2 צפייה בגלריה
אילעזר שקדי, אמיר אשל, עמיקם נורקין, איתן בן אליהו, עידו נחושתן
אילעזר שקדי, אמיר אשל, עמיקם נורקין, איתן בן אליהו, עידו נחושתן
"עוקבים בדאגה עמוקה אחר התהליכים במדינה ובחיל". מפקדי חיל האוויר לשעבר
(צילום: טל שחר, יובל חן, דובר צה"ל, רווית טרלובסקי, דנה קופל)
עשרה מפקדי חיל האוויר לשעבר שיגרו הבוקר (שני) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, הביעו את דאגתם מהשלכות המהפכה המשפטית וקראו לבלימתה ולמציאת פתרון למתיחות בעם. "אנו עוקבים בדאגה עמוקה אחר התהליכים המתרחשים במדינה ובחיל האוויר בימים אלה", כתבו על רקע הצהרתם של טייסים במילואים כי ייעדרו מאימונים במחאה על תוכנית נתניהו-לוין.
במכתב, שעליו חתומים בין היתר רב-אלוף (במיל') דן חלוץ ואלוף (במיל') אמיר אשל, צוין: "מתוך היכרות עמוקה עם משקלו המרכזי והמיוחד של החיל בביטחון הלאומי, המוכר לכם היטב, אנו חרדים להשלכות תהליכים אלה ולסכנה החמורה והמוחשית הנשקפת לביטחון הלאומי של מדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהתרגיל האווירי Desert Falcon
תיעוד מהתרגיל האווירי Desert Falcon
תרגיל בהשתתפות חיל האוויר. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל )
הצהרת 37 הטייסים מטייסת הקרב 69 פורסמה על רקע הודעת אנשי מילואים נוספים שיימנעו משירות אם תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט תיושם. עם זאת, טייסי המילואים הודיעו שיתייצבו בכל מקרה לפעילות מבצעית אם יידרשו לכך. טייסת 69 נחשבת לטייסת מהחשובות בחיל, שמובילה את התקיפות בסוריה במסגרת המב"מ (המערכה שבין המלחמות), ומבצעים נוספים. אנשיה השתתפו בין השאר בתקיפת הכור הגרעיני בסוריה.
לדברי המפקדים לשעבר, בהם אלופים (במיל') דן טולקובסקי, דוד עברי, אביהו בן נון, הרצל בודינגר, איתן בן אליהו, אליעזר שקדי, עידו נחושתן ועמיקם נורקין, "ליבת עוצמתו של החיל היא התלכיד המיוחד של אנשיו, בסדיר ובמילואים. אנשי החיל כולם מונעים מתוך תחושת שליחות עמוקה ואמונה בצדקת הדרך". הם הוסיפו: "אנו מגבים את מפקד חיל האוויר ואנשיו בעת הקשה הזו ופונים אליכם בבקשה לעצור ולמצוא פתרון למצב המתהווה ובהקדם האפשרי".

במקביל, אלוף (במיל') איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר לשעבר החתום על המכתב, אמר בריאיון לאולפן ynet: "אנחנו נמצאים כולנו בסיטואציה לא לגיטימית, חצינו את כל הקווים האדומים. אנחנו מנסים להבין מה הביא את הטייסים במילואים למסקנה כזאת, כל כך מרחיקת לכת. כרגע זה לא סירוב פקודה, זה התנדבותי. צריך להבין את המצוקה, את הקטע שנפער בליבם וגם ביניהם לבין עצמם".
לדבריו, "בכל אחת מהטייסות יש בסביבות 80% טייסי מילואים, ורק 20% סדירים. כששתי הקבוצות מתערבבות, זו אחת הבעיות. הם ידברו, יתלבטו ביחד, יתווכחו - זה בדיוק המצב הגרוע שאליו נקלענו". בן אליהו ציין בנוסף כי זה רק עניין של זמן עד שתהיה סרבנות גם בקרב טייסים בשירות סדיר.
"הכשירות לא נפגעת לא בשבוע וגם לא בחודשיים", אמר בן אליהו על הטייסים במילואים, "אם חלילה תפרוץ מלחמה, או מצב שיש בו סיכון משמעותי על הבית, אני מבטיח לכם שהם יטוסו. צריך לעצור את התהליך, לדבר עם הטייסים ואז להתקדם. לטפל במשבר כשאנחנו כבר בתוכו".

בתוך כך, תת-אלוף (במיל') ישראל (רליק) שפיר, טייס קרב לשעבר שהשתתף בתקיפת הכור הגרעיני בעיראק ב-81' ומוגדר גם "אלוף הפלות", אמר בריאיון ל-ynet radio: "השאלה היא בעצם מה אנחנו יכולים לדרוש מאותם טייסים מבצעיים. זה לא שהם עושים מילואים פעם בחודש, או חודש בשנה - הם באים כל שבוע".
לדבריו, "הם מרגישים חוסר אמון כלפי המערכת השולחת אותם. זו שאלה אישית שכל אחד מהם שואל את עצמו, ומן הסתם הרבה מהם משיבים שהם לא רוצים להתנדב, שהם לא מאמינים בתהליך".
הוא הוסיף: "אני מעריך, ממה שאני מכיר את עצמי, שהייתי נקלע לאותה דילמה אם לקום בבוקר ולהתנדב מרצוני. אני לא חייב לעשות את זה, במהלך שבו אני רואה דיקטטורה מתקרבת. אני חושב שהייתי מחכה עד שהחוקים האלה היו עוברים והייתי מבין שאנחנו נמצאים כבר מעבר לקו האדום. הרמטכ"ל צריך לבוא ולבקש משר הביטחון וראש הממשלה לעצור את התהליך ההרסני הזה. הוא לא יכול לתת להם הוראות, הוא יכול רק לבקש".

ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי), ששירת כטייס קרב ולאחר מכן פיקד על טייסות 109 ו-116, אמר: "אין חיל אוויר בלי מילואימניקים, אנשים צריכים להבין את זה. ברמה האישית אני פשוט קרוע. אני חושב שאסור להגיע למצב שבו לא משרתים במילואים".
לדבריו, "אני חושב שזה צעד שאסור להגיע אליו, באותה מידה כמו שאסור להגיע למשבר החוקתי הזה שנתניהו גורר אותנו לתוכו. הסיטואציה הזו שבה הרמטכ"ל עלול להגיע למצב שבו הוא צריך להחליט למי להקשיב - לפסק דין של בג"ץ או להנחיה של שר הביטחון וראש הממשלה - היא נוראית".
הוא הוסיף: "אני קורא לכל אחיי הלוחמים ומשרתי המילואים - אל תכניסו את הצבא לעסק הזה. בסוף אנחנו לא יכולים לתת לקיצונים משני הצדדים להכתיב לנו איך אנחנו חיים במדינה הזו. 80% מאזרחי מדינת ישראל יודעים להגיע להבנות ו'לסבול' אחד את השני, להתנהג בסובלנות. לשם אנחנו צריכים לחתור".