3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה, הערב
(צילום: AFP)
דובר צה"ל דיווח אמש (שני) על מספר תקריות חמורות שבהן על פי החשד תקפו מתנחלים לוחמי צה"ל ביהודה ושומרון. בין היתר, על פי החשד, רכב ובו לפחות מתנחל אחד ניסה לדרוס קצין צה"ל בצומת הגז באזור חווארה. חיילים ששהו במקום הגיבו בירי לעבר גלגלי הרכב, אך הנהג הצליח להימלט.
לפי צה"ל, האירוע החל לאחר שכמה מתנחלים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל במקום. גורמים בהתנחלויות טענו מנגד כי לא היה אירוע של דריסה - אלא שהחייל ביצע ירי לעבר הרכב מאחור, כחלק מ"איבוד שליטה" במהלך האירועים.
3 צפייה בגלריה
מח"ט בנימין אל"מ אליאב אלבז
מח"ט בנימין אל"מ אליאב אלבז
הותקף פיזית ומילולית. מח"ט בנימין, אל"מ אליאב אלבז
(צילום: דו"צ)
התקרית מצטרפת לאירוע משלשום, אז שני מתנחלים יידו על פי החשד אבנים לעבר רכב פלסטיני סמוך ליישוב רימונים שבבנימין. אלוף-משנה אליאב אלבז, מפקד החטיבה המרחבית שחלף בסמוך, ניגש למקום כדי להרחיק את מיידי האבנים - אך בצה"ל אומרים כי הם קיללו אותו והדפו אותו. כוח מג"ב עצר את השניים.
שר הביטחון יואב גלנט אמר בעקבות האירועים כי "תקיפה של חיילי צה"ל על ידי מתפרעים יהודים היא מעשה פסול וחמור מאוד. לא תהיה סובלנות כלפי פורעי חוק. ‏צה"ל הוא המקנה חיים למדינת ישראל ולאזרחיה, המפקדים והחיילים פועלים מסביב לשעון להגנת תושבי מדינת ישראל".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב גם: "המיליציות של סמוטריץ' ובן גביר ממשיכות לסכן את ביטחון לוחמי צה"ל. אובדן השליטה של נתניהו יעלה לנו בחייהם של חיילים. הטירוף הזה חייב להיפסק".
מדובר צה"ל נמסר בעקבות האירועים כי "צה"ל מגנה כל גילוי אלימות שהיא, בוודאי כנגד חיילים וכוחות הביטחון. צה"ל מגבה את מפקד החטיבה ולוחמיו אשר עושים לילות כימים לביטחונם של אזרחי ישראל ותושבי איו"ש. צה"ל ימשיך לפעול לשמירה על הביטחון, החוק והסדר ביהודה ושומרון ופועל בשיתוף פעולה, יחד עם גורמי האכיפה, על מנת למצות את הדין עם העוברים על החוק".
מוקדם יותר אתמול ביקשה המשטרה להאריך את מעצרם של החשודים בתקיפת מפקד החטיבה ב-5 ימים, אולם בית המשפט שחרר אותם בתנאים מגבילים. עו"ד נתי רום ועו"ד עדי קידר מארגון חוננו ייצגו אותם בדיון. עו"ד קידר מסר: "‏משטרת ישראל לא השלימה עם החלטת ביהמ"ש שהורה על שחרורם של החשודים לאור כרסומים בראיות. אולם כשהגענו לבית המשפט המחוזי התברר כי חלק מהחומרים לא היו בפניו, ומסתבר כי מחומר חקירה נוסף עולה כי הראיות החדשות חלשות עוד יותר וכי קיימות ראיות אובייקטיביות אשר שוללות את גרסתו של המח"ט, ועל כן לאור חולשת הראיות דחה בית המשפט את ערר המשטרה והורה על שחרורם של המתיישבים. ‏במקרה זה אנו מבקשים לחזק את ידיהם של אנשי מג"ב אשר התנהלו בצורה מעוררת כבוד באירוע, ולעומתם מח"ט הגזרה התנהל בצורה אלימה ואימפולסיבית, התסיס את השטח לשווא ומסר גרסאות סותרות ושקריות".
עו"ד נתי רום הוסיף: "לשמחתי גם בית משפט השלום וגם בית משפט המחוזי החליטו לשחרר את מרשיי למעצר בית לאחר שקבעו כי טענת המח"ט אינה עומד בהלימה לממצאים מהשטח כולל סרטון מהאירוע עצמו שהצגנו. בשעה שהטרור משתולל מצופה מכוחות הביטחון להבחין בין אוהב לאויב ולהשיב את הביטחון לתושבי האזור".

3 צפייה בגלריה
   כוחות צה"ל מחלצים פלסטינית מביתה שהוצת בחווארה
   כוחות צה"ל מחלצים פלסטינית מביתה שהוצת בחווארה
כוחות צה"ל מחלצים פלסטינית מביתה שהוצת בחווארה

שלשום מתנחלים התפרעו בחווארה, והציתו עשרות בתים ורכבים, אחרי הרצח של האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה בפיגוע הירי בעיירה חווארה מדרום לשכם. גורמי ביטחון בישראל אישרו כי בשלל האירועים נמנו עשרות פצועים פלסטינים. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, בשלל האירועים שמוגדרים כפשע שנאה נרשמו מאות פצועים פלסטינים, חלקם כתוצאה מחנק בעקבות שאיפת עשן.
בנוסף דיווחו הפלסטינים על הרוג בשם סאמח אלאקטש מירי בעיירה זעתרה, ועל פצוע קשה מפגיעת אבן ופצוע קל מפגיעת מוט מתכת בחווארה. הפלסטינים גם דיווחו על הצתה בקבר יוסף בשכם.
לפי הפלסטינים, במהלך ההתפרעויות נשרפו 35 בתים, ו-40 נוספים ניזוקו. בנוסף נשרפו 95 מכוניות. אנשי מנהלת התיאום והקישור לשכם במנהל האזרחי סייעו לחלץ פלסטינים מכמה בתים שהוצתו. גם כוחות של צה"ל ומשמר הגבול סייעו בפינויים בזירות שונות, ואף חילצו פלסטינים מבתים בוערים. עוד דווח כי כבאית פלסטינית שהגיעה לסייע בכיבוי שריפות באזור חווארה נרגמה באבנים על-ידי מתנחלים. באירוע לא היו נפגעים, אולם לכבאית נגרם נזק.
פורסם לראשונה: 22:41, 27.02.23