב האישום.
לפי כתב האישום המתוקן, עלה חן על המדרכה עם רכבו סמוך למפגינים, וצעק לעברם "אנרכיסטים שמאלנים, הפסדתם בבחירות. אל תתבכיינו", והמפגינים זזו ממקומם. אחד מהם צעק לעברו: "תעצור, תעצור! אתה דורס אותנו", ובתגובה יצא חן מהאוטו ואיים על המפגין שיהרוג אותו. חן הואשם במקור בעבירה של איומים ונהיגה פוחזת ברכב, אך הורשע בעבירה של איומים בלבד.
2 צפייה בגלריה
הרכב שעלה על המדרכה לעבר מפגינים בבאר שבע
הרכב שעלה על המדרכה לעבר מפגינים בבאר שבע
רכבו של חן. עורך דינו: "רוח שטות מיותרת"
לשכת התביעות של המשטרה ביקשה למקם את העונש במתחם הנמוך ולהטיל על חן עונש של עד עשרה חודשי עבודות שירות, אך הוסיפה כי תעתור לענישה קלה יותר משום שהוא נעדר עבר פלילי. בדיון הטיעונים לעונש אמרה נציגת התביעה המשטרתית, עו"ד לי מגן, כי "מדובר באירוע אלימות של עבירת איומים שהתקיים בכביש, שעה שכבישי ישראל הפכו בעת האחרונה לזירת מלחמה של ממש, ולא ניתן להתעלם מכך. התקרית הייתה יכולה בקלות להסלים לאירוע חמור מאיך שהסתיים.
"נתון נוסף שנבקש לשים עליו זרקור הוא העובדה שהנאשם יזם את האירוע, שנוגע גם הוא למצב מדיני רגיש, על רקע הפגנות שנעשות בחודשים האחרונים ומעוררות רגישות ציבורית נפיצה רבה. אל לנו להתעלם מפוטנציאל הפגיעה הקיימת", היא הוסיפה.
סנגורו של חן, עו"ד עידו פורת, טען כי לא מדובר במקרה של בריונות בכביש: "המקרה היה על רקע אידיאולוגי, ממש רוח שטות מיותרת שנפלה עליו בניסיון להראות את הצד שלו. מצד שני, בוודאי שלא צריך לתלות אותו בראש חוצות בגלל הפוליטיקה במדינת ישראל. יש מדי שבוע הפגנות ולא ראיתי שאף אחד הועמד לדין". פורת טען בנוסף כי אין צורך להטיל על חן לשלם פיצויים: "פיצוי צריך להינתן כשיש נזק. איזה נזק בדיוק נגרם למתלונן הזה?".
חן עצמו אמר בדיון כי "זה משהו שנפל עליי ברגע. אני לא בן אדם שעוצר באמצע הכביש ורב עם אנשים. זה פגע בי ממש והרס לי. אני נורא מצטער על המעשה הזה. זה לא מעניין אותי ההפגנות של היום. ראיתי את התוצאה של המעשה וזה ניתק אותי. זה משהו שהשתלט עליי לרגע אחד".
2 צפייה בגלריה
הרכב שעלה על המדרכה לעבר מפגינים בבאר שבע
הרכב שעלה על המדרכה לעבר מפגינים בבאר שבע
המפגינים בזירה
השופט אבישי כהן החליט להתחשב בחן ואמר כי "הוא נסע לעבר המפגינים בעודו צועק לעברם, לאחר מכן איים על אחד המפגינים שדפק על שמשת רכבו. במעשיו הוא הטיל פחד על המפגינים - פוטנציאל הנזק כתוצאה ממעשיו עלול להיות חמור, ולמזלו הטוב לא נפגע איש. יש לתת את הדעת על כך שהעבירה בוצעה על רקע אידיאולוגי. התנהלותו חרגה מגבולות המותר במסגרת הזכות למחאה ולחופש הביטוי".
השופט ציין בנוסף כי יש לתת משקל לשיקול של הרתעת היחיד והרבים: "בשים לב לכך שאנו חיים במדינה ובמציאות שבה קיימים שסעים וויכוחים פוליטיים שונים בין פלגים בחברה, הרי שיש לאפשר את זכויות חופש הביטוי וחופש המחאה, מבלי לסכן עמדה של אחד שאינה מצויה בהסכמתו של האחר".
למרות זאת, החליט השופט להטיל על חן שישה חודשי מאסר על תנאי בלבד, וקנס בסך 1,500 שקלים. בנוסף, הוא החליט כי חן לא יצטרך לפצות את המפגין שעליו איים. לדבריו, "המתלונן היה במקום כחלק מהפגנה שהתנהלה וכך גם חן הגיע למקום, אם כי מן העבר השני. לא עולה כי נגרם נזק כלשהו למתלונן, למעט האמירה המאיימת. ככזו, לא מצאתי כי יש בכך להצדיק פיצוי כספי".