אם חד-הורית לארבעה ילדים בדירת שני חדרים. הקירות מתקלפים, העובש חוגג, החלונות שבורים, גם הצנרת עושה בעיות, ומדי פעם מנתקים לה את החשמל. היא ישנה בסלון על ספה מרופטת. שהילדים יקבלו את החדר. שירגישו "נורמלים" כמו שאר הילדים. מגיע להם, זו לא אשמתם.
תנאי מחיה נוראיים ואין למי לפנות, אסור לה לבקש שיתקנו. רק לא למשוך תשומת לב, לא להזכיר לאף אחד שהם שם. צו הפינוי תלוי לה על המקרר והיא יודעת שבכל רגע יכולים לפנות אותם מאוסף הקירות האלה שלא ראויים להיקרא מחסן, אבל עבורם זה בית. החורף בפתח והעיקר שיש להם קורת גג מעל הראש. הזיכרונות מהחודשים שבילו ברחוב לא מניחים לה. רק לא לחזור לשם.
1,093 משפחות מפונות בימים אלו על ידי משרד הבינוי והשיכון מדירותיהן בדיור הציבורי. אימהות חד-הוריות, קשישים, נכים ומשפחות מרובות ילדים. "פולשים" הם מכנים אותם – כינוי משפיל כשלעצמו – אנשים שנכנסו לדירות שלא כדין או שאיבדו את זכאותם בחלוף הזמן כי אינם עומדים עוד בקריטריונים המתאימים, אותם קריטריונים מיושנים שלא שונו כבר עשרות שנים, אותם קריטריונים שהמשרד עצמו החליט לבחון מחדש.
ח"כים רבים מתנגדים לפינויים אבל משרד הבינוי והשיכון ממשיך בטענה שהוא פועל לפי חוק. חוק שהופך קורת גג לפריבילגיה עבור יותר מ-1,000 משפחות ודוחף אותן הרבה מתחת לקו העוני
איזו ברירה יש להם? איזו אלטרנטיבה מדינת ישראל מספקת עבורם? ולאן הם ילכו ביום שייזרקו לרחוב? בשנים האחרונות הפך יותר ויותר יקר לחיות פה. מחירי הדיור ממשיכים לטפס ורק בשנה האחרונה הם זינקו כמעט בעשרה אחוזים. משפחות צעירות מלאות בשאיפות ובחלומות מבינות שבמדינת ישראל הן לא יצליחו לרכוש בית, מוותרות על החלום וממשיכות לחיות בשוק השכירות שגם מחיריו הולכים ועולים. לזרוק אותן לשוק המטורף הזה, זה לזרוק אותן לרחוב. אין להן סיכוי.
כבר שנים שמדינת ישראל מייבשת את מערך הדיור הציבורי. עשרות אלפי משפחות ממתינות בתור לקבלת דירה. רובן בקושי מצליחות להחזיק את הראש מעל המים. חלקן נדחקות בתקופת ההמתנה הארוכה הרבה מתחת לקו העוני ומידרדרות למקומות הכי חשוכים ואפלים של החברה הישראלית. משם כבר יהיה להם קשה להרים את עצמם.
הדר גיל-עד ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  הנשים של המדינההדר גיל-עדצילום: קובי קואנקס
הם שקופים וזעקתם לא נשמעת. קורת גג היא לא דבר מובן מאליו עבורם, גם לא חשמל או מים או מזון, ובטח שלא תרופות. רוב הזמן הם צריכים לבחור, אחד בא על חשבון השני. המענים הסוציאליים הדלים שמדינת ישראל מספקת להם לא מאפשרים להם לחיות בכבוד או ברווחה. ועכשיו גם ביתם יילקח מהם בחסות החוק.
הממשלה הנוכחית הבטיחה מהפך בדיור הציבורי, שבינתיים מתאפיין בחלוקת צווי פינוי. חברי כנסת רבים מתנגדים לפינויים אבל משרד הבינוי והשיכון ממשיך בתהליך בטענה שהוא פועל לפי חוק. חוק שהופך קורת גג לפריבילגיה עבור יותר מ-1,000 משפחות. חוק שידחף אותן הרבה מתחת לקו העוני. חוק שיאלץ אותן לאבד את המעט שיש להן.
  • הדר גיל-עד היא כתבת הרווחה של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com